Управління податковими надходженнями бюджету Львівської МТГ в умовах невизначеності

Автор: Водопян Анастасія Павлівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Динамічний процес розвитку децентралізації влади в Україні, періодичне трансформування податкових органів, домінування кризових явищ у фінансово-економічних процесах, розповсюдження пандемічних процесів, військові ризики та загрози національній безпеці вимагають розробки нових, раціонально-адаптивних підходів і рішень до фіскального регулювання як на рівні місцевої влади, так і держави. Децентралізовані фінансові ресурси виступають як основа соціально-економічного зростання регіональних одиниць. І саме тому, місцеві бюджети мають важливе значення у фінансовому забезпеченні розвитку держави в цілому. У цьому контексті важливо, щоб вони відповідали принципам фінансової незалежності, фінансової спроможності і стабільності, а також піддавалися постійному контролю з боку державних органів і органів місцевого самоврядування. Бюджетне планування та регулювання може базуватися на стратегіях, які підвищують ефективність збору доходів, стимулюють економічну активність тощо. Отримані покращення бюджету можуть дозволити муніципалітетам робити стратегічні інвестиції у своїх містах, стимулюючи цикл зростання, отримання доходів тапідвищення рівня добробуту. Метою написання магістерської кваліфікаційної роботи є дослідження управління податковими надходженнями бюджету міської територіальної громади в умовах невизначеності на прикладі Львівської міської територіальної громади. Предметом дослідження є аналіз ефективності та стратегії збору податків, що надходять до бюджету Львівської міської територіальної громади. Об’єктом дослідження є податкові надходження у складі доходів місцевого бюджету територіальної громади. У першому розділі роботи досліджено теоретичні підходи щодо податкової бази доходів місцевого бюджету, виокремлено сутність понять “фіскальний федералізм” та “фіскальна децентралізація”. За даними звіту про виконання бюджету Львівської міської територіальної виявлено, що в сукупності доходи бюджету Львівської міської територіальної громади збільшуються упродовж 2020-2022 років за рахунок збільшення показників Загального Фонду, в якому найвагомішу частку становлять податкові надходження. Видаткова частина бюджету міста Львова складається з показників, які розподіляються між Загальним та Спеціальним Фондами. Також досліджено, що ПДФО займає найбільшу частку в дохідній частині бюджету, оскільки визначається індивідуальними доходами громадян, які можуть бути більше розподілені та різноманітні в порівнянні з майновими податками, які займають теж вагому частку у структурі надходжень, але значно мешу. У дослідницько-прогностичній частині проаналізовано зовнішнє і внутрішнє середовище Львівської міської ради та здійснено SWOT-аналіз. Так, Львівська міська рада має значний потенціал завдяки своїм сильним сторонам, таким як багатий культурний спадок, освіченість населення і активна громадська організація. Однак існують виклики у вигляді фінансових обмежень і бюрократії, які можуть гальмувати розвиток міста. Наявні можливості в розвитку туризму, привабленні інвестицій та розширенні технологічного сектору, але існують загрози в економічних коливаннях, екологічних проблемах і політичній нестабільності. В частині економіко-математичного моделювання впливу окремих економічних чинників на надходження ПДФО до бюджету Львівської МТГ визначено, що між обсягом надходжень ПДФО до бюджету Львівської МТГ на 92.8% залежить від фактору впливу розміру мінімальної заробітної плати та на 7.2% від інших факторів і дана залежність описується рівнянням: y ?=1005.9x-114223. У третій частині магістерської кваліфікаційної роботи наведено перелік рекомендованих заходів, які логічно випливають із попередніх частин і спрямовані на подолання суперечностей між реальним і покращеними станами для Львівської міської територіальної громади. Так, запропоновані розміри підвищення мінімальної заробітної плати для країни, визначені Міністерством фінансів, є недостатньіми для забезпечення систематичного зростання доходів протягом усього періоду до 2026 року. Тому розмір мінімальної заробітної плати було скориговано, враховуючи індекс інфляції. Дане коригування дозволило збільшити показники надходжень даної статті бюджету в середньому на 20%. В обсягах надходження сплати єдиного податку врахування скоригованого розміру мінімальної заробітної плати створило підстави для збільшення статті податкових надходжень в межах 2.9-6.5 % за даними 2021-2022 періодів. Проте важливо зауважити, що розмір мінімальної заробітної плати не залежить безпосередньо від місцевих органів самоврядування, а встановлюється національним органом влади, а саме Верховною Радою України. Враховуючи вищевикладене, була застосована додаткова рекомендація для Львівської міської ради акцентувати зусилля на обсязі податкових надходжень з майнового оподаткування, яке безпосередньо належить до місцевих податків. Складна ситуація, що розвинулась в Україні, вимагає великої мобілізації внутрішніх ресурсів на тривалий період. Однією з найважливіших завдань центральної влади повинно стати забезпечення обороноздатності країни, тоді як органи місцевого самоврядування повинні брати на себе відповідальність за розвиток громад. Проте на прикладі податкових надходжень бюджету Львівської міської територіальної громади було проаналізовано, що органи місцевого самоврядування також здатні впливати на рівень надходжень бюджету і впроваджувати як якісні, так і кількісні методи впливу. Ключові слова: місцевий бюджет, децентралізація, податок на доходи фізичних осіб, податок на майно, податкові надходження, управління. Перелік використаних літературних джерел: Ткачик Ф. П. Фіскальний федералізм в Україні: теорія, методологія, практика : моногр. Тернопіль: ЗУНУ, 2023. ISBN 978-966-654-752-4. УДК 336.15. 348 с. Піхоцька О. Особливості виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану / Moderni aspekty vedy. – Svazek XXV mezinarodni kolektivni monografie / Ceska republika, Laznich: Publishing Group „Vedecka perspektiva“, 2022. – c.523-535 Власюк Н. І. Підвищення ефективності формування місцевих бюджетів в контексті реформування місцевого самоврядування в Україні / Н. І. Власюк, О. І. Пікулик // Вісник ЛТЕУ. Економічні науки. – Вид-во ЛТЕУ, 2021. – Вип. 64. - С. 36-42. Синютка Н. Г. Децентралізація в Україні: стан та перспективи провадження реформи / О.Вівчар, О. Курило, Н. Синютка // Економічний форум. – 2018. – №1. – С.55–62. Піхоцька О.М. Вплив бюджетної децентралізації на фінансове забезпечення територіальних громад // Актуальні проблеми економіки, обліку, фінансів та права в Україні та світі: збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції (м. Полтава, 18 листопада 2020р.) – 2020. С.56-58. Червінська О. С., Вівчар О. Й., Волошин О. П. Запобігання ризикам виникнення фінансової кризи в учасників територіальної громади // Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: "Економічні науки". – 2022. – № 9 (65). – С. 16–21.