Застосування принципів гештальта у візуальних комунікаціях
Автор: Куртяник Ірина Олегівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Дизайн
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Темою дипломної роботи є застосування принципів Гештальта у візуальній комунікації. Актуальність дослідження полягає у вивченні гештальтпсихології, яка охоплює сприйняття, мислення та пам’ять людини, що є важливими складовими при створенні дизайну. Оскільки дизайн і психологія тісно пов’язані і взаємодіють між собою, то вони можуть впливати один на одного. Сьогодні актуально знати та вміти застосовувати на практиці Гештальт принципи, які допомагають створювати більш лаконічні, гармонійні та приємні для користувачів дизайн-проєкти. Серед головних підходів до вивчення візуального є гештальт, який розглядається як основа візуального сприйняття. Гештальт-дослідження є важливими як при описі розумової діяльності у процесі сприйняття візуальних образів, так і при характеристиці творчого акту художника [1]. Гештальтпсихологія – це школа мислення, яка розглядає людський розум і поведінку в загальному [2]. У свій час гештальт-психологи займалися дослідженням процесу сприйняття, у дослідженнях вони поширювали ідею про те, що «…людина не сприймає окремі, не пов’язані між собою елементи, а організовує їх в процесі сприйняття в значне ціле» [3], або гештальт. Насправді психологія візуального сприйняття досить тісно пов’язана з основними принципами гештальт психології [4]. Значний вплив на дослідження гештальтпсихології здійснив відомий американський психолог мистецтва Рудольф Арнхейм. Зокрема, важливою є його праця «Искусство и визуальное восприятие» [5], в основу якої покладено головні принципи та методологію гештальтпсихології. Класична модель Гештальту в естетиці будується на психологічних закономірностях зорового сприйняття – зорової рівноваги, цілісності, простоті, завершеності; правилах угруповання образів, заснованих на принципі уподобання, схожості за перцептивною якістю [6]. Тому, розглядаючи дизайн з погляду психології сприйняття, зазвичай виділяють сприйняття: за кольором, формою, обсягом, глибині, стилю, композиції [7]. Зокрема, незалежно від сфери життя, основним завданням гештальт підходу є покращити комунікацію та розвинути творчі можливості людини. Тож, виходячи з теоретичних засад гештальт-підходу, за допомогою Гештальта людина може максимально розкривати свій потенціал [8]. Дизайн – це розміщення як форм, так і простору. Для більш ефективної роботи з простором необхідно спочатку усвідомити його і навчитися бачити його – постаті, які утворюють просторові форми й бачити, як простір вступає в контакт [9]. 1 Принципи, виведені дослідниками гештальт-психологами, які далі викладали в Баухаусі, й сьогодні актуальні при розробці графічного продукту. Знання цих принципів, безперечно, допомагає подати візуальне повідомлення грамотно і зробити той ефект, який необхідний, будь то гранична ясність повідомлення або привнесення двозначності [10]. Дану тему науковці НУ «Львівська політехніка» досі не досліджували, в чому й полягає унікальність роботи. Об’єкт дослідження – принципи Гештальта. Обсяг дослідження – кваліфікаційна робота викладена на 100 сторінках, вона містить 4 розділи, висновки, 51 ілюстрацію, список використаних джерел (45 позицій), додатки. Мета дослідження: визначити особливості застосування Гештальт-принципів у дизайні візуальної ідентифікації. У роботі вивчено виникнення й розвиток гештальтпсихології, яка допомагає краще зрозуміти засади людського сприйняття та зорової уваги, та з’ясовано її вплив на графічний дизайн. Розглянуто основні Гештальт-принципи, їх особливості, розвиток та використання в дизайні айдентики відомих брендів. Досліджено прояв законів Гештальта у дизайні поліграфічної продукції, зокрема друкованих виданнях і рекламному плакаті. З’ясовано вплив гештальтпсихології на графічний та мультимедійний дизайн. Розроблено дизайн айдентики бренду «Кульбаба» на основі принципів Гештальта. Ключові слова: принципи Гештальта, гештальтпсихологія, візуальна комунікація, візуальний образ, сприйняття, айдентика. Посилання. 1. Порозова Д. Ю. Гештальт как основа визуального восприятия / Д. Ю. Порозова // Человек в мире культуры. – Екатеринбург. – 2012. – № 3. – С. 23-28. 2. Шинкарук В. І. Гештальтпсихологія / В. І. Шинкарук // Філософський енциклопедичний словник. – Київ: Абрис. – 2002. – 742 с. 3. Перлз Ф. С. Гештальтподход и свидетель терапии / Ф. С. Перлз / пер. с нем. М. Папуша // Культура. – М.: Академ. Проект. – 2013. – 207 с. 4. Потапенко Г. М. Принципи Гештальта у веб-дизайні / Г. М. Потапенко // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. – Вип. 1. – 2018. – С. 17-20. 5. Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие / Р. Арнхейм. – М.: Прогресс. – 1974. – 386 с. 2 6. Бессарабова Е. В. Психологический и психофизиологический аспекты восприятия объектов дизайна / Е. В. Бессарабова // Глобальный научный потенциал. – 2014. – № 10 (43). – С. 17-20. 7. Назаренко Э. Г. Принцип восприятия продуктов дизайна человеком / Э. Г. Назаренко, Боргуль Е. В., Попова Ю. А. // Духовная модернизация и тенденции развития научно-образовательного пространства в современном мире. – СКГУ им. М. Козыбаева. – 2019. – С. 99-102. 8. Количева Т. В. Гештальт як повсякденність / Т. В. Количева, В. О. Даніл’ян // Науковий вісник. Серія «Філософія». – Харків: ХНПУ. – 2017. – Вип. 49. – С. 230-238. 9. Тахтарова О. В. Психология визуального восприятия и применение принципов Гештальта в дизайне / О. В. Тахтарова // Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». – № 18 (98), 1 т. – 2020. – С. 72-75. 10. Луптон Э. Графический дизайн. Базовые концепции / Луптон Э., Дж. Филлипс / пер. Н. Римицан. – СПб. : Питер. – 2017. – 256 с.