Створення онлайн-бібліотеки кваліфікаційних робіт студентів кафедри СКІД
Автор: Цвігула Соломія Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Інформаційна, бібліотечна та архівна справа
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Одним із найважливіших засобів підвищення якості підготовки спеціалістів є кваліфікаційні роботи. Кваліфікаційна робота є обов’язковою для кожного студента і охоплює практично всі форми навчальної роботи: написання наукових робіт, виконання практичних та лабораторних робіт, виконання самостійних завдань. Саме тому зберігання та поширення цих робіт між студентами, викладачами та роботодавцями дозволить продемонструвати професійну зрілість випускника, виявити його загальнонаукову, загальнотеоретичну та спеціальну підготовку, здатність застосовувати отримані в університеті знання для вирішення конкретних науково-практичних завдань і таким чином підготувати його до самостійної професійної діяльності. Об’єкт дослідження – створення онлайн-бібліотеки кваліфікаційних робіт студентів кафедри СКІД. Предмет дослідження – створення онлайн-бібліотеки кваліфікаційних робіт студентів кафедри СКІД. Мета дослідження: розробка інформаційного ресурсу для розміщення кваліфікаційних робіт студентів кафедри СКІД. У магістерській кваліфікаційній роботі здійснено аналітичний огляд наукових джерел. Визначено поняття онлайн-бібліотеки та напрямки за якими вони розвивались впродовж переходу від звичайної бібліотеки до електронної. Здійснено поділ бібліотечних веб-ресурсів за двома ознаками: структурою та інформаційним наповненням. Сформовано 9 основних критеріїв створення веб- сайту бібліотеки. Визначено характеристики інформації, що розміщується в ОБ, а саме: унікальність, когерентність, значущість, керування, доступність. Визначено законодавчі акти за допомогою яких регулюється процес створення 86 онлайн-бібліотеки кваліфікаційних робіт. Розглянуто Інтернет-ресурси за темою магістерської роботи, а саме онлайн-бібліотеки. Проаналізовано міжнародні проекти онлайн-бібліотек [2, 3, 8, 10]. Здійснено аналіз установи, для якої буде створено онлайн-бібліотеки, а саме кафедру СКІД Національного університету «Львівська політехніка». Визначено три блоки професійно-орієнтованої та практичної підготовки спеціаліста з «Інформаційної, бібліотечної та архівної справи»: інформаційна діяльність, управління документаційними процесами; бібліотечна та архівна справа. Сформовано перелік дисциплін відповідно до яких здійснюється написання кваліфікаційних робіт, а також тематичні напрями конференцій студентів та викладачів. Під час проведення аналізу об’єктів предметної області визначено основні поняття, мету написання, завдання та складові кваліфікаційної роботи. Визначено послідовність та проаналізовано основні етапи виконання робіт. Проаналізовано нормативні документи, які регламентують процес створення онлайн-бібліотеки кваліфікаційних робіт студентів кафедри СКІД [1, 4-7, 9, 11]. Розроблено дерево цілей, генеральна мета якого – створення онлайн- бібліотеки кваліфікаційних робіт студентів кафедри СКІД. Побудовано інформаційну модель задачі у нотації Пітера-Чена, яка містить 6 сутностей пов’язаних між собою зв’язками. Кожна сутність, відповідно, містить власні атрибути. Подано функціональну модель поставленої задачі у вигляді контекстних діаграм та деталізації процесів. У першій контекстній діаграмі відображено процес «Наповнення онлайн-бібліотеки КР» та чотири зовнішні сутності. У другій контекстній діаграмі відображено процес «Організації роботи онлайн-бібліотеки» та дві зовнішні сутності. Здійснено вибір технологічних рішень для створення онлайн-бібліотеки кваліфікаційних робіт. Розглянуто три системи для управління вмістом сайту, а саме: Drupal, Joomla та Wordpress. Створено багатомовний термінологічний словник для створення онлайн- 87 бібліотеки кваліфікаційних робіт студентів, який містить 51 термін представлених українською, англійською та польською мовах. Описано процес створення сайту онлайн-бібліотеки кваліфікаційних робіт студентів кафедри СКІД у CMS Wordpress. Зазначено кожен крок налаштувань системи керування вмістом, а також налаштування теми сайту. Проаналізовано процес наповнення онлайн-бібліотеки та роботу бібліотеки зі сторони користувача. Вказано пропозиції, щодо вдосконалення документно- інформаційної діяльності установи. Описано потребу створення відповідних нормативних актів на базі університету. Такі документи дозволять визначити основні правила зберігання, поширення та використання кваліфікаційних робіт студентів в онлайн-бібліотеці. Запропоновано основні права та обов’язки авторів, кваліфікаційні роботи яких зберігаються в онлайн-бібліотеці. Зазначено етапи впровадження онлайн-бібліотеки в діяльність кафедри, що є важливим кроком для популяризації спеціальності закордоном. Саме тому, запропоновано вдосконалення сайту шляхом створення контенту іншими мовами. Ключові слова – онлайн-бібліотека, електронна бібліотека, кваліфікаційні роботи, наукова робота студента, веб-ресурс бібліотеки. Перелік використаних літературних джерел. 1. Owen, J. Mackenzie. (2000). Digital libraries and scientific communication: transforming the information chain: Proceedings of the Symposium: Weaving New Webs: Cooperation for survival in the new millennium. Aristotle University of Greece, British Council, Thessalonica, 20-21. 2. Авторське право на наукову роботу, дисертацію, статей, монографій. URL: https://unite.com.ua/avtorske-pravo-na-naukovu-robotu-dysertacziyu-statej- monografij/. 3. Баркова, О. (2010). Електронна бібліотека як сучасна розподілена інформаційна система. Моделювання та інформаційні технології. 4. Кафедра соціальних комунікацій та інформаційної діяльності – Electronic Encyclopedia of Lviv Polytechnic. URL: 88 http://wiki.lp.edu.ua/wiki/Кафедра_соціальних_комунікацій_та_інформаційн ої_діяльності. 5. Кваліфікаційна робота. URL: http://fzvn.onua.edu.ua/sudovo- administrativna/kvalifikacijna-robota. 6. Методичні вказівки до магістерських кваліфікаційних робіт для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 8.029.01 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», Львів 2017. 7. Освітньо-професійна програма «Соціальні комунікації та інформаційна діяльність» Першого рівня вищої освіти за спеціальністю 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа галузі знань 02 Культура і мистецтво. Львів 2021. 8. Резніченко, В., Захарова, О., Захарова, Е. (2005). Електронні бібліотеки: інформаційні ресурси та сервіси. 9. Соціальні комунікації та інформаційна діяльність. URL: https://skid-lp.info/. 10. Шемаєва, Г. (2006). Електронні ресурси бібліотек України в інформаційному забезпеченні науки: стан та перспективи розвитку. Бібліотечна планета, 21-25. 11. Шульженко, С. (2007). Перенесення на альтернативні носії інформації як засіб збереження бібліотечних фондів. Вісник книжкової палати, 28-29.