Техногенна безпека в процесах піролізу вживаних автомобільних шин

Автор: Яворський Олег Євгенович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Промислова безпека і охорона праці
Інститут: Інститут сталого розвитку ім. В. Чорновола
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Яворський О.Є., Корчак Б.О. (керівник). Техногенна безпека в процесах піролізу вживаних автомобільних шин. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2023. Магістерську кваліфікаційну роботу присвяченo актуальній тематиці підвищення рівня техногенної безпеки в процесах піролізу вживаних автомобільних шин. Автомобільні шини являють собою серйозну екологічну проблему, речовини, які використовуються при виробництві, переробці і утилізації шин є вкрай токсичними для людини і навколишнього середовища! Автомобільні шини мають досить складний хімічний склад, де присутній синтетичний і натуральний каучук, сталь, графіт, полістирол, а також синтетичні масла, нейлон і клей. Токсини, які звільняються при розкладанні шин, навмисному спалюванні або випадкових пожежах дуже забруднюють воду, повітря і грунт. Незважаючи на те, що начебто питання з утилізацією відпрацьованих автомобільних шин на законодавчому рівні, а так само різними нормативними документами у нас в країні врегульоване, навіть виділені спеціальні місця для складування відпрацьованих шин, незаконне скидання, як і раніше триває, завдаючи величезної шкоди довкіллю. У Європі щорічно утворюється близько 2 млн. тонн використаних автомобільних шин. Загальний обсяг їх переробки не перевищує 30%. Обсяги переробки б/в шин в Японії 87%, США 20-30%, в Німеччині - 50,5%. В Україні ж щорічно утворюється 150 тис. тон зношених автопокришок, і тільки 8% з них йде на утилізацію. Решта автопокришок викидаються на звалища. У більшості європейських країн є методи і програми, спрямовані на підтримку збору і переробки відпрацьованих покришок. Але із загальної кількості тільки частина зношених покришок знаходять застосування (експорт в інші країни, спалювання з метою одержання енергії, механічне роздрібнення для покриття доріг тощо). Інші використані автопокришки ніяк не застосовуються через відсутність рентабельного способу утилізації. Переробка та вторинне використання шин, що вийшли з експлуатації, надзвичайно актуальна для України. Метою даної магістерської роботи є аналіз рівня техногенної безпеки в процесах піролізу вживаних автомобільних шин. В результаті роботи проведено аналіз технологій та запропоновано наступне: ? техніко-економічне обґрунтування; ? аналіз виробничих ризиків; ? відомості щодо попередження надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру; ? рекомендації з безпеки праці для технічного персоналу; ? розраховано економічну ефективність роботи установки. Ключові слова: безпека праці, відпрацьовані шини, піроліз, утилізація шин, техногенна безпека. Літературні джерела. 1. Буряк, Н.Б. Проблеми збирання, транспортування та утилізації твердих побутових відходів в Україні [Текст] / Н.Б. Буряк, С.В. Лукаш // Науковий вісник НЛТУ України. – 2012. – Вип. 22.5. – С. 82-89. ISSN 1994-7836. 2. Кім К. К. Новий метод утилізації автомобільних шин з металокордом / К.К. Кім, І.М. Карпова // Безпека життєдіяльності. – 2012. – №7. – С. 24 – 27.