Моделювання розподілу вантажопотоків міською територією у PTV Visum

Автор: Павлик Богдан Андрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У роботі досліджено проблематику організації та оптимізації вантажних перевезень у межах міської території з використанням сучасних програмних засобів транспортного моделювання. В умовах зростання щільності автомобільного руху, особливого значення набуває завдання раціонального розподілу вантажопотоків [1]. Методологічну основу дослідження склали принципи транспортного планування, логістичного аналізу, а також геоінформаційного підходу до побудови моделі транспортної мережі. У якості інструменту для реалізації моделювання було обрано програмне середовище PTV Visum, що дозволяє реалізовувати моделі різного рівня деталізації, враховувати обмеження на рух транспорту, а також створювати матриці витрат часу та відстаней [2]. Було реалізовано два основні сценарії моделювання. У першому — базовому — вантажному транспорту дозволяється вільне пересування через центр міста, що створює ситуацію максимальної доступності до всіх ринків без урахування адміністративних чи інфраструктурних обмежень. У другому сценарії змодельовано ситуацію, яка відповідає реальному регламенту організації руху у Львові, зокрема обмеженням на в’їзд великогабаритного транспорту до центральної частини міста. У кожному з варіантів було сформовано матриці відстаней і часу доставки, побудовано картограми та діаграми розподілу вантажопотоків [3]. Результати дослідження свідчать, що запровадження обмежень на рух вантажівок у центрі призводить до зростання середньої довжини маршрутів доставки приблизно на 0,3 км, а середнього часу в дорозі — на 2-3 хвилини. Найбільше навантаження в умовах обмежень переходить на периферійні вулиці, зокрема на вулиці Стрийську, Кульпарківську, Володимира Великого, що викликає ризики локального перевантаження інфраструктури. За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) проаналізовано наукові джерела та сучасні підходи до моделювання вантажопотоків у межах міського середовища, зокрема із застосуванням програмного забезпечення PTV Visum; 2) cформовано вхідні дані для побудови транспортної моделі, що включають геометрію вулично-дорожньої мережі Львова, локалізацію оптового центру та десяти роздрібних ринків, їхні просторові характеристики та розрахункові логістичні потреби; 3) побудовано два сценарії моделювання вантажних перевезень — без обмежень руху (базовий) та з обмеженням проїзду через центральну частину міста — із застосуванням PTV Visum; Ключові слова: вантажопотоки, транспортне моделювання, міська логістика, PTV Visum, вулично-дорожня мережа, логістичні маршрути, оптимізація доставки, роздрібні ринки, оптовий ринок, вантажний транспорт, міське планування, транспортна інфраструктура. Перелік використаних літературних джерел. 1. Горяїнов О.М. Вантажні перевезення: Конспект лекцій. (для студентів напряму підготовки – “Транспортні технології”) / Харків:ХНАМГ, 2009. – 109с. 2. Розробка графіка руху транспортних засобів при організації вантажних перевезень: навч. посіб. / Ю. О. Давідіч; Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. – Х.: ХНАМГ, 2010. – 345 с. 3. Любий Є.В. Основи теорії транспортних процесів і систем: моделювання маршрутних систем пасажирського транспорту міст / Є.В. Любий, С.В. Свічинський // Вісник НТУ «ХПІ»: зб. наук. праць. – Х.: НТУ «ХПІ» - 2012. - № 44(950). – С. 55 – 60.