Дослідження тенденцій розвитку галузі міських пасажирських перевезень та удосконалення маркетингової політики ХКП "Електротранс"

Автор: Мельничук Катерина Ярославівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Для ефективного функціонування підприємства в умовах ринку необхідно налагодити регулярне збирання інформації. Це завдання виконують на підприємстві завдяки створенню маркетингової інформаційної системи. Однією зі складових маркетингової інформаційної системи є система маркетингових досліджень. Маркетингові дослідження передбачають збирання даних, пошук джерел вторинної інформації, вибір дослідницької фірми, розроблення методики дослідження, визначення теми аналітичного підходу і форми подання даних [3, с. 5]. Результати маркетингових досліджень використовують не тільки підприємства-виробники, але й організації торгівлі, сфери послуг, окремі фізичні особи, відповідні регіональні та національні структури. Це ставить певні вимоги до методів формування і фільтрації маркетингових даних відповідно до цілей дослідження [3, с. 5]. Важливим елементом маркетингу є система сервісного обслуговування, що є одним із факторів підвищення споживчої цінності товарів і забезпечує комплекс послуг, пов’язаних зі збутом і експлуатацією споживачем виробів підприємства на конкурентному ринку [1, с. 181]. Дуже часто всі маркетингові функції не можуть бути виконані існуючими підрозділами підприємства. Тоді виникає усвідомлена потреба у створенні спеціалізованого відділу для виконання конкретних маркетингових функцій: планування маркетингової діяльності; дослідження ринку; ціноутворення; позиціонування підприємства та продукції; збільшення обсягів продажу та частки ринку; розробка нових ідей та заходів; аналіз та контроль маркетингової діяльності, які потребують спеціалістів, спеціально підготовлених у цій сфері [2, с. 155]. Сучасна фірма керує складною системою маркетингових комунікацій. Вона підтримує комунікації зі своїми посередниками, споживачами і різними контактними аудиторіями. Споживачі використовують усну комунікацію у вигляді поголосків і слухів у своєму середовищі. І одночасно кожна група підтримує комунікаційний зворотний зв’язок із всіма іншими [6, c.176]. Щоб задовольнити потреби споживачів у повному обсязі, недостатньо створити вдалий продукт і обрати ефективну цінову політику. Необхідно довести цей продукт до кінцевого споживача і забезпечити його доступність для цільового ринку. Для забезпечення ефективної реалізації продукту чи послуг підприємство повинно провести комплекс заходів із забезпечення збуту [4, с. 79]. Маркетинг на транспорті зазвичай називають транспортним маркетингом, відзначаючи не стільки сферу застосування, скільки особливості, які відрізняють його від маркетингу інших видів послуг і маркетингу промислових і споживчих товарів. Ці відмінності визначаються особливостями «виробництва і реалізації» транспортної послуги (перевезення) і транспортного ринку взагалі. Транспортний маркетинг представляє собою систему організації та управління діяльністю транспортних підприємств, фірм та компаній на основі комплексного вивчення ринку транспортних послуг і попиту споживачів з метою створення найкращих економічних умов реалізації своєї продукції [5]. Ринок транспортних послуг існує в єдності з товарним ринком і є однією з його різновидів, що розвиваються в рамках загальних законів ринкової економіки і підкоряються цим законам. Разом з тим він має і ряд специфічних рис, що обумовлюють особливий підхід до підприємницької та маркетингової діяльності, покликаної забезпечити задоволення попиту на послуги. Транспортний ринок є олігополістичним, тобто він представлений кількома видами транспорту і великим числом споживачів їх послуг. На таких ринках краще взаємодія, а не конкуренція різних видів транспорту. Висока капіталомісткість транспортних ресурсів, особливо постійних пристроїв (залізничних колій, автомагістралей, трубопроводів, портів) і неможливість гнучкого маневрування ними в просторі та часі обмежують використання ринкових механізмів на транспортному ринку, а особлива значимість окремих видів транспорту потребує державного регулювання цим транспортним комплексом з урахуванням загальнонаціональних інтересів [5]. Об’єкт досліджень – маркетингова політика ХКП «Електротранс». Предмет дослідження – теоретико-методичні основи формування маркетингової політики в умовах ринку громадського транспорту. Метою магістерської роботи є аналіз маркетингової політики ХКП «Електротранс» та пошук шляхів її удосконалення. Результати дослідження. ХКП «Електротранс» - найбільша компанія міста Хмельницького по внутрішньоміському перевезенню пасажирів тролейбусами та автобусами. Також підприємство займається наданням житлово-комунальних послуг та послуг з харчування. На балансі компанії є 2 депо, близько 105 тролейбусів і 22 автобуси, 2 гуртожитка і 1 заклад харчування. Підприємство перевозить велику кількість пільгових категорій населення, лише у 2021 році число перевезених пенсіонерів було у 4 рази більше ніж клієнтів, які самостійно оплачують послуги, що їм надаються. З урахуванням того, що уряд не компенсує всі затрати на пільгових клієнтів підприємство кожного року працює собі у збиток. У 2021 році чистий збиток становив 13,355 млн. грн. Збитковість компанії з кожним роком збільшується близько на 4% кожного року. Мережа громадського транспорту Хмельницького не є щільною порівняно з іншими українськими містами, при цьому 94% населення мешкає в межах 400 метрів від зупинки транспорту. Тролейбуси – стара система, але дуже ефективна, яка переміщає 45% пасажирів у 2020 році. Автобуси є другим за популярністю видом громадського транспорту, на які припадає 32% пасажирських перевезень. Маршрутна система є відносно сучасною та перевезла 23% пасажирів у 2020 році. У Хмельницькому, як і в багатьох інших частинах України, брак ресурсів для обслуговування та інвестицій у транспортну інфраструктуру призводить до низької якості обслуговування та обмеженого дотримання правил дорожнього руху; екологічні стандарти обмежують мобільність; а сильна ринкова влада операторів, що діють, створює бар’єри для входу на ринок і стримує конкуренцію. Ключові слова: маркетингові дослідження, пасажирські перевезення, єдиний квиток, відділ маркетингу, метод «Дельфі». Перелік використаних літературних джерел: 1. Бойчук І.В., Музика О.М. Інтернет в маркетингу: підручник. К.: Центр учбової літератури, 2010. 512 с. 2. Іванова Л.О., Семак Б.Б., Вовчанська О.М. Маркетинг послуг: навч. посібник. Львів, 2018. 508 с. 3. Косар Н.С., Мних О.Б., Крикавський Є.В., Леонова С.В. Маркетингові дослідження: підручник. Львів, 2018. С. 460. 4. Крикавський Є.В., Косар Н.С., Чубала А. Маркетингова політика розподілу: навч. посіб. Львів, 2012. 260 с. 5. Лаврова Ю.В. Маркетинг. Класичні положення і особливості застосування на транспорті: конспект лекцій [для студ. вищ. навч. закл.]. Харків: Изд-во ХНАДУ, 2012. 227 с. URL: https://buklib.net/books/37060/ 6. Лук’янець Т.І. Маркетингова політика комунікацій: навч. пос. К.: КНЕУ, 2010. 524 с.?