Дослідження показників руху транспортного потоку за різних умов навколишнього середовища

Автор: Гардаш Андрій Богданович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: На дорогах з низькою інтенсивністю, коли умови близькі до вільних, де водій сам вибирає швидкість, є певна свобода у виборі смуги, рідко хто нав’язує свої умови або викликає необхідність гальмувати. На таких дорогах навантаження на водія оптимальне. Водій не втомлюється надмірно і, будучи зайнятим за кермом, не засинає на ходу. Правила дорожнього руху дозволяють їздити будь-якою смугою. Виняток становить ліва смуга, коли їх загальна кількість для даного напрямку становить три і більше, на яку можна вводитися лише під час інтенсивного руху або для повороту ліворуч і розворотів. Для вантажівок умови дещо жорсткіші: цією смугою вони можуть їздити лише для поворотів ліворуч та розворотів. Зупинки громадського транспорту не менш небезпечні. Якщо перед водієм зупинився трамвай, незалежно від того, скільки пасажирів стоїть на зупинці, то водій повинен зупинитися і не відновлювати рух до тих пір, поки водій трамвая не закінчить висадку і посадку, не закриє двері, не рушить далі, а всі пасажири (тепер пішоходи) вийшли на тротуар. Тільки після цього можна продовжувати рух. Під час проїзду повз автобусні та тролейбусні зупинки, розташовані праворуч біля тротуару, небезпека полягає в тому, що пішохід може несподівано вийти на дорогу через зупинений транспортний засіб. Проїжаючи повз автобус, слід зменшити швидкість залежно від обставин і по можливості відійти далі. Трапляється, що водій автобуса починає рух, коли пішохід ще стоїть або йде попереду автобуса. Тому самий початок руху автобуса не можна сприймати як «відскок», все одно можливий раптовий вихід пішохода. Якщо швидкість автобуса, наприклад (не менше 10 км/год), то поява пішохода малоймовірна. Коли зупинка позаду, ви можете зняти напругу і відновити попередню швидкість, натиснувши на педаль газу. Дослідження руху транспортних потоків проводились на ділянці автомагістралі Львів – Миколаїв, протяжність якої становить понад 24 кілометри, з швидкісним рухом та високою інтенсивністю вантажних транспортних засобів. Перепади висот на цій ділянці становлять понад 100 м, покриття – асфальтобтон, в хорошому стані. Ширина смуг руху становить 3,5 м, а кількість смуг змінюється з двох на три та навпаки, найменший радіус кривої в плані становить 600 метрів, а найбільший повздовжній ухил 40 ‰. Загальна тривалість в дорозі становила до 30 хв, а водій увесь час мав завдання рухатись за великогабаритним транспортним засобом. Переважну більшість часу водій здійснював рух у крайній правій смузі. Дослідження проводились чотири рази, у будні дні тижня, приблизно в обід. За кермом знаходився водій який уже має водійський стаж понад 10 років та керував легковим автомобілем Skoda з довжиною автомобіля 4 метри. Sprint SG-2 складний прилад, яким відкривається серія приладів, призначених для вимірювання потужності та крутного моменту, і покликаних допомогти більш ретельно налаштувати характеристики автомобіля і об’єктивно оцінити результати роботи транспортних засобів. Прилад легкий і зручний у використанні, оснащений графічним рідкокристалічним індикатором і інтерфейсом для зв’язку з комп’ютером. Можна використовувати його автономно, читаючи інформацію з вбудованого графічного дисплея, а діставшись до комп’ютера, скористатися програмою з комплекту поставки для докладнішого аналізу результатів ваших заїздів. Можна мати з собою ноутбук і управляти приладом прямо з ноутбука, отримуючи інформацію в режимі реального часу. На ділянці автомагістралі, проведено дослідження, де водію, який рухався за великогабаритним транспортним засобом давалась установка дотримуватись дистанції в 10 та 15 метрів. На рисунках зображено графік співвідношення дистанції до висотних відміток, де вона спостерігалась найчастіше, при утримуванні водієм дистанції в 10м. На основі проведених дослідженнь та отриманих результатів, були побудовані тривимірні графіки залежності дистанції безпеки від швидкості руху до тривалості перебування в дорозі на позаміській магістралі. Відстані між позначками визначалались методами екстраполяції та інтерполяції. Результати проведених досліджень у світлу пори доби, за дощової погоди при русі на горизонтально рівній ділянці наведено графіками на рисунками. При проведенні замірів в автомобілі знаходились водій та пасажир, а самі дослідження проводились в період з 9:00 до 10:00 ранку, також на автомобілі Skoda Fabia , а за рулем знаходився водій з стажом керування 10 років. Мета дослідження: розробити рекомендації щодо: - показників гальмівного шляху, які забезпечують безпечний рух ТЗ у щільному транспортному потоці; - визначення оптимальної дистанції до великогабаритних ТЗ при русі у щільних транспортних потоках. Завдання дослідження: встановлення впливу погодних чинників та рельєфу дороги на дистанцію в русі щільних транспортних потоків. Ключові слова – швидкість, дистанція, гальмівний шлях, тривалість перебування водія за кермом. Перелік використаних літературних джерел. 1. Bus rapid transit. Planning guide. – New York.: 3ed edition, 2007. –825 p. 2. Гаврилов Е.В. Основи теорії систем і управління / Е.В. Гаврилов, М.Ф. Дмитриченко, В.К. Доля, О.Т. Лановий, І.Е. Линник, В.П. Поліщук. –К.: Знання України, 2005. –344 с. 3. Ламбуцький М. М. Дослідження функціонування зупинки міського пасажирського транспорту / М. М. Ламбуцький. // Вісник Кременчуцького державного політехнічного університету. – 2006. – №6. – 55 – 58 с. 4. Drew D. Traffic Flow Theory And Control / Donald Drew., 1972. – 424 с. 5. VisSim [Електронний ресурс] // Вікіпедія – Режим доступу до ресурсу: https://uk.wikipedia.org/wiki/VisSim. 6. Wiedemann R. Simulation des Stra?enverkehrsflusses : PhD–thesis / Wiedemann R. – University of Karlsruhe, 1974. 7. TrafficSignalTimingManual / P. Koonce [andothers] –Mc Lean: US Department of Transportation, 2008. - 264 p.