Дослідження і розвиток ресурсного потенціалу вітчизняних підприємств при поглибленні міжнародної співпраці із угорськими компаніями

Автор: Якула Назарій Богданович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Сучасна глобальна економіка відрізняється збільшенням ступеня нестабільності параметрів зовнішнього середовища. В цих умовах ключовим фактором розвитку стає здатність підприємницької структури впливати на зовнішнє оточення бізнесу для досягнення своїх цілей за допомогою відповідних адаптаційних механізмів. Звідси випливає, що життєздатність підприємницької структури в значній мірі обумовлена не тільки фактичною наявністю відповідного ресурсного потенціалу, а й умінням виробляти і розширено відтворювати унікальні ресурси, відсутні в системі ринкового обороту, що в комплексі формує ресурсний потенціал стійкості бізнесу. Питання підвищення ефективності підприємств шляхом оптимізації ресурсного потенціалу розглянуті недостатньо. Існуючі методики вартісної оцінки і оптимізації ресурсного потенціалу неадекватні усталеним статистичними і економічним системам обліку. Структура магістерської кваліфікаційної роботи формується за допомогою чотирьох розділів. В першому розділі розглянуто теоретичні засади розвитку ресурсного потенціалу підприємств при поглибленні міжнародної співпраці, зокрема економічну сутність ресурсного потенціалу у господарській діяльності підприємства; процедуру оцінювання ресурсного потенціалу підприємства. Ресурси – це сукупність матеріальних і нематеріальних елементів, які прямо чи опосередковано беруть участь у виробничому процесі (Авдєєнко та Казанів, 1989). Особливістю категорії ресурси є їхня відтворюваність, яка здійснюється як у формі споживчої вартості, так і у формі вартості. Процес функціонування підприємств постійно вимагає залучення нових ресурсів. Ресурси підприємства використовують в якості вихідних складових, необхідних для розробки стратегії. Потенціал підприємства можна визначити як можливості системи ресурсів і компетенцій підприємства створювати результат для зацікавлених осіб за допомогою реалізації бізнесів-процесів. Джаин (2002). Добикіна, Рижиков, Касьянюк, Кокотко, Костенко та Герасимов (2007) трактують потенціал як наявні можливості, ресурси, запаси, засоби, що можуть бути використані для досягнення, здійснення будь-чого. Отже, потенціал – це можливість, здатність суб‘єктів, які існують в прихованій формі і може виявлятися за певних умов. Ресурсний потенціал підприємства, на думку Калінеску, Романовської (2022) джерелом можливостей, коштів та запасів. Однак таке трактування доцільно використовувати до бюджету, певного фонду, кредитної системи, тому потенціал не джерело, а властивість суб’єкта забезпечувати запланований, очікуваний результат. В першому розділі також здійснено оцінювання законодавчо-нормативної бази, яка регулює оцінювання ресурсного потенціалу підприємств при поглибленні міжнародної співпраці. В другому розділі здійснено макроекономічне аналізування міжнародної економічних відносин України та Угорщини в сфері розвитку ресурсного потенціалу, зокрема: наведено результати аналізування міжнародних економічних відносин України та Угорщини; подано характеристику та аналізування стану та динаміки результатів міжнародної співпраці України та Угорщини; наведено узагальнення результатів аналізування з міжнародних економічних відносин України та Угорщини. Третій розділ роботи розкриває результати мікроекономічного дослідження розвитку ресурсного потенціалу ПП «Торговий дім «Галпідшипник» при поглибленні міжнародної співпраці з підприємствами Угорщини, зокрема в ньому подано: характеристику ПП «Торговий Дім «Галпідшипник» і його виробничо- господарської діяльності; характеристику й дослідження тенденцій розвитку виробничо-господарської діяльності ПП «Торговий Дім «Галпідшипник»; результати дослідження тенденцій провадження та розвитку міжнародної економічної діяльності ПП «Торговий Дім «Галпідшипник», а також його ресурсного потенціал. В четвертому розділі запропоновано рекомендації щодо розвитку ресурсного потенціалу ПП «Торговий Дім «Галпідшипник» при поглибленні міжнародної співпраці з підприємствами Угорщини, зокрема визначено: напрямки пошуку заходу щодо розвитку ресурсного потенціалу ПП «Торговий Дім «Галпідшипник» при поглибленні міжнародної співпраці з підприємствами Угорщини; обґрунтовано аутсорсинг спеціалістів для проведення ресурсного аудиту з метою розвитку ресурсного потенціалу ПП «Торговий Дім «Галпідшипник» при поглибленні міжнародної співпраці з підприємствами Угорщини. Аутсорсингу представляє собою процес передавання частини функціоналу, який стосується обслуговування діяльності ПП «Торговий Дім «Галпідшипник» стороннім підрядникам або ж постачальникам при умові, що вони гарантуватимуть відповідний рівень якості і результативності їх виконання на основі трансформування або ж оновлення наявних бізнес-процесів й існуючих у Торгового Дому технологій із можливістю переводу певної частини персоналу ПП до самого аутсорсера. Варто зазначити, що до перевагами аутсорсингу є те, що він дає можливість ПП «Торговий Дім «Галпідшипник» оптимізувати витрати і суттєво скоротити трудомісткість та видатки, які скеровані на утримання та експлуатацію спеціалізованих інформаційних систем, а також максимально сконцентруватися на основних бізнес-процесах Торгового Дому, і при цьому витрачати часу і не відволікатись на допоміжні. Аутсорсинг спеціалістів для проведення ресурсного аудиту з метою розвитку ресурсного потенціалу ПП «Торговий Дім «Галпідшипник» при поглибленні міжнародної співпраці з підприємствами Угорщини дозволить забезпечити зростання чистого доходу Торгового Дому до 298493,12 тис. грн.; сукупного прибутку - до 25542,93 тис. грн.; чистого прибутку підприємства - до 20945,20 тис. грн., скоротити його повну собівартість продукції до 244107,57 тис. грн.. Також матиме місце збільшення величини активів Торгового Дому до 390290,87 до тис. грн., власного капіталу - до 270150,87 тис. грн. (на деклароване завданням 1,8%). Рентабельність виготовленої продукції підприємства зросте при цьому на 2,12 % (до 8,58%), рентабельність активів – на 1,18 % (до 5,37%), рентабельність власного капіталу – на 1,66% (до 7,75 %). На 6,53 % (до 76,48%) також збільшиться капіталовіддача реалізованої продукції Торгового Дому. Ключові слова: ресурси, потенціал, ресурсний потенціал. міжнародна співпраця.