Супервізія як технологія запобігання професійної деформації соціальних працівників

Автор: Худяк Ірина Вікторівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціальна робота
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Супервізію у соціальній роботі вважають основним методом передачі професійних знань та навичок від більш кваліфікованого соціального працівника до представника професії, якому бракує знань; від більш досвідченого працівника до менш досвідченого. Сьогодні, супервізія є важливим інструментом, який гарантує якість послуг, які надає організація клієнту, оскільки стосується головного ресурсу в сфері соціальної роботи, а саме соціального працівника (Ставкова, 2017). Супервізія в організаціях повинна відповідати стандартам та засадам етичного кодексу соціальних працівників. При проведенні супервізійних зустрічей як сам супервізор, так і супервізовані мають дотримуватись правил, які є обговорені заздалегідь. Супервізор – це член адміністративного персоналу соціальної служби, якому надано повноваження підтримувати, координувати, направляти, оцінювати професійну діяльність супервізованих та підтримувати їх (Kadushin, 2002). Супервізор має розуміти особливості організації, її специфіку роботи з тою чи іншою категорією клієнтів, також він несе відповідальність перед керівництвом організації. На важливості проведення супервізії в організаціях соціального спрямування звертають увагу у своїх роботах Schroffel, Миргородська, Савчук, Смеречак, Ставкова та інші (Худяк І.В.,Ставкова С.Г.). Професійну деформацію дослідники визначають як – психологічну дезорієнтацію особистості, яка формується через постійний тиск як зовнішніх, так і внутрішніх факторів професійної діяльності соціального працівника і може призвести до формування спецефічно-професійного типу особистості. Тож, професійна деформація особистості – це вид негативних змін, які відбуваються з особистістю працівника системи надання соціальних послуг під впливом їх професійної діяльності. Професійна деформація формується у працівників протягом тривалого часу під впливом професійних деструкцій (Троян, 2017). За допомогою регулярного проведення супервізії в організаціях соціального спрямування можна запобігти та попередити виникнення професійної деформації соціальних працівників. Об’єкт дослідження: супервізія як технологія запобігання професійної деформації соціальних працівників. Предмет дослідження: особливості здійснення супервізії соціальних працівників як технології запобігання їхньої професійної деформації. Метою дослідження є вивчення особливостей здійснення супервізії соціальних працівників задля запобігання виникнення професійної деформації та розроблення практичних кроків профілактики та подолання цього явища. Результати дослідження: у результаті дослідження встановлено, що супервізія, яка проводиться у Львівському міському центрі соціальних служб, допомагає працівникам запобігти виникненню та розвитку професійної деформації. Тож, виникнення професійної деформації у працівників цієї організації мінімізується за допомогою супервізії. Ключові слова: супервізія, супервізор, супервізовані, соціальний працівник, професійна деформація. Перелік використаних літературних джерел Савчук, О., & Миргородська, І. (2012). Стандарти супервізії в соціальній роботі. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота,98,67-71. Ставкова, С. Г. (2017). Становлення супервізії як сфери професійної діяльності у соціальній роботі: зарубіжний досвід. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 7, 243-253. Троян, О. С. (2017). Причини та форми професійної деформації соціального працівника. Schroffel, A. (1999). How does clinical supervision affect job satisfaction? The Clinical Supervisor, 18(2), 91–105 Kadushyn, A., & Harkness, D. (2002). Supervision in Social Work. Forth edition. New York: Columbia University Press