Формування мотивації в навчально-ігровому середовищі настільної дитячої гри засобами комунікативного дизайну

Автор: Рега Оксана Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Дизайн
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Об’єкт дослідження - дизайн настільної навчальної гри для дітей у контексті розвитку ігрових технологій навчання дошкільнят та дітей молодшого шкільного віку. Предмет дослідження – особливості використання засобів комунікативного дизайну у навчально-ігровому середовищі для формування мотивації до навчання та пізнання та застосування навчально-ігрових технологій у професійній діяльності працівників дошкільних та шкільних навчальних закладів, а також у сімейному навчально-виховному процесі. Мета дослідження - теоретичне обґрунтування та експериментальна перевірка ефективності використання засобів комунікативного дизайну при формуванні настільної навчальної гри для дітей. Результати дослідження. У першому розділі досліджено стан наукової розробки теми,зокрема, історичні аспекти розвитку навчально-ігрових форм для дітей. У другому розділі висвітлено наукові положення та загальні підходи до проектування ігрових форм навчання для дітей, зокрема, їх завдання та функції, значення навчальних настільних ігор для навчання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку та загальні підходи формування настільних ігор для дітей. У третьому розділі наведено принципи формування мотивації до навчання в ігровому середовищі настільної дитячої гри засобами комунікативного дизайну. У четвертому розділі викладені результати дослідження на прикладі настільної гри «СТОП - ВІРУС». Виявлено, що наше дослідження підтверджує дані багатьох авторів про те, що діти віддають перевагу ігровій формі отримання навчальної інформації. Навчальну інформацію діти бажають отримувати як у дитячих навчально-виховних закладах, так і вдома від батьків. Переважна більшість дітей знають про пандемію COVID-19 та знайомі з деякими найпростішими методами запобігання інфікування коронавірусом, але майже всі діти бажали б поповнити свої знання з цього питання, зокрема, в ігровій формі, використовуючи саме настільну гру. Переважна більшість батьків є достатньо поінформованими у особливостях фізіологічного сприйняття інформації дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку і вважають найкращими методами навчання дітей методи візуалізації та ігрову форму навчання. Більшість батьків вважають доцільним розробку дизайну навчальної настільної дитячої гри з питань профілактики інфікування коронавірусом та іншими вірусними захворюваннями. В роботі в цілому з’ясовано стан проблеми використання навчально-ігрових технологій при навчанні дошкільнят та дітей молодшого шкільного віку, вивчено теоретичні передумови створення настільних навчальних ігор для дітей та проаналізовано загальні підходи формування настільних ігор для дітей на основі аналізу українських та світових аналогів. Також виявлено методичні підходи та проектні засоби у дизайні настільної гри, що спонукають до навчання, сформульовано принципи формування настільної гри з використанням засобів комунікативного дизайну та розроблено дизайн настільної навчальної гри для дітей «СТОП - ВІРУС». Визначено й теоретично обґрунтовано умови її використання та експериментально перевірено результативність застосування настільної навчальної гри для дітей «СТОП ВІРУС» при роботі з дошкільнятами та дітьми молодшого шкільного віку. Ключові слова: дитяча навчальна настільна гра, дизайн, комунікативний дизайн, мотивація, ігрове середовище, COVID-19. СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ Артемова Л. В. Розвиток теорії та практики дитячої гри. Сторінки історії. -Дошкільне виховання. - 2011. - №7. - С. 3 Гончарук О.М. Партнерство дорослого і дитини у процесі формування комунікативних умінь у старших дошкільнят. - Інноваційна педагогіка. -2019. - № 2. - С.145-148. Савченко М. Теоретичні засади формування комунікативних умінь дітей старшого дошкільного віку. Освітній простір України. - 2014. - Вип. 1. - Том 2. - С. 141–146. Тарасенко А.А., Макоїд С.Р. Методика розробки дизайну розвиваючих настільних ігор для дітей. - Молодий вчений. - № 11 (63), листопад 2018 р. - С. 266-271. Технічний регламент безпеки іграшок, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2008, № 901 Актуальні питання діагностики, профілактики та лікування COVID-19 у дітей М.Є. Маменко, С.О. Гапонова, О.А. Риков, М.А. Георгіянц, В.А. Корсунов, А.В. Варзарь. - Health-ua.com. - Тематичний номер «Педіатрія». - № 5 (56). - 2020 р. Постанова Головного державного санітарного лікаря України від 25.08.2021 р. за №8 «Про заходи у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) у навчально-виховному процесі дітей-дошкільного та молодшого шкільного віку.