Маркетингове дослідження ринку послуг швидкого харчування та напрями посилення конкурентних переваг ТОВ "ТОМАТІНА" на ньому

Автор: Кардаш Ірина Тарасівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У науковій літературі конкурентні переваги розглядаються з декількох точок зору, вони мають певні характеристики, виділяють різні ознаки їх класифікації [1, 2]. Війна негативно впливає на функціонування сучасних вітчизняних підприємств та їх сформовані конкурентні переваги [3, с. 59]. Важливу роль у формуванні конкурентних переваг підприємства на ринку відіграють складові його маркетингової діяльності [4]. Зовнішні конкурентні переваги підприємства можуть посилити через використання омніканального маркетингу [5]. Об’єкт дослідження у даній роботі - маркетингова діяльність ТОВ "ТОМАТІНА" на ринку послуг швидкого харчування, її роль у формуванні конкурентних переваг даного підприємства на ринку. Предмет дослідження – теоретико-методичні засади щодо формування конкурентних переваг підприємства на ринку з використанням інструментів маркетингу. Мета дослідження: проведення маркетингового дослідження ринку послуг швидкого харчування, маркетингової діяльності ТОВ "ТОМАТІНА" та її ролі у формуванні конкурентних переваг даного підприємства на ринку, обґрунтування напрямів їх посилення. Результати дослідження. ТОВ ’’ТОМАТІНА’’ володіє закладами харчування з однойменною назвою. Вони пропонують здорову та смачну щоденну їжу - 12 асортиментних груп продуктів; до деяких страв споживачі можуть самостійно додавати складники. Усі страви є якісними та мають привабливий зовнішній вигляд, постійно оновлюється їх перелік. ТОВ ’’ТОМАТІНА’’ використовує екологічно чисту упаковку, відкриту вітрину, сучасні технології приготування їжі, що теж посилює його конкурентні позиції на ринку. Перевагою мережі закладів швидкого харчування Tomatina є і нижчий рівень цін на пропоновані страви, їх велика маса. ТОВ ’’ТОМАТІНА’’ реалізує страви та напої як у власних локаціях, так і на доставку. Доставка замовлень проводиться працівниками власної служби доставки чи можуть залучатися і працівники інших служб доставки. Серед маркетингових комунікацій ТОВ ’’ТОМАТІНА’’ значну увагу приділяє онлайн комунікаціям, заходам стимулювання збуту споживачів та персоналу і заходам спонсорства. В українців протягом останніх років сформувалася звичка до користування послугами швидкого харчування, що підтверджують результати аналізу вторинної та первинної маркетингової інформації. Конкуренту перевагу їх надавачам забезпечує низка факторів, зокрема зручне місце розташування таких закладів, їх дизайн, широкий асортимент пропонованих смачних страв з наявністю дитячого меню, брендинг, використання особливої зони харчування, яка носить назву фудкорт, оформлення як самого залу, так і блюд, ігрові майданчики для дітей, наявність системи онлайн-замовлень та існуючих додатків для доставки страв, використання безконтактних технологій для розрахунку за закуплені клієнтами страви, системи онлайн-бронювання столиків, цифрових кухонних дошок, QR-кодів, пропозиція ідеї здорового харчування. Проведений SWOT-аналіз та дослідження конкурентоспроможності показали, що для ТОВ "ТОМАТІНА" доцільно використовувати таку стратегію досягнення конкурентних переваг як диференціацію. Її реалізація потребує розширення асортименту ресторанів Tomatina оригінальними стравами, пропозиції нових страв для сімей із дітьми, більш активного використання сучасних технологій обслуговування клієнтів, збільшення бюджету на просування продуктів, розроблення нових заходів стимулювання збуту, акценту у рекламі на пропозиції корисної їжі за невисокими цінами у значній кількості, розроблення заходів у напрямі підвищення іміджу бренду, покращення інформа¬тивності сайту підприємства, постійне розроблення заходів внутрішнього маркетингу для утримання персоналу, впровадження екологічно чистих практик та інших інновацій. Для обґрунтування рішення щодо величини знижок на томатний суп з сочевицею ТОВ ’’ТОМАТІНА’’ визначено взаємозв’язок між ціною та попитом на нього у вигляді лінійної економіко-математичної моделі, яку доцільно використати для визначення обсягів збуту томатного супу з сочевицею при різних рівнях знижки. Ключові слова: ринок послуг швидкого харчування, конкурентні переваги, стратегія диференціації, омніканальний маркетинг, конкурентоспроможність підприємства, заходи стимулювання збуту. Перелік використаних літературних джерел. 1. Гринько Т., Гвініашвілі Т., Котловська Н. Управління конкурентоспроможністю підприємств оптової торгівлі. Економічний простір. 2023. № 185. С. 49-53. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/185-9. 2. Власенко В.В., Порфіренко В.І., Гребельник М.М. Суть та види конкурентних переваг підприємства. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. 49. С. 97-103. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct49-19. 3. Сарай Н., Григорук А., Литвин Л. Формування конкурентних переваг підприємства на міжнародному ринку. Трансформаційна економіка. 2024. №1(06). С. 58-62. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-6-11. 4. Корнієнко Т.О. Маркетингові стратегії у формуванні конкурентних переваг підприємств в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 49. URL : https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/ 2364. (дата звернення: 25.10.2024). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-65. 5. Коротун О.П., Збирит С.Є., Мартинюк А.Ю. Омніканальний маркетинг: створення цілісної взаємодії між брендом та споживачем. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 63. URL : https://economyandsociety.in.ua/index.php/ journal/article/view/4089/4018 (дата звернення: 20.10.2024). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-20.