Аналіз умов руху на міському автобусному маршруті № 92
Автор: Годлевський Денис Олікович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Підвищення рівня автомобілізації спонукає науковців та інженерів у всьому світі до розробки нових методів та заходів щодо мінімізації негативних наслідків цього явища. Серед основних проблем, які приносить збільшення кількості автомобілів, можна назвати збільшення витрат часу на переміщення у містах, значне збільшення викидів шкідливих речовин у повітряні басейни міст, збільшення шумового забруднення, що, в свою чергу, погіршує здоров’я мешканців цих міст [1]. Тому розробка заходів щодо підвищення рівня використання альтернативних засобів переміщення є одним з основних способів, які дозволяють зменшити вплив проблем, наведених вище. Серед основних засобів виділяють громадський транспорт [2]. Проте, як свідчать дослідження, люди все одно в більшості віддають перевагу приватному транспорту [3]. Основними причинами є нестабільність громадського транспорту, відсутність перехоплюючих парковок, незадовільний стан рухомого складу, а також великі втрати часу у заторах [4]. Отже, підхід до вдосконалення громадського транспорту повинен бути комплексним. В той час як підвищення стабільності руху автобусів та оновлення рухомого складу є завданням підприємств, які займаються пасажирськими перевезеннями, зменшення часу у дорозі є завданням інженерів. Найбільш поширеним способом підвищення швидкості громадського транспорту є надання йому пріоритету. Пріоритет буває двох видів – часовий та просторовий. Проте для впровадження часового пріоритету необхідне використання автоматизованих систем управління дорожнім рухом, в той час як для просторового – по факту, лише місце на проїзній частині [5]. Звичайно, є різні способи просторового пріоритету: поширення проїзної частини перед перехрестям, виділення смуги руху, напрямку, або окремого шляху для руху громадського транспорту. Проте найефективнішим є виділення окремої смуги або окремого шляху для громадського транспорту. Окремий шлях потребує більших капітальних вкладень та вільного простору, а для виділеної смуги необхідно лише наявність двох та більше смуг для руху в одному напрямку. Саме тому у роботі розглянуто міський автобусний маршрут 92, проаналізовано умови руху на ньому. Проведено натурні дослідження зі збором даних про параметри маршруту, обсяги пасажиропотоку у пікові періоди, розраховано транспортну роботу на перегонах маршруту. Також визначено швидкості сполучення на перегонах та визначено проблемні ділянки на маршруті. В результаті проведених досліджень розроблено рекомендації щодо підвищення швидкості сполучення на найбільш проблемних ділянках маршруту. Об’єкт дослідження – міський автобусний маршрут 92 у м. Львові. Предмет дослідження – умови руху на маршруті 92. Мета дослідження: аналіз умов руху та розробка заходів щодо підвищення їх ефективності та ділянках зі складними умовами. Ключові слова – міський громадський транспорт, пасажиропотік, транспортна робота, швидкість сполучення, виділена смуга для руху громадського транспорту. Перелік використаних літературних джерел. 1. Ernst, J. (2011). Environmental challenges of urban transport: the impacts of motorization. Urban Transport in the Developing World. Cheltenham, Northhampton: Edward Elgar, 137-173. 2. Azolin, L. G., da Silva, A. N. R., & Pinto, N. (2020). Incorporating public transport in a methodology for assessing resilience in urban mobility. Transportation research part D: transport and environment, 85, 102386. 3. Tyrinopoulos, Y., & Antoniou, C. (2013). Factors affecting modal choice in urban mobility. European Transport Research Review, 5(1), 27-39. 4. Poliak, M., Mrnikova, M., Jaskiewicz, M., Jurecki, R., & Kaciakova, B. (2017). Public transport integration. Communications-Scientific letters of the University of Zilina, 19(2), 127-132. 5. Dadashzadeh, N., & Ergun, M. (2018). Spatial bus priority schemes, implementation challenges and needs: An overview and directions for future studies. Public Transport, 10(3), 545-570. 6. Litman, T. (2016). When Are Bus Lanes Warranted. Victoria Transportation Policy Institute, https://www. vtpi. org/blw. pdf (accessed: 7.03. 2019).