Репрезентація інфографіки: її види, функції та особливості в українських Інтернет-ЗМІ

Автор: Лиходід Катерина Сергіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Журналістика
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Ключові слова: інфографіка, її види, функції, особливості в українських інтернет-ЗМІ, наочний засіб узагальнення інформації для соціального орієнтування, прийняття важливих рішень, збільшення читачів мас-медій. Об’єктом нашого дослідження є інфографіка в українських інтернет-ЗМІ «24 канал», «Texty.org.ua», УНІАН та ESPRESO.TV. Предмет: види інфограм: графіки, діаграми, схеми, карти, ілюстративна інфографіка; їх функції у досліджуваних інтернет-ЗМІ. Метою дослідження є сприяння розширенню поінформування, впливу на громадську думку через ефективні види інфографіки як візуальні форми надання інформації в інтернет-ЗМІ. Актуальність магістерської дипломної роботи полягає в тому, що інфографіка не завжди використовується або ж використовується некоректно у сучасних ЗМІ. Основні виразні засоби, закони композиції графічного дизайну потребують чіткої аналітичної роботи, правильного подання й мають базуватись на основних принципах, засадах інфографіки, пояснювати невидимі явища, давати нові оцінки. У роботі досліджено основні способи візуалізації контенту в інфографіці українських онлайн-медіа як засобу унаочнення інформації завдяки сучасному дизайну для інформування читачів. В роботі проаналізовано виявлені її види, функції та особливості створення як інструменту представлення інформації в найпопулярніших ЗМІ та онлайн-медіа України для розуміння, доповнення, узагальнення даних, конкретних прикладів інфографіки в ЗМІ, спираючись на праці українських і зарубіжних науковців. Дослідження розкриває інфографіку в українських онлайн-ЗМІ як візуалізацію для унаочнення, розширення, узагальнення та розуміння інформаційно-аналітичних інструментів, які не тільки привертають увагу читачів та поглиблюють розуміння змісту, поставлених проблем й сприяють збільшенню читацької аудиторії, спонукають до самостійного узагальнення міркувань, висновків реципієнтів, прийняття важливих для соціальної орієнтації рішень. Новизна нашого дослідження полягає в тому, що предмет та об’єкт не було проаналізовано та вивчено за останні 5 років, а саме за цей період інфографіка стала дієвим інструментом інтернет-ЗМІ України. Для досягнення мети дослідження, виконано такі завдання: розкрито особливості видів інфографіки в досліджуваних українських інтернет-ЗМІ; на прикладі матеріалів українських інтернет-ЗМІ виявлено функції різних видів інфографіки; показано вплив видів інфографіки на сприйняття та розуміння смислів контенту аудиторією інтернет-ЗМІ; виявлено види неякісної інфографіки, сформулювано основні вимоги для якісних інфограм. В дослідженні спирались на українських, так і на іноземних науковців. Серед українських дослідників це Шевченко В. («Форми візуалізації в сучасному журналі»), Швед О. («Інфографіка як засіб візуальної комунікації в сучасній журналістиці»), Баранецької А. («Візуалізація медіаконтенту як важливий складник реалізації комунікації»), Рудченко А. («Інфографіка та динамічна візуалізація як тренд сучасних медіа»), Гладун О. («Візуалізація інформації: інфографіка»), Борисенко Д. («Інфографіка як спосіб візуалізації інформації в новітніх мас-медіа на прикладі інтернет-видання «Українська правда»; та онлайн-версії «Радіо Вільна Європа»; «Радіо Свобода») та інші. Серед іноземних дослідників використали також книгу Едварта Тафта, «Візуальне відображення кількісної інформації», Альберто Каїро «Функціональне мистецтво. Вступ до інфографіки та візуалізації», «Правдиве мистецтво: дані, діаграми та карти для спілкування», а також на роботи інших науковців – Р. Лоу, Д. Ліволтер, Р. Майєр, В. Леві, Р. Лентц, П. Джонсон Леард, А. Пайвіо, Т. Ван Дейк, В. Шнотц, М. Баннерт. В магістерській дмпломній роботі, досліджуючи види інфографіки та її функції, ілюстрували їх прикладами з українських ЗМІ. Завдяки цьому, ми виявили які види інфографіки використовуються найчастіше в даних медіа, зокрема, точкові графіки, стовпчикові діаграми, гістограми, таблиці тощо, а які види інфографіки зустрічаються рідко чи взагалі не використовують досліджувані інтернет-ЗМІ за останні 5 років (Діаграма Венна – Ейлера). Також виявили особливості інфографіки в досліджуваних українських Інтернет-ЗМІ, встановили коли мас-медіа почали використовувати інфографіку та як активно використовують її в останні роки. Прослідкували динаміку зростання чи спадання використання інфографіки в досліджуваних медіа. Виявили теми матеріалів із використанням інфографіки. Загалом дійшли висновку, що кожний із проаналізованих мас-медіа має свої особливості, стиль, періодичність використання, тематику та найбільш активно використовувані види інфографіки.