Формування інфраструктури "зеленого" індустріального парку "Технологій та бізнесу"

Автор: Гавдьо Назарій Богданович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Економіка бізнесу
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Гавдьо Н.Б., Данилович Т.Б.. (керівник роботи). "Формування інфраструктури "зеленого" індустріального парку "Технологій та бізнесу". Магістерська робота. – Національний університет "Львівська політехніка", Львів, 2022. Індустріальні парки, де є необхідна інженерна інфраструктура, комунікації, митні та податкові преференції, стали "точками зростання" для регіону та "магнітами" для інвестора, який може створити нове виробництво в найкоротші терміни та з найменшими витратами. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю вивчення моделей створення та функціонування інфраструктури "зеленого" індустріального парку та їх фінансового забезпечення визначила вибір тему магістерської роботи, її актуальність та основні напрями наукових досліджень. Об’єктом дослідження в роботі є процес організаційно-фінансового забезпечення створення інфраструктури індустріальних парків. Предметом дослідження в роботі є інфраструктурна модель «зеленого» індустріального парку. Метою магістерської роботи є обґрунтування теоретичних та прикладних аспектів формування інженерної інфраструктури «зеленого» індустріального парку (ІП) та розробка підходів до вдосконалення механізму фінансування будівництва інженерних об’єктів інфраструктури «зеленого» індустріального парку структурними фондами Європейського Союзу. Установлено, що існує реальна потреба в ІП, які сприятимуть не лише досягненню бажаних економічних і соціальних цілей, але будуть враховувати екологічний аспект і які передбачають, що суб’єкти еко-індустріального парку (ЕІП) повинні утилізувати або переробити власні відходи, що дозволить їм досягнути інклюзивного та сталого промислового розвитку. Модель ЕІП є однією з основних форм розвитку промислової агломерації в Китаї та Європі [1; 2]. Дослідження показали, що інженерна інфраструктура ІП (ІІІП) потребує великих та масштабних інвестицій, для фінансування будівництва ІІІП, як правило, використовується модель державно-приватного партнерства (ДПП), яку активно використовують протягом багато років у світі. Модель ДПП інвестицій в будівництво ІІІП за допомогою франчайзингових операцій [3; 4]. Проведені дослідження показали: використовувати модель ДПП для фінансування будівництва ІІІП є недоцільно, оскільки приватний інвестор не стає власником профінансованої інженерної мережі, а передає у власність територіальній громаді, яка в свою чергу дає даний об’єкт йому в оренду; найоптимальніший механізм фінансування ІІІП є пільгове фінансування будівництва ІІІП, де гарантом повернення коштів є Уряд, територіальна громада або муніципалітет. Автором розроблена модель інженерної інфраструктури «зеленого» ІП, визначені інвестиційні витрати на її будівництво та механізм її фінансування, який передбачає, що управлінська компанія вносить 30% власних коштів від кошторисної вартості ІІІП та бере кредит в розмірі 70% у структурного фонду ЄС - Європейський фонд регіонального розвитку (ЄФРР), під державні гарантії. Апробація запропонованої моделі формування інженерних мереж ІП проведена при розробці проекту по будівництву інженерної інфраструктури «зеленого» ІП "Технологій та бізнесу", дозволила зробити наступні висновки. Проєкт передбачає створення на території Новояворівської територіальної громади індустріального парку "Технологій та бізнесу" площею 17,41 га та будівництво інженерних мереж на його території. Прогнозовані витрати на створення ІІІП "Технологій та бізнесу" становлять 35805 тис. грн., з яких на: дороги та проїзди – 10511 тис. грн.; газопостачання – 1104 тис.грн.; електропостачання – 18362 тис.грн.; водопостачання і свердловини – 1439 тис.грн.; водовідведення побутових вод – 1181 тис.грн.; водовідведення стічних вод та будівництво очисних споруд– 3208 тис.грн. За результатами досліджень запропонована модель ІІІП та механізм її фінансування, який передбачає залучення коштів ЄФРР, що дозволить мінімізувати операційних витрат в розрізі отримання, обслуговування та повернення кредиту на 122,17 тис. дол. США, в питомих величинах 10,03% від витрат, які понесе управлінська компанія коли візьме кредит у КБ « КредоБанк». Ключові слова: «зелений» індустріальний парк, модель інженерної інфраструктура індустріального парку, механізми фінансування інженерної інфраструктури, структурні фонди ЄС. Перелік використаних літературних джерел. 1. An international framework for Eco-Industrial Parks Version 2.0 (2021)/ 1The World Bank International Bank for Reconstruction and Development The World Bank Group 1818 H Street NW, Washington, DC 20433 USA January 2021//[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.unido.org/sites/default/files/files/202104/-An%20international%20framework%20for%20ecoindustrial%20parks%20v2.0.pdf. 2. Surowka, M., Poplawski, L., Fidlerova, H. Technical infrastructure as an element of sustainable development of rural regions in malopolskie voivodeship in poland and trnava region in Slovakia. Agriculture, 2021, v. 11, n. 2, p. 1-23. //[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.mdpi.com/2077-0472/11/2/141/htm. 3. Притула Х., Калат Я. Стимулювання розвитку індустріальних парків: європейський досвід та можливості для України// Х. Притула, Я. Калат// Науково-аналітична записка ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М.І. Долішнього НАН України». 2020. С. 22. //[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ird.gov.ua/irdp/e20200401.pdf. 4. Report of Layout Plans and Operation Management on China Industrial Parks, Forward The Economist, 2021. //[Електронний ресурс] – Режим доступу: https://bg.qianzhan.com/report/detail/0fe1d2c5c7414983.html. 5. “Statistical analysis of innovation and development of National High-tech Zones in 2019”, Ministry of Science and Technology of the PRC, 20).//[Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.most.gov.cn/xxgk/xinxifenlei/fdzdgknr/ kjtjbg/kjtj2021/202106/P020210630532438708381.pdf