Обґрунтування технічних вимог діагностування роботизованої коробки передач
Автор: Кобринець Назарій Юрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Сучасний розвиток автоматичних коробок передач унеможливлює проведення їх ремонту за допомогою дефектування. Тому розробка нових методів діагностування є необхідним процесом для проведення якісного і ефективного відновлення працездатності цього агрегату. Основними причинами швидкого виходу з ладу автоматичної трансмісії є неправильна її експлуатація. Кожен водій, який керує автомобілем з автоматом повинен пам’ятати, що ця коробка передач не любить різкості, а плавна манера їзди і вчасно проведене ТО у декілька разів збільшують ресурс цього агрегату. У цій роботі запропоновано технологічний процес діагностування автоматичних коробок передач, який дає змогу поглибити рівень діагностики на основі аналізу причинно-наслідкових зв’язків та кратності дефектів. У першому розділі виконано огляд наявних методів діагностування автоматичних трансмісій і вносяться пропозиції стосовно їх покращення. Проаналізовано конструктивні особливості автоматичної коробки передач. Дефектування фрикціонів здійснити значно простіше, ніж гальмівних стрічок. Це пов’язано з тим, що вони зношуються рівномірно по всій поверхні притискання і достатньо лише виміряти їх товщину. У свою чергу, гальмівна стрічка зношується нерівномірно, тому, вимірявши товщину, значно складніше зробити висновок про її заміну. У другому розділі виконано теоретичний аналіз процесу діагностування з позицій причинно-наслідкових зв’язків та статистики виникнення несправностей. Побудовано структурну модель автоматичної коробки відповідно до умов виникнення структурних ознак несправностей. У цьому розділі також збирається і опрацьовується статистична інформація по виявлених відмовах коробки передач ZF 4HP20. Надаються рекомендації для покращення їх надійності. Розробляється модель проведення діагностування для максимальної оптимізації даного процесу. На основі структурної моделі й статистичних даних про виникнення відмов автоматичних коробок, розроблено удосконалений алгоритм діагностування, який характеризується більш вищим коефіцієнтом розпізнавання відмов. У третьому розділі розроблено методику і описано результати випробувань. Зміст випробувань був у тому, що практично встановлювались актуальні причини відмов автоматичної коробки. Також проведено Stall Test. Зафіксовано, що надто важливо провести розмову з водієм автомобіля про рівень експлуатації, який дає багато стартової інформації діагносту. У четвертому розділі виконано вдосконалення засобів діагностування гідравлічного блоку. Також запропоновано стенд для впровадження розробленого алгоритму діагностування. Стенд базується на відомих конструкціях, однак має цільовий набір функцій. Водночас, розроблено стенд для перевірки електронного блока керування. Мета – добитися збільшення точності діагностування і скорочення часу його проведення за рахунок розробки моделі і нових засобів діагностування. Об’єкт дослідження – автоматична трансмісія ZF 4HP20. Предмет дослідження – причинно-наслідкові зв’язки можливих несправностей коробки передач. Методи дослідження – збір статистичних даних про виявлені несправності, детальний аналіз отриманої несправності, визначення причини її появи. Наукова новизна. Удосконалено метод подання тестових сигналів сенсорів до електронного блоку керування з метою перевірки його справності. Удосконалено метод перевірки гідравлічного блока керування і гідротрансформатора за допомогою встановлення їх на спеціальні стенди. Практичне значення отриманих результатів – отримані методи діагностування слід застосовувати під час виявлення таких несправностей електронного блоку керування, гідравлічного блоку керування і гідротрансформатора, які знайти за допомогою дефектування і інших методів неможливо. Результати досліджень у цій роботі дають змогу підвищити надійність відремонтованої автоматичної коробки передач за рахунок виявлення дефектів, які раніше не виявлялись відомими способами. Ключові слова: автоматична коробка передач, діагностування, структурна модель.