Розвиток архітектури національних павільйонів на всесвітніх театральних виставках. З розробкою українського національного театрального павільйону на PQ-23.

Автор: Чолавин Юрій Юрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Дизайн архітектурного середовища
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Мета проєкту: демонстрація творчого, театрального, наукового, мистецького потенціалу України на міжнародних виставках театрального та сценографічного мистецтва, міжнародних театральних, театрально-сценографічних, архітектурних та мистецьких форумах, примноження досвіду українських спеціалістів театральної, архітектурної та сценографічної справи та створення середовища для експонування українських та міжнародних театральних та мистецьких, сценографічних та архітектурних виставок, конкурсів, фестивалів, конференцій та форумів, а також для зберігання та примноження витворів театрального, сценографічного та прикладного мистецтва у Львові. Актуальність проєкту: необхідність представлення українського театрального, архітектурного, сценографічного мистецтва та розголос української теми в цілому серед світового співтовариства на міжнародних театральних та сценографічних форумах, виставках, конкурсах та фестивалях що мають великий авторитет в творчих колах Європи і світу, а також вплив на громадську думку серед театральної, архітектурної та іншої творчої інтелігенції. Необхідність започаткування в Україні традиції міжнародної мистецької співпраці та обміну досвідом, що здійснюється шляхом спільної комунікації на майданчиках, аналогічних існуючим міжнародним театральним виставкам, конкурсам та фестивалям. Завдання проєкту – Проаналізувати сучасні концепції театрального та сценографічного мистецтва; Дослідити архітектурні та художньо-філософські рішення аналогів – українських та іноземних павільйонів на міжнародних театральних виставках; Виділити рекомендації щодо об’ємно-просторової структури та характеристик безпеки, яких слід дотримуватись при розробці проєктів павільйону та виставкового центру; Розробити концептуальне рішення та проєкт архітектури павільйону України на PQ-23; Розробити об’ємно-просторове, функціональне та архітектурне рішення мульти-функціонального виставкового центру у Львові. Архітектурно-наукові дослідження, структурні аналізи та розробки автора стосувалися двох тем – створення проєкту об’ємно-просторового, архітектурного, стилістичного, ілюмінаційного, конструктивного та філософського рішення українського павільйону на PQ-23, а також проєкту об’ємно-просторового, архітектурного, стилістичного, конструктивного, дизайнерського, функціонального рішення з історичним обґрунтуванням мульти-функціонального виставкового центру на площі Вічева у м. Львові. Празьке квадрієнале – один із найбільших, найвпливовіших та найавторитетніших міжнародних культурних, театральних, сценографічних та архітектурних виставок-конкурсів у світі. PQ був заснований в 1967 році як наслідок безпрецедентного послідовного успіху чехословацьких митців театральної та сценографічної справи на Бієнале у Сан Пауло починаючи з 1959 року. Це міжнародний мистецький майданчик – форум, фестиваль перформансу, виставка перформанс-дизайну, сценографії, сучасного театрального мистецтва, а також престижний міжнародний конкурс в номінаціях: • Золота Трига за найкращу експозицію; • Золота медаль за найкращу сценографію; • Золота медаль за найкращий театральний костюм; • Золота медаль за найкращу реалізацію постановки; • Золота медаль за найкращу роботу в галузі архітектури театру та сценічного простору; • Золота медаль за найкраще використання театральних технологій; • Золота медаль за найкращу експозицію студентської секції; • Золота медаль за найперспективніший талант у студентській секції; • Золота медаль за найкращу кураторську концепцію експозиції. З 2015 року професорсько-викладацький та студентсько-аспірантський склад кафедри Дизайну архітектурного середовища Інституту архітектури і дизайну Національного університету «Львівська політехніка» представляє Україну на PQ з експозиціями, що демонструють геніальність великих українських митців - художників сцени, сценографів, архітекторів – Євгена Лисика та Фрідріха Кізлера, що були створені за оригінальним дизайном професора Віктора Івановича Проскурякова, за співучасті викладачів, аспірантів та студентів кафедри ДАС. Автором була розроблена концепція третього павільйону України для Празького квадрієнале 2023, в роботі над якою автор спирався на українські та міжнародні аналоги, зразки сучасного театрального та сценографічного мистецтва, а також на власний досвід участі у створенні українського павільйону для PQ-19. Ідея експозиції полягає у метафоричному зображенні героїзму та стійкості українського народу перед лицем загарбника. Непорушна стіна - кордон між Сходом і Заходом із розстріляним контуром України - алегорія страшної кровопролитної війни, розв’язаної росією. Стіну пробивають наскрізь ракети - очевидний символ агресії, зі зворотного боку стіни ракети перетворюються на газові труби - натяк на рабську залежність Європи від російських енергоресурсів. З труб лунають голоси українців, звуки вибухів і пострілів - атракція для відвідувачів , що дозволить їм уявити, що переживають українці. Стоси паперів за стіною це іронія на західну бюрократію, яка в наш час коштує занадто дорого. Зелена підсвітка стосів натякає на брудні гроші в кишенях продажних політиків. Хоч стіна і пошкоджена - розстріляна кулями, розбомблена ракетами, пробита ними наскрізь, але незламна і непорушна, як і український народ. Проєкт архітектури мульти-функціонального виставкового центру у Львові був створений на основі проаналізованих автором аналогів та з врахуванням міжнародного досвіду проєктування, будівництва та експлуатації аналогічних будівель, а також проєктування в історично сформованому середовищі. Проєкт мульти-функціонального виставкового центру поєднує багато можливих функцій та сценаріїв експлуатації будівлі – виставкова, музейна, видовищна, суспільно-соціальна, функція громадського харчування, зберігання творів мистецтва, укриття та ін. Будівля центру забезпечена достатньою кількістю евакуаційних виходів, при проєктуванні були враховані вимоги державних будівельних норм, щодо ергономіки, акустики, освітлення, комфортної експлуатації МГН, була розроблена конструктивна схема будівлі в цілому та окремих її елементів. Проєкт мульти-функціонального виставкового центру у Львові є актуальним, архітектурно обґрунтованим, історично узгодженим. Будівля не викликає дисонансу з навколишнім середовищем, не домінує в історично сформованій забудові, а підкреслює сталий архітектурний ансамбль середмістя Львова. Ключові слова: Празьке квадрієнале, театр, сценографія, міжнародні виставки, міжнародні конкурси, філософія, мульти-функціональні центри, об’ємно-просторова структура, універсальні виставкові простори, універсальні глядацькі зали.