Дослідження рухомості населення малих міст на прикладі м. Кременця

Автор: Тюрдьо Назар Олегович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Пересування людей у межах міст і між ними впливає на важливі аспекти нашого суспільства, такі як загальний рівень життя, ефективність праці та комунікація. Коли інформація про пасажиропотоки недоступна для певного міста чи регіону, дослідники використовують математичні моделі для прогнозування цих потоків. У багатьох дослідженнях в цей час пропонуються для використання покращені гравітаційні моделі, вони вже показали свою ефективність у прогнозуванні пасажирських потоків. Такі дані часто отримуються з матеріалів генеральних планів міст та інших відкритих джерел щодо структури міста та перспектив його розвитку [1]. У той час як багато академічних зусиль спрямовуються на фізичні і географічні принципи мобільності з використанням даних про індивідуальні переміщення (враховуючи можливість отримувати інформацію про місцезнаходження абонентів зв’язку тощо), систематичне економетричне моделювання просторово-часової логіки періодичної приміської мобільності є висвітленим недостатньо. [2]. Також в цей час, для невеликих населених пунктів розробляються концепції розумного міста, які об’єднують технології, муніципальне керівництво і різні верстви суспільства з використанням інтернету речей або ж штучного інтелекту. Ці механізми, у свою чергу, сприяють розвитку різних аспектів розумного міста, включаючи, наприклад, транспорт, управління, освіту, безпеку та зв’язок [3]. Також в малих містах часто проводять дослідження видів мобільності для того, щоб визначити, який тип пересування найбільше підходять мешканцям конкретного населеного пункту [4]. В багатьох нових дослідженнях розглядаються розбіжності в поведінці мешканців які є постійними чи випадковими користувачами транспорту, які формують попит на перевезення. Для цього визначається рівень задоволеності послугами та визначаються ключові чинники, які сприяють обранню громадського транспорту як основного виду пересувань. Це є досить актуальним для міст з площею до 50 км2 [5]. ? Об’єкт дослідження – мобільність міського населення. Предмет дослідження – закономірності зміни кореспонденцій жителів малих міст у співставленні з даними гравітаційної моделі. Мета дослідження: встановити розбіжності між результатами обчислення мобільності міських мешканців за допомогою класичної гравітаційної моделі та результатами натурних досліджень. Проведені натурні дослідження пасажиропотоку на міагістральному напрямку міста. До уваги брались обсяги перевезень на 24 автобусних маршрутах міста. Пасажиропотоки на цьому напрямку коливаються в межах 150-450 пасажирів на годину. Проведено порівняльний аналіз результатів, які були отримані з гравітаційної моделі та натурним способом. В цілому, значення пасажиропотоків відрізняються на 5-7% на більшості ділянок напрямку, проте в центральних зона різниця може становити 22-29%, що зумовлено зміщення реального пасажиропотоку до точок притягання. Ключові слова – транспортне планування міст, функціональне зонування, автобусні маршрути, гравітаційні моделі, точки притягання, географія міської мобільності. Перелік використаних літературних джерел. 1. Simini, F., Barlacchi, G., Luca, M., & Pappalardo, L. (2021). A deep gravity model for mobility flows generation. Nature communications, 12(1), 6576. 2. Gu, H., Shen, J., & Chu, J. (2023). Understanding Intercity Mobility Patterns in Rapidly Urbanizing China, 2015–2019: Evidence from Longitudinal Poisson Gravity Modeling. Annals of the American Association of Geographers, 113(1), 307-330. 3. Ruohomaa, H., Salminen, V., & Kunttu, I. (2019). Towards a smart city concept in small cities. 4. Thondoo, M., Marquet, O., Marquez, S., & Nieuwenhuijsen, M. J. (2020). Small cities, big needs: Urban transport planning in cities of developing countries. Journal of Transport & Health, 19, 100944. 5. Jaber, A., Al-Sahili, K., & Juhasz, J. (2023). Demand-responsive Users’ Travel Behavior and Satisfaction Analysis in Small Cities: Case Study of the Public Transportation System in Palestine. Periodica Polytechnica Transportation Engineering, 51(2), 190-199.