Дослідження і використання досвіду Греції в організуванні вітчизняними підприємствами міжнародної торгівельної діяльності продуктами харчування
Автор: Теличко Христина Олександрівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: У магістерській кваліфікаційній роботі розглянуто питання організування вітчизняними підприємствами міжнародної торгівельної діяльності продуктами харчування, досліджено досвід Греції та ЄС у розрізі даної тематики. Оскільки обсяги інвестицій в Україну щороку зростають, а велика їх частка іде у харчову промисловість, то тема підвищення якості власного продукту, а особливо його виведення на провідні позиції українського та міжнародного ринків стає все більш актуальною. З метою успішного поглиблення процесів євроінтеграції і забезпечення вільної торгівлі між Україною та країнами ЄС важливо досліджувати тему посилення зовнішньої торгівлі продуктами харчування шляхом впровадження практик ЄС із організування вітчизняними підприємствами міжнародної торгівельної діяльності. Предметом дослідження є у даній роботі аналіз і використання досвіду Греції в організуванні вітчизняними підприємствами міжнародної торгівельної діяльності продуктами харчування. Об’єктом дослідження є ПП «ЗУТК «РІО-ПЛЮС». ПП «ЗУТК «РІО-ПЛЮС» створене 15.04.2011 р. Код ЄДРПОУ 37656479. Юридична адреса підприємства Україна, 79052, Львівська обл., місто Львів, вулиця Широка, будинок 70 Б. Керівником організації є Барановська Олена Цезарівна. Розмір статутного капіталу складає 1 000 000 грн. Основними видами діяльності даного підприємства є оптова торгівля продуктами харчування та напоями, а також діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування та роздрібна торгівля. Загальний напрямок діяльності підприємства та його місія – це надання можливості українському споживачеві купувати товар європейської якості за доступну ціну. Основні принципи компанії: здоров’я, якість та доступні ціни. До стратегічних цілей компанії входить зміцнити позиції підприємства, як одного із провідних гравців ринку бакалійної продукції, послідовно шукати виходи на нові ринки збуту, спираючись на зростаючий попит харчової продукції, а також розвивати власну дистриб’юторську мережу [1]. Так чи інакше підприємству необхідне дослідження та ширше впровадження досвіду європейських країн щодо специфіки організування міжнародної торгівельної діяльності продуктами харчування. Варто також зазначити, що дослідження і розробка комплексного заходу на прикладі об’єкту дослідження ПП «ЗУТК «РІО-ПЛЮС» МКР можуть також бути використані в практиці інших вітчизняних та іноземних компаній для розвитку їх міжнародних економічних відносин чи зовнішньоекономічних зв’язків. Оскільки мета дослідження полягає у дослідженні особливостей досвіду Греції в організуванні міжнародної торгівельної діяльності продуктами харчування, а також у аналізі та розробленні рекомендацій щодо імплементації даного досвіду вітчизняними підприємствами, зокрема ПП «ЗУТК «РІО-ПЛЮС», то одним із завдань даної дипломної роботи є вивчення грецького підходу до формування організаційної структури управління підприємством. У роботі продемонстровано впровадження грецького досвіду у діяльність ПП «ЗУТК «РІО-ПЛЮС». Також розглянуто питання раціонального планування простору діяльності підприємства. Здійснено оцінювання доцільності ведення бізнесу на території індустріального парку. Визначені основні переваги та недоліки. У роботі проаналізовано принципи ЄС щодо ведення інтелектуального господарства та розроблено рекомендації щодо застосування ряду інструментів ПП «ЗУТК «РІО-ПЛЮС».Визначено проблеми ПП «ЗУТК «РІО-ПЛЮС» в процесі організування міжнародної торгівельної діяльності продуктами харчування, подано конкретні шляхи їх вирішення шляхом наслідування досвіду Греції та країн ЄС. У роботі використовуються методи теоретичного узагальнення, аналіз, синтез та порівняння. Для представлення результатів досліджень та формування рекомендацій використано графічну візуалізацію. Під час виконання даної роботи, було визначено, що торговельно-економічні відносини між Україною та Грецією розвиваються достатньо динамічно. Греція – важливий зовнішньоекономічний партнер України в своєму регіоні [2]. Обсяги інвестицій та торгівлі між країнами зростають і, прогнозовано, зростатимуть й надалі. Визначено, що велика частина інвестицій іде у виробництво харчових продуктів. ПП «ЗУТК «РІО-ПЛЮС» планує зміцнити позиції підприємства через зростання бізнесу та дистриб’юторської мережі, послідовний вихід на нові ринки, у тому числі Європи. Греція є одним із торгівельних партнерів даної компанії. Зовнішня торгівля у Греції розвивається більш динамічно, динаміка роботи промислової галузі у країні вдвічі краща. Дослідження і використання досвіду Греції в організуванні вітчизняними підприємствами міжнародної торгівельної діяльності продуктами харчування є дуже актуальним для «ЗУТК «РІО-ПЛЮС». Загальне падіння темпів приросту показників компанії у 2021 році відбулось у зв’язку з потребою ПП «ЗУТК «РІО-ПЛЮС» подолати наслідки впливу пандемії на економіку підприємства. Із попередніх досліджень бачимо, що компанія вже залежна від зовнішніх джерел фінансування, адже її власний капітал становить менше 50% активу. Зважаючи на поточну економічну ситуацію в країні, підприємству слід нарощувати існуючий ріст дохідності, прибутку і власного капіталу, збільшуючи темпи приростів даних показників задля уникнення ситуації неплатоспроможності у найближчому майбутньому. Проаналізувавши фінансову звітність компанії, можна побачити, що швидкими темпами ростуть собівартість реалізованої продукції та інші операційні витрати, тож ПП «ЗУТК «РІО-ПЛЮС» необхідно попрацювати над їх зменшенням. Крім цього, українські виробники та експортери повинні враховувати можливі модифікації продукту у відповідності до стандартів ЄС, нормативних вимог та переваг споживачів. Тут необхідне ширше впровадження елементів комплексу маркетингу, екологічна безпека, дотримання принципів сталого розвитку та обмеження контенту з дотриманням інформаційної гігієни [3]. Також на ринках доведено важливість цифрових технологій у веденні будь-якого бізнесу, описано їх можливості. Спираючись на досвід Греції, для подальшого ефективного функціонування підприємства потрібно також дослідити доцільність ширшого впровадження digital-маркетингу. ПП «ЗУТК «РІО-ПЛЮС» потрібно зайнятися просуванням веб-сайту використовуючи білі та сірі методи пошукової оптимізації, розвинути поштовий маркетинг тощо. Отже, оптимізуючи витрати на орендну плату складів, транспортну логістику, закупівлю обладнання, впровадження систем енергозбереження, оплату додаткових послуг із консультацій, розробку маркетингових ефективних рішень, шляхом впровадження відповідних заходів та вдосконалення ОСУ компанії – ПП «ЗУТК «РІО-ПЛЮС» вдасться досягнути цільового значення стратегічного показника діяльності – сукупного прибутку, шляхом зниження на цю саму суму собівартості продукції. Підприємство зможе досягнути низки поставлених цілей, забезпечуючи просування власної торгової марки, зростання бізнесу, легший вихід підприємства на іноземні ринки. Ключові слова: організування, організаційна структура управління підприємством, індустріальний парк, інтелектуальне господарство, досвід Греції, торгівля продуктами харчування. Перелік використаних літературних джерел. 1. Офіційний сайт приватного підприємства "ЗУТК "РІО-ПЛЮС" [Online]. URL:http://rio-company.com/ 2. Стан торговельно-економічних відносин між Україною та Грецією. Міністерство економічного розвитку і торгівлі України. Державна підтримка українського експорту [Online], URL:http://www.ukrexport.gov.ua/ukr/tovaroobig_z_ukr/ukr/5199.html 3. Reducing the marketing of unhealthy foods to children. Healthy Food for a Healthy Future [Online], URL:https://bestremap.eu/marketing/