Організація гасіння пожежі ВАТ „Волтекс” м. Луцьк

Автор: Когут Денис Анатолійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Пожежна безпека
Інститут: Інститут будівництва та інженерних систем
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Когут Д.А., Перетятко Б.М. (керівник). Організація гасіння пожежі ВАТ „Волтекс” м. Луцьк. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет „Львівська політехніка”, Львів, 2022. Розширена анотація. Україна - держава Центрально-Схiдної Європи. Вона займає пiвденний захiд Схiдноєвропейської рiвнини та частину Карпат i Кримських гiр. З пiвночi на пiвдень Україна простягається 893 кiлометри, iз заходу на схiд - 1316 кiлометрiв. Україна розташована в помiрних широтах i має вихiд до Чорного i Азовського морiв. Геополiтичне положення на межi захiдних i схiдних народiв i культур значною мiрою позначилось на iсторiї та сучасному розвитку держави. Конституція Украйни, як головний законодавчий акт держави вимагає від органів виконавчої влади, керівників підприємств, структурних підрозділів забезпечення здорових і безпечних умов праці, що безпосередньо виражені в ст. 27 «Кожна людина має невід’ємне право на життя. Обов’язком держави є захист життя людини». Щорічно на планеті Земля, по оцінкам спеціалістів, в результаті стихійних лих, аварій, катастроф, пожеж, нещасних випадків на виробництві та в побуті гине близько 2 млн. чол. та декілька десятків млн. чоловік отримують травми та отруєння. При цьому, сумарний (прямий та непрямий) збиток від всіх цих лих можна визначити приблизно в 3% валового виробничого продукту світової економіки (тільки прямий збиток від пожеж складає щорічно 0,25-0,3% валового виробничого продукту у всіх розвинутих країнах світу). За рік в світі виникає більш як 7 млн. пожеж. Кожного року в наслідок пожеж гине від 60 до 70 тис. осіб, отримують опіки та травми більш ніж 6 млн. осіб. Зараз вже очевидно, що звичайна тяга чоловіка до абсолютної влади над природою веде за собою небажані наслідки. Одним з них стало підвищення пожежної небезпеки оточуючого середовища, обумовлене появою великої кількості нових, пожежонебезпечних речовин та матеріалів, впровадження в виробництво складних, високотемпературних, пожежовибухонебезпечних технологічних процесів, високою концентрацією матеріальних цінностей, зростанням енергоозброєності н/г, широким використанням нафти та газу. 24 червня 2004 року Президентом України був підписаний Закон України „Про правові засади цивільного захисту” №1859-ІV. Цей Закон визначає правові та організаційні засади у сфері цивільного захисту населення і території від надзвичайних ситуацій техногенного, природного та військового характеру, повноваження органів виконавчої влади та інших органів управління, порядок створення і застосування сил, їх комплектування, проходження служби, а також гарантії соціального і правового захисту особового складу органів та підрозділів цивільного захисту. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів Україні № 1430 – 2006 року „Про Положення про Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи” Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (МНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. ДСНС України є головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, поводження з радіоактивними відходами та вибуховими матеріалами промислового призначення, рятувальної справи, техногенної, пожежної і промислової безпеки, охорони праці, державного гірничого нагляду, створення та функціонування системи страхового фонду документації, а також гідрометеорологічної діяльності. В першому розділі описано актуальність теми магістерської кваліфікаційної роботи та проведено огляд літературних джерел. В другому розділі описана оперативно-тактична характеристика об’єкту. У третьому розділі розписано прогнозування можливої обстановки в разі виникнення пожежі в швейному цеху ВАТ «Волтекс». В четвертому розділі проведено розрахунок параметрів теплообміну і нейтральної зони на пожежі. У п’ятому розділі висвітлено безпеку праці при веденні оперативних дій. В шостому розділі описана економіка пожежної безпеки. В сьомому розділі описано екологію навколишнього середовища. Об’єкт дослідження: швейний цех № 2 ВАТ «Волтекс» м. Луцьк. Предмет дослідження: об’ємно-планувальні та інженерні рішення швейного цеху № 2 ВАТ «Волтекс», що знаходяться в м. Луцьк Волинської області. Мета дослідження: прогнозування можливої обстановки при виникненні пожежі в швейному цеху № 2 ВАТ «Волтекс» м. Луцьк, розроблення на основі прогнозування заходів, які би підвищили ефективність гасіння пожежі та проведення рятувальних робіт в разі її виникнення. План пожежогасіння, який розроблений ГУ ДСНС України у Волинській області, забезпечує організацію гасіння пожежі в разі її виникнення в швейному цеху №2. В даній роботі виконано прогнозування можливої обстановки на пожежі в разі її виникнення в швейному цеху №2. А саме, в головному приміщенні цеху, який займає найбільшу площу в будівлі. На основі прогнозування обстановки виконані розрахунки сил і засобів для гасіння пожеж, розроблені рекомендації щодо удосконалення організації гасіння пожеж на ВАТ «Волтекс» та запропоновані заходи для підвищення його протипожежного захисту. Таким чином, завдяки запропонованим заходам при цих же самих вихідних умовах досягається зменшення площі пожежі на момент її локалізації в три рази. Річний економічний ефект від виведення на пульт центрального спостереження ГУ ДСНС України у Волинській області АПС на об’єкті складе 240611,9 грн. Ключові слова: пожежа, пожежогасіння, пожежна безпека, керівник гасіння пожежі, розвідка, локалізація пожежі, ліквідація пожежі. Перелік використаних літературних джерел. 1.Кодекс Цивільного захисту України від 02.10.2012 р. № 5403-VI. 2.Наказ МВС України від 26.04.2018 року №340 „Про затвердження Статуту дій у надзвичайних ситуаціях органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту та Статуту дій органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту під час гасіння пожеж”. 3.Наказ МНС України від 16.12.2011 №1342 “Про затвердження Настанови з організації газодимозахисної служби в підрозділах Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту МНС України”. 4.Наказ МНС України від 07.05.2007 року №312 “Правила безпеки праці в органах і підрозділах МНС України”. 5.Довідник керівника гасіння пожежі. – Київ: УкрНДІЦЗ, ТОВ «Літера-Друк», 2016. – 320 с. 6.Норми радіаційної безпеки України; доповнення: Радіаційний захист від джерел потенційного опромінення (НРБУ-97/Д-2000). 7.Наказ МНС України від 16.12.2011 №1341 „Про затвердження Методики розрахунку сил і засобів МНС України, необхідних для гасіння пожеж у будівлях і на територіях різного призначення”. 8.ДСТУ EN 2:2014 „Класифікація пожеж”. 9.Наказ Міністерства енергетики і вугільної промисловості України від 22.12.2011 р. №863 «Про затвердження Інструкції з гасіння пожеж на енергетичних об’єктах України». – 2011. 10. Державний класифікатор надзвичайних ситуацій ДК 019 2001.