Цифрова грамотність як інструмент включення людей похилого віку у сучасне суспільство

Автор: Соболь Анастасія Дмитрівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціологія
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Магістерська кваліфікаційна робота присвячена темі цифрової грамотності як інструменту включення людей похилого віку у сучасне суспільство, яка є актуальною, оскільки адаптація до динамічних змін людьми похилого віку, а особливо у питанні цифрової грамотності, є вкрай складною і тому вони потребують стимулюючих заходів та більшого просвітництва у галузі цифрових технологій для власної безпеки та розвитку професійних, та соціальних навичок. Робота складається із трьох розділів, які містять теоретичні та емпіричні дані: у першому розділі було проаналізовано вплив технологічних досягнень на розвиток цифрової грамотності та запровадження електронних послуг для вразливих категорій населення, зокрема людей літнього віку, досвід Європейського Союзу та Данії; у другому розділі було досліджено проблеми цифрової грамотності у соціогуманітарних науках та соціологічний аспект питання цифрової грамотності як вимогу для покоління похилого віку; у третьому розділі були проаналізовані попередні вітчизняні дослідження та проаналізовані результати власних досліджень, отриманих методом глибинних інтерв’ю (Дотаток А та Додаток В). Об’єктом магістерської роботи (за критерієм загальної проблеми) є цифрова грамотність у сучасному суспільстві. Об’єктом магістерської роботи (за критерієм носія проблеми) є люди похилого віку (віком 60-75 років) міста Дніпропетровська та Харкова. Предметом магістерської роботи є рівень цифрової грамотності людей похилого віку як спосіб включення у сучасне суспільство. Мета магістерської роботи: на основі аналізу праць вчених та власного емпіричного дослідження встановити яку роль відіграє цифрова грамотність у процесі включення людей похилого віку у сучасні реалії суспільства в Україні. Перелік використаних літературних джерел: 1. Чаграк Н. І. (2016). Вплив демографічних і соціально-економічних факторів на розвиток освіти людей похилого віку у США / Педагогіка / Київ, нац.. ун-т ім..Т.Шевченка. – Київ: ВПЦ «Київ. Ун..–Вип.2.(4). – С.77-83. 2. Кухта М. (2017). Соціальний потенціал старшого покоління як ресурс суспільного розвитку / Габітус, Причорномор. наук.-дослід. ін-т екон. та інновацій. – Вип. 4. – С 60–65. 3. Кухта М. (2015). Люди похилого віку очима експертів: труднощі та шляхи подолання життєвих негараздів/ Соціологія: теорія, методи, маркетинг: наук.- теорет. часоп. / Ін-т соціології НАН України, № 4. – С. 119–133. 4. Гришина Т.В. (2013). Соціологічні підходи до виділення старшої вікової групи /Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки: збірник наукових праць. №20. – С. 44-52. 5. Дмитренко В.І. (2013). Пріоритетні напрями надання електронних послуг на місцевому та регіональному рівнях в Європейському Союзі. Держава та глобальні соціальні зміни: 25 років українській незалежності: матеріали ІV міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 29-30 лист. 2016 р.). Одеса. С. 167- 169. 6. Баришполець О. Т., Найдьонова Л. А. (2008). Медіакультура особистості: соціально-психологічний підхід / ред. Міленум. 430 с. Ключові слова: цифрова грамотність, цифрові компетенції, цифрове споживання, цифрова безпека.