Вплив показників пасажиропотоку на функціональний стан водія автобуса

Автор: Дзюбка Ярослав Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Безпека дорожнього руху у значній мірі залежить від надійності функціонування системи «водій – автомобіль – дорога – середовище». Вона являє собою складну систему, на роботу якої впливає значна кількість як внутрішніх, так і зовнішніх чинників. При цьому, одною з ключових ланок, від якої залежить її надійність є «чинник людини». Зокрема, як свідчить статистика, саме з її вини і відбувається більшість дорожньо-транспортних пригод. Водночас, надійність роботи людини та її поведінку досить важко передбачити та спрогнозувати [1]. Одним з показників, який часто використовують для відображення готовності організму людини справлятися з трудовими обов’язками, є її функціональний стан. У транспортних дослідженнях водія, в якості такого показника часто використовують підходи які ґрунтуються на записах електрокардіограми, електроенцефалограми, окулограми тощо. Проте найширшого застосування отримали саме методи та методики які дозволяють визначити функціональний стан водія на основі роботи його серцево-судинної системи. В якості показників, у цьому випадку, можуть використовувати значення індексу напруження та показника активності регуляторних систем [2-4]. У цій магістерській кваліфікаційній роботі встановлено залежності зміни функціонального стану водіїв автобусів під час їх трудової діяльності та під впливом показників пасажиропотоків. Натурні дослідження значень пасажиропотоків здійснювалися бланковими методами на маршрутах руху громадського транспорту м. Львова, зокрема на автобусних №3А та №21. На основі цього створено графічне відображення динаміки зміни потужності пасажиропотоків та розраховано значення коефіцієнтів наповнення салону рухомого складу. Водночас здійснювався запис показників функціонального стану водіїв на основі запису даних щодо роботи їх серцево-судинної системи. На основі вищезазначених даних та їх аналізу створено математичну та графічну залежності, які відображають вплив коефіцієнта наповнення салону автобуса на індекс напруження водія. Об’єкт дослідження – функціонування маршрутів руху громадського транспорту. Предмет дослідження – показник індексу напруження водія під час його трудової діяльності. Мета дослідження – виявлення впливу показників пасажиропотоку на функціональний стан водія автобуса. Встановлено залежність між коефіцієнтом наповнення салону автобуса та функціональним станом водія. Проте, у міру зростання його значення, індекс напруження водія змінюється не рівномірно. Це свідчить про те, що після значення коефіцієнта наповнення більше приблизно 0,8 – 0,9 на функціональний стан водія у більшій мірі вже впливають зовнішні чинники умов руху, а не пасажиропотік та його показники. Ключові слова – транспортний засіб, водій, автобус, пасажиропотік, функціональний стан, індекс напруження. Перелік використаних літературних джерел 1. Postranskyy, T., & Vovk, Y. (2020). Changing of the bus drivers functional state in city conditions. Transport technologies, 1(1), 12-21. (in English). 2. Egelund, N. (1982). Spectral analysis of heart rate variability as an indicator of driver fatigue. Ergonomics, 25(7), 663-672. 3. Rogado, E., Garcia, J. L., Barea, R., Bergasa, L. M., & Lopez, E. (2009). Driver fatigue detection system. In 2008 IEEE International Conference on Robotics and Biomimetics (pp. 1105-1110). 4. Krystopchuk, M. (2020). Change of drivers functional condition while moving along highways of different technical categories. Transport technologies, 1(1), 22-32.