Інноваційні технології соціальної роботи з підлітками

Автор: Чирибан Ангеліна Віталіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціальна робота
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Використання інноваційних технологій у соціальній роботі має тривалу історію. Ще на початку ХХ сторіччя Мері Річмонд рекомендувала соціальним працівникам/-цям телеграф і телефон як засоби для здійснення комунікації в професійних цілях (Richmond, 1917). У сучасній закордонній літературі із соціальної роботи питання використання інноваційних технологій активно обговорюється упродовж останніх двадцяти років. На початку 2000-х науковці обговорювали побоювання соціальних працівників/-иць щодо використання інновацій, зокрема інформаційно-комп’ютерних технологій (ІКТ) та онлайн технологій. Згодом, у публікаціях 2013-2016 років, з’явилася позитивна риторика стосовно використання новаторських підходів, зокрема інтервенцій соціальної роботи, базованих на інформаційно-комп’ютерних технологіях, телесоціальної роботи (Купенко, 2020) та цифрового психосоціального консультування (Лаврецький, Лоза, 2017). Об’єктом визначено соціальну роботу з підлітками, а предметом – тенденції та результати використання інноваційних технологій. Мета магістерської кваліфікаційної роботи полягає у дослідженні та вивченні тенденцій та результатів впливу інноваційних технологій у професійній взаємодії з підлітками на сучасному етапі. Українські дослідниці Васильєва та Романова (2021) зазначили, що в Україні одним із пріоритетних напрямів розвитку ринку надання соціальних послуг є використання дистанційної форми роботи з клієнтами/-ками завдяки сучасним цифровим ресурсам. Держава активно впроваджує діджиталізацію, створюючи реєстри та е-сервіси для соціальної допомоги. Пандемія та вторгнення в Україну підкреслили важливість дистанційної взаємодії в інших аспектах соціальної роботи, зокрема з молоддю. Це змусило розробляти шляхи забезпечення соціальних послуг дистанційно, особливо враховуючи вразливість соціальної сфери та невідкладність надання послуг. Однією з найвразливіших категорій, що потребують фахової психосоціальної допомоги на даному етапі, є діти та підлітки. Сучасні підлітки стикаються з впливом негативних факторів в умовах швидких трансформацій суспільства та його воєнного стану. Це відкриває можливість не лише подолати труднощі, що виникають в цьому контексті, але й забезпечити якісне виконання професійних функцій, враховуючи усі аспекти потреб та психологічного благополуччя молоді. У роботі ми розглядаємо вплив інноваційних технологій на ефективність взаємодії соціальних працівників/-иць із підлітками. Аналізуються різноманітні аспекти використання інноваційних інструментів для покращення якості та результативності роботи. Розглядаються позитивні та негативні аспекти використання інновацій у соціальній роботі з підлітками, а також враховуються етичні аспекти цього процесу. Ми пропонуємо практичні рекомендації для соціальних працівників/-иць та організацій, спрямовані на оптимізацію використання інноваційних технологій у роботі з підлітками та підвищення ефективності соціальної підтримки для цільової аудиторії. Результати дослідження. Відповідно до мети, яку ми ставили на початку магістерської кваліфікаційної роботи, ми дослідили такі аспекти впливу цифрових інновацій у напрямку надання професійних соціальних послуг підлітковій молоді як: позитивні та негативні наслідки онлайн-консультування, аналіз тенденцій використання конкретних засобів та форматів типу чат-бота, виклики та потенціал цифрових технологій, етичні питання використання інноваційних технологій, законодавчі аспекти використання цифрових технологій. Ми з’ясували, що перевагами чат-боту є: його новизна; анонімність; позитивне сприйняття цільовою аудиторією (підлітками); стратегічність у використанні; персональний підхід; орієнтованість на проблеми клієнта; діагностична моніторингова, профілактична, терапевтична та адаптивна функції; адекватне поєднання з традиційними методами соціальної роботи; широта охоплення аудиторії, соціально-психологічна підтримка та супровід молодої особи. Серед недоліків використання чат-боту є: неможливість діагностування психоемоційного стану підлітка; складність емпатійного спілкування; обмеженість у прояві емоцій; неможливість налагодження швидкого емоційного контакту, а довіра клієнта – це унікальний ресурс соціального працівника Узагальнюючи, сучасна соціальна робота вимагає гнучкості та інновацій в роботі з молоддю, враховуючи їхні унікальні потреби та виклики в умовах воєнного часу. Результати нашої наукової розвідки будуть корисні: для державних та недержавних структур, які працюють з різними категоріями та групами клієнтів, вразливими цільовими спільнотами – молодь, діти, ВПО, люди похилого віку; для закладів вищої освіти та освітніх програм спеціальності «Соціальна робота». Ключові слова: підлітки, інноваційні технології соціальної роботи, соціальна робота онлайн, цифрові технології, кризова соціальна робота. Магістерська кваліфікаційна робота складається з вступу, 3 розділів, висновків, списку наукової літератури та джерел, що налічує 52 позицій. Кількість сторінок основного тексту складає 64 сторінки. Перелік використаних літературних джерел Васильєва М. П., & Романова, І. А. (2021). Практики надання соціальних послуг у дистанційному режимі. Каркач, А. В., & Семигіна, Т. В. (2019). Подолання цифрової нерівності як виклик для сучасної соціальної роботи з літніми людьми. Купенко О. В. (2019). Соціальна робота: від теорії до практики. Суми: Сумський державний університет. Лаврецький Р. В., & Лоза А.С. (2017). Етичні дилеми в соціальній роботі. Richmond M. E. (1917). Social Diagnosis. New York: Russell Sage Foundation.