Management of Tourist Organizations’ International Competitiveness

Major: Management of Foreign Economic Activity
Code of subject: 7.073.04.E.045
Credits: 4.00
Department: Foreign Trade and Customs
Lecturer: Horbal Nataliya Ihorivna
Semester: 2 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: 1. In-depth knowledge of the theoretical and conceptual framework of tourist firms competitiveness. 2. In-depth knowledge of the factors ensuring the international competitiveness in tourism. 3. In-depth knowledge of classical and modern tools of systematic forming of competitive advantages, particularly in international markets. 4. Ability to analyze competitiveness, including international, of tourist firms. 5. The ability to systematically build and implement an international competitiveness strategy of tourist firms. . 6. Ability to develop effective management decisions on the international competitiveness of tourist firms.
Required prior and related subjects: Management, Marketing, Strategic Management, International Tour Operating
Summary of the subject: 1. Competition in the market economy. Competition in tourism. 2. The competitiveness of goods and services at the world market. 3. Factors ensuring international competitiveness. 4. Analysis and evaluation of international competitiveness. 5. Microstrategies of international competitiveness. 6. The control system of competitiveness at the world market. 7. The competitiveness of industries in the global economy. Competitiveness of in tourism. 8. Features of regions’ international competitiveness. 9. Current models of the competitiveness of national economies. 10. Regulation of competition at national and international levels. 11. The competitiveness in conditions of globalization.
Assessment methods and criteria: Current control (30%): express oral tests 5%, laboratory papers 15%, presentations 5%, individual scientific task 5%. Examination (70%): written test 50%, oral test 20%.
Recommended books: 1. Кузьмін О.Є., Горбаль Н.І. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства (організації): Навч.посібник. – Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2004. – 188 с. 2. Кузьмін О.Є., Горбаль Н.І. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства: Підручник. – Львів: Компакт-ЛВ, 2005. – 304 с. 3. Поклонський Ф. Ю. Теоретичні та практичні аспекти управління розвитком малого підприємства сфери туризму : монографія / Ф. Ю. Поклонський. К. А. Панасюк ; Донец. нац. ун-т економіки і торгівлі ім. Михайла Туган-Барановського. - Донецьк : ДонНУЕТ. 2013. - 207 с. 4. Про туризм. Закон України від 15.09.1995 р. № 324/95 – ВР в редакції Закону України від 18.11.2003 р. № 1282. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2% D1%80. 5. Смаль І. В. Туристичні ресурси світу / І. В. Смаль. – Ніжин : Вид-во Ніжин. держ. ун-у імені Миколи Гоголя, 2010. – 336 с. 6. Zamborsky P. International Business and Global Strategy. 1st edition. - 2016. - / http://bookboon.com/en/international-business-and-global-strategy-ebook. 7. Ritson N. Strategic Management. 2nd edition. - 2013. - / http://bookboon.com/en/strategicmanagement-ebook. 8. Porter, M.E. (1998) On Competition, Boston: Harvard Business School, 1998. 9. Porter, M.E. (2008) "The Five Competitive Forces That Shape Strategy", Harvard Business Review, January 2008, pp. 79–93. 10. Porter, M.E. & Kramer, M.R. (2011) "Creating Shared Value", Harvard Business Review, Jan/Feb 2011, Vol. 89 Issue 1/2, pp 62–77. 11. Porter, M.E. & Heppelmann, J.E. (2015) "How Smart, Connected Products are Transforming Companies", Harvard Business Review, October 2015, pp 97—114.

Management of Tourist Organizations’ International Competitiveness (курсова робота)

Major: Management of Foreign Economic Activity
Code of subject: 7.073.04.E.046
Credits: 2.00
Department: Foreign Trade and Customs
Lecturer: Horbal Nataliya
Semester: 2 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: 1. In-depth knowledge of the theoretical and conceptual bases of international competitiveness of tourist organizations. 2. In-depth knowledge of the factors ensuring the international competitiveness of tourist organizations and their services. 3. Ability to diagnose competitiveness, in particular international, of tourist organizations. 4. The ability to systematically build and implement a strategy for the international competitiveness of tourist organizations. 5. Ability to develop management decisions on the effective management of international competitiveness in tourism.
Required prior and related subjects: Management, Marketing, Strategic Management, International Tour Operating
Summary of the subject: 1. Subject, object and level of competition in the tourism industry. 2. The intensity of competition, the type of market. 3. The competitive forces. 4. Monitoring of competitors. 5. Competitive advantages of goods / services, organizations, an industry, a region and a country. 6. Diagnositics of international competitiveness of tourism organization. 7. Formation of international competitiveness strategy of a tourism organization.
Assessment methods and criteria: Current control (100%): written component (50%), oral component (50%).
Recommended books: 1. Кузьмін О.Є., Горбаль Н.І. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства (організації): Навч.посібник. – Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2004. – 188 с. 2. Кузьмін О.Є., Горбаль Н.І. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства: Підручник. – Львів: Компакт-ЛВ, 2005. – 304 с. 3. Мальська М. П. Міжнародний туризм і сфера послуг: підручник / М. П.Мальська, Н. В. Антонюк, Н. М. Ганич. – К. : Знання, 2008. – 661 с. 4. Поклонський Ф. Ю. Теоретичні та практичні аспекти управління розвитком малого підприємства сфери туризму : монографія / Ф. Ю. Поклонський. К. А. Панасюк ; Донец. нац. ун-т економіки і торгівлі ім. Михайла Туган-Барановського. - Донецьк : ДонНУЕТ. 2013. - 207 с.