Обґрунтування стратегії конкурентоспроможності підприємства зв’язку в кризових умовах

Автор: Шевчик Христина Миколаївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Економіка бізнесу
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Шевчик Х.М., Мрихіна О.Б. (керівник). Обґрунтування стратегії конкурентоспроможності підприємства зв’язку в умовах кризи (на прикладі ПрАТ «ВФ Україна»). Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2022. Розширена анотація. Загострення конкуренції у бізнес-сфері призвело до підвищення ролі стратегічного планування корпоративного розвитку. Інтенсивна конкуренція змушує організації реагувати на швидкі зміни ситуації, не лише зосереджуючись на внутрішньому стані компанії, але й розробляючи довгострокові стратегії, які дозволять їм не відставати від змін, що відбуваються у зовнішньому середовищі. Стратегія – це план рішень в організації, який показує цілі і зменшує ключові ризики щодо досягнення цих цілей. Як за кордоном, так і в Україні, в економічній літературі можна зустріти три рівні, на яких стратегії зазвичай використовуються: корпоративний, бізнес-рівень і функціональний рівень [1-2]. Для порівняння досвід ринку Південно-Східної Європи (SEE), де значну частку (яка варіюється від 5% і 25% залежно від відповідного ринку), займають мобільні віртуальні мережеві оператори (Mobile Virtual Network Operators) (МВМО) – компанії, які функціонують як мобільні оператори, не мають власного розподілу частотного спектру або необхідної мережевої інфраструктури. Зосередившись на наданні диференційованих послуг за нижчими цінами, дані оператори розширюють як конкурентоспроможність цін, так і середній дохід на одного користувача в галузі мобільного зв’язку, що показав тенденцію до зниження за останні роки [3]. В той час розвиток українського ринку телекомунікацій характеризується, насамперед, тим, що цінова конкуренція відходить на другий план на користь інновацій та диверсифікації пакетів послуг, які пропонують оператори зв’язку. Основними гравцями на ринку послуг мобільного зв’язку України є ПрАТ «Київстар», ПрАТ «ВФ Україна» та ТОВ «Лайфселл» [4-5]. Втім, значною перешкодою для розвиту підприємств зв’язку стали кризові умови, що склалися в Україні за період 2020-2022 рр. Так, спалах COVID-19 мав незначний вплив на їх діяльність, адже більша частина наслідків пов’язана була і є зі зміною роумінгових клієнтів через війну з РФ та зменшенням роздрібних продажів у магазинах. Основними проблемами розвитку ринків телекомунікацій в 2021-2022 році стали організаційні та технологічні проблеми функціонування телекомунікаційних мереж на тимчасово окупованих територіях, та надання телекомунікаційних послуг українським громадянам на цих територіях [5]. Об’єктом дослідження є процес обґрунтування стратегії конкурентоспроможності підприємства зв’язку (в умовах кризи). Предмет дослідження – теоретико-методичні і прикладні засади обґрунтування стратегії конкурентоспроможності підприємства зв’язку в умовах кризи (на прикладі ПрАТ «ВФ Україна»). Мета дослідження: обґрунтувати стратегію конкурентоспроможності підприємства зв’язку в умовах кризи (на прикладі ПрАТ «ВФ Україна»). Результати дослідження. У даній роботі розглянуто теоретико-методичні та прикладні засади формування стратегій конкурентоспроможності підприємств зв’язку та особливості їх формування за кризових умов. Досліджено досвід країн Південно-Східної Європи у виборі стратегій розвитку підприємств зв’язку. Також проаналізовано передумови формування стратегії конкурентоспроможності, що включають результати виробничо-господарської діяльності підприємства. Оцінено ринкову частку підприємства та фактори формування ним стратегії конкурентоспроможності. Зважаючи на кризові умови, сформовано стратегії конкурентоспроможності мобільних операторів України за методом SPACE-аналізу. На завершальному етапі застосовано авторський матричний метод SWOT-аналізування для визначення стратегії конкурентоспроможності підприємства. Сформовано стратегії конкурентоспроможності ПрАТ «ВФ Україна» та розроблено рекомендації щодо його подальшого розвитку. Ключові слова: стратегія, конкурентоспроможність, кризові умови, портфельний аналіз, матричні методи Перелік використаних літературних джерел. 1. Залуцька Х.Я. Стратегія підприємства: навчальний посібник / Х.Я. Залуцька – Львів : Видавництво «Растр-7», 2017. – 258 с. 2. What is a Business Strategy? And how to develop one! URL: https://www.imd.org/reflections/business-strategy/3. Білозьорова Н.А., Тітов О.А. Компетентнісний підхід до оцінки персоналу/ Н.А. Білозьорова, О.А. Тітов //Решетнікові читання. – 2010. – Т.2. - №14 3. Strategies of Mobile Virtual Network Operators in the Southeast Europe Region.URL:https://www.researchgate.net/publication/46561427_Strategies_of_Mobile_Virtual_Network_Operators_in_the_Southeast_Europe_Region 4. Галузь зв’язку: цифри та факти. Офіційний веб-портал Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації. URL: https://nkrzi.gov.ua/ 5. Круш П.В., Погребняк А.Ю., Голуб М.О. Аналіз ринку телекомунікаційних послуг України. Сучасні проблеми економіки і підприємництво. 2019. № 24. URL: http://sb-keip.kpi.ua/article/view/197912