Дослідження конкурентоспроможності ТОВ "Дюна-Веста" на ринку панчішно-шкарпеткових виробів і обґрунтування напрямів розвитку його маркетингової діяльності

Автор: Затварницька Світлана Олегівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Конкурентні позиції підприємства на ринку визначаються його конкурентоспроможністю. У наукових публікаціях немає однозначного підходу щодо визначення сутності цього поняття [1, 2, с. 104-105] та з метою оцінки конкурентоспроможності підприємства пропонуються різні методи [3, с. 112-113, 4, с. 407-409]. Важливою складовою конкурентоспроможності підприємства, на яку впливають і інші її складові, є конкурентоспроможність його товарів, що визначається маркетинговою діяльністю підприємства [1]. У напрямі підвищення своєї конкурентоспроможності на ринку підприємства повинні втілювати у всі напрями своєї діяльності концепцію соціально-відповідального маркетингу [5, с. 32]. Об’єкт дослідження – маркетингова діяльність ТОВ "Дюна-Веста" на ринку панчішно-шкарпеткових виробів з точки зору формування конкурентоспроможності даного виробника на ринку. Предмет дослідження – теоретико-методичні засади формування маркетингової діяльності підприємства на ринку та її впливу на конкурентоспроможність підприємства у напрямі її підвищення. Мета дослідження: аналіз конкурентоспроможності ТОВ "Дюна-Веста", її маркетингової діяльності з точки зору формування конкурентних переваг даного виробника панчішно-шкарпеткових виробів на ринку та обґрунтування напрямів її розвитку з метою покращання конкурентних позицій на ринку. Результати дослідження. ТОВ "Дюна-Веста" - єдиний вітчизняний виробник з повним спектром панчішно-шкарпеткового асортименту на ринку. Воно реалізує свою продукцію під такими брендами як DUNA, ACCENT, FURIA. За рівнем технічного оснащення ТОВ "Дюна-Веста" є лідером в Україні серед аналогічних підприємств. Завдяки розробленому складу продукції та використанню сучасних технологій виробництва продукція досліджуваного підприємства відрізняється зносостійкістю, довговічністю, комфортністю в носінні, вона відповідає усім існуючим гігієнічним вимогам. Проте порівняно з конкурентами ціни на товари ТОВ "Дюна-Веста" є достатньо високими. Досліджуване підприємство свою продукцію переважно поставляє на внутрішній ринок, проте останнім часом вона активно експортується за кордон та користується попитом в інших країнах, зокрема в Литві та Молдові. Для збуту продукції, з метою охоплення споживачів різних сегментів ринку, ТОВ "Дюна-Веста" використовує змішані канали - власний Інтернет-магазин, мережу фірмових магазинів та роздрібних посередників. Для просування продукції та інформування посередників і кінцевих споживачів ТОВ "Дюна-Веста" використовує усі складові офлайн та онлайн комунікацій. Ринок панчішно-шкарпеткових виробів в Україні належить до одного з найрозвиненіших та найдинамічніших ринків споживчих товарів, попит на товари якого носить сезонний характер. Конкурентною перевагою ТОВ "Дюна-Веста" на ринку панчішно-шкарпеткових виробів є високий імідж підприємства, знання споживачів, широкий асортимент продукції, широка збутова мережа, наявність сертифікатів якості товарів, ефективні передові технології та сучасне обладнання, значний досвід практичної діяльності. Для визначення потреб споживачів панчішно-шкарпеткових виробів та встановлення напрямів підвищення конкурентоспроможності їх виробників було проведено маркетингове дослідження. Встановлено, що найважливішими характеристиками шкарпеток, на думку опитаних, є якість продукції, склад товару, кольорова гама, довговічність шкарпеток, їх ціна та дизайн. Найважливішою складовою конкурентоспроможності підприємства є конкурентоспроможність його товарів. Для визначення конкуренто-спроможності шкарпеток ТОВ "Дюна-Веста" було використано функцію споживчої корисності. Встановлено, що для посилення конкурентоспроможності цієї продукції даному підприємству варто розширити асортимент, покращити дизайн цього виду продукції, розглянути можливість зниження ціни на неї. Результати проведеного SWOT – аналізу показують, що у напрямі підвищення своєї конкурентоспроможності на ринку ТОВ "Дюна-Веста" слід вдосконалити свою маркетингову діяльність, зокрема утримувати якість продукції на належному рівні та розробляти заходи для її підвищення, посилювати наявні бренди, пропонувати на ринку нові інноваційні продукти, врахову¬ючи зміну потреб споживачів, розширювати товарний асортимент підприємства за рахунок товарів нижчої цінової категорії, покращувати дизайн продукції, розробляти заходи у напрямі укріплення позитивного іміджу даного підприємства з використанням заходів соціально-відповідального маркетингу, проводити пошук можливостей виходу на нові географічні ринки, розробляти нові програми просування товарів з акцентом на їх якість. На основі схем позиціонування панчішно-шкарпеткових виробів ТОВ "Дюна-Веста" рекомендовано розширити асортимент чоловічих демісезонних шкарпеток за рахунок шкарпеток у стилі мілітарі, а жіночих – за рахунок шкарпеток з національними мотивами та провести заходи стимулювання їх збуту, що дозволить підвищити прихильність споживачів до таких товарів та конкурентоспроможність досліджуваного підприємства. Ключові слова: ринок панчішно-шкарпеткових виробів України, конкурентоспроможність підприємства, маркетингова діяльність, конкурентоспроможність товару, функція споживчої корисності, позиціонування товарів, стимулювання збуту. Перелік використаних літературних джерел. 1. Пронько Л. М., Токар К. С. Маркетингова стратегія у формуванні конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. 2022. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10164 (дата звернення: 04.10.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.4.73. 2. Ужва А.М., Довгаль О.В. Холістичний підхід до управління конкурентоспроможністю підприємства. Український журнал прикладної економіки. 2019. Т. 4, №1. С. 102-108. 3. Кваско А.В. Аналіз методів оцінки конкурентоспроможності підприємства. Наукові записки Української академії друкарства. 2017. № 1 (54). С. 111-118. 4. Швед Т.В., Біла І.С. Оцінка конкурентоспроможності підприємства. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 8. С. 405-410. 5. Косар Н.С., Яричевська Я.І. Заходи соціально-відповідального бізнесу у реалізації концепції маркетингу цінності. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2021. № 3 (1). С. 24-38. DOI: 10.23939/smeu2021.01.024.