Pedagogical Skills

Major: Education Institution management
Code of subject: 7.073.14.E.040
Credits: 6.00
Department: Department of Pedagogics and Innovative Education
Lecturer: Dolnikova Lubov Vasylivna
Semester: 2 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: As a result of studying the discipline, the student must be able to demonstrate the following learning outcomes: know: - the essence and social significance of pedagogical activities; - the concept and structure of pedagogical skills; - elements of pedagogical skills; - pedagogical culture, speech culture and culture of interaction; - speech technique and non-verbal communication; - basics of tact, attention and observation of the teacher; - basics of creativity and art; - elements of acting and directing skills; - skill of pedagogical communication, its structure and style; - skill in building the organization of pedagogical interaction in learning. be able: - apply the acquired knowledge for successful pedagogical interaction; - have primary skills of self-identification with professional samples; - to diagnose pedagogical orientation; - distinguish between the pedagogical situation and the pedagogical task and have the logic of solving pedagogical problems; - have the means of psychological adjustment to teaching; - have breathing and voice as elements of pedagogical techniques; - have the skills of professional communication at the beginning and in the process of interaction; - have the techniques of practicing diction and techniques of emotional conduct and completion of the story; - analyze and develop their own pedagogical skills of aesthetic impact on students to increase the effectiveness of the lesson; - analyze, improve and model the pedagogical conversation; - solve problems related to the development of professional communication; - apply and implement the experience of teachers-innovators.
Required prior and related subjects: Methods of teaching in high school and the basics of pedagogical skills
Summary of the subject: The study of the discipline "Pedagogical Skills" involves solving a number of tasks to improve the skills of teachers to implement the concept of continuing education - lifelong learning, namely: understanding and awareness of pedagogical skills as a set of characteristics of the teacher, including humanistic orientation, pedagogical competence, pedagogical abilities and pedagogical equipment; mastering the theoretical-methodological and methodological basis of pedagogical skills; formation of the teacher's personality as a representative of majestic and at the same time hard work, which includes both scientific and artistic activities and which has the main tool of influencing the student - his soul, his professionalism, his kindness. The study of the discipline "Pedagogical skills" aims to deepen and develop basic fundamental knowledge about the methodology and theoretical foundations of the pedagogical system, to form conscious skills to understand and organize scientific and pedagogical activities and the need for each teacher to organize and conduct educational activities at the level artistic action. Students study the discipline "Pedagogical Skills" ends with an exam
Assessment methods and criteria: To ensure the effectiveness of management of the learning process and, based on the principles of professional orientation, educational nature, systematic and comprehensive control, the study of the discipline "Pedagogical Skills" provides the following methods of knowledge diagnosis: oral examination (frontal, individual, combined), written survey answers to questions, solving pedagogical problems, preparation of individual homework); standardized control (test method with alternative choice of answers and tests for compliance), performance and protection of practical work, protection of individual work Current control - 50 points Examination control - 50 points
Recommended books: 1. Абрамян В.Ц. Театральна педагогіка. – Київ: Лібра, 2016. – 224 с. 2. Абрамович С.Д., Чикарькова М.Ю. Риторика: Навч.посібник. – Львів: Світ, 2011. – 240с. 3. Бабіч Л.В., Кондратенко Г.М. Основи педагогічної майстерності: Навчальний посібник для студентів педагогічних університетів. – Херсон: Айлант. 2002. – 81 с. 4. Голік О.Б. Педагогічна майстерність: організаційно-управлінський аспект: Навчальний посібник / О.Б. Голік. – Донецьк: вид-во «Ноулідж» (донецьке відділення), 2010. – 242 с. 5. Кривильова О.А. Підготовка майбутніх учителів до творчої діяльності: Монографія. – До-нецьк: ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2008. – 200 с. 6. Педагогічна майстерність: Підручник / За ред. І.А.Зязюна. – К.: Вища школа, 2004. – 422 с. 7. Педагогічна майстерність: Хрестоматія: Навч.посіб.; За ред. Зязюна І.А.- К: Вища шк.; 2006. – 606 с. 8. Педагогічна майстерність: Підручник / І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін.; За ред. І. А. Зязюна. — 3-тє вид., допов. і переробл. — К.: СПД Богданова А. М., 2008. - 376 с. 9. Пилипчик В.В. Розвиток педагогічної майстерності вчителя в предметних методиках навчання: Монографія. – К., 2017. – 176 с. 10. Сисоєва С.О. Основи педагогічної творчості: Підручник. – К.: Міленіум, 2006.- 346 с.

Pedagogical Skills (курсова робота)

Major: Education Institution management
Code of subject: 7.073.14.E.042
Credits: 2.00
Department: Department of Pedagogics and Innovative Education
Lecturer: Dolnikova Lyubov Vasylivna
Semester: 2 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: The implementation of the course work aims to form in students the ability to conduct research, develop skills of creative independent work, to master general and special methods of modern research, in-depth study of current issues of the discipline. According to the Regulations on the organization of the educational process in higher educational institutions of Ukraine course work is performed in order to consolidate, deepen and generalize the knowledge gained by students during the study period and their application for a comprehensive solution of a specific professional task. Thus, the course work is a research-abstract work that allows the student to develop practical skills of scientific work (search for sources of information and work with them, reviewing scientific and methodological literature, comparing several views on one problem, etc.), identify knowledge and demonstrate skills think independently, make generalizations and conclusions.
Required prior and related subjects: Professional pedagogy Pedagogical skills
Summary of the subject: Students perform term paper on a topic submitted by the teacher, or offer their own. Topics of course work: 1. The problem of pedagogical skills in the history of world pedagogical thought. 2. Pedagogical skills as a basis for teacher training in the works of modern scientists, theorists and practitioners. 3. Analysis of the content and structure of pedagogical skills and abilities of students of fraternal schools. 4. The problem of development of effective thinking-speaking and communicative activity of students of theological schools of Ukraine at the end of the XII-second half of the XIII century. 5. Analysis of the peculiarities of mastering pedagogical techniques in the system of practical teacher training. 6. Substantiation of historical experience of formation of pedagogical skill future teachers in the educational paradigms of the modern information society. 7. The principle of humanistic orientation as an integral principle of pedagogical skill in the works of teachers of the late nineteenth - mid twentieth centuries. 8. The problem of teacher skills to manage themselves in pedagogical interaction. 9. Diagnosing the level of formation of the ability to create verbal pictures during the story. 10. The problem of interaction between teacher and students during the test. 11. The problem of skill in building dialogic interaction in learning. 12. Pedagogical skill as an artistic action. 13. Comparison of pedagogical and acting skills. 14. Modern problems of pedagogical communication. 15. Research of dominant communication styles of teachers. 16. Pedagogical action in the dimensions of theatrical pedagogy of K. Stanislavsky. 17. Theory and practice of the phenomenon of pedagogical leadership. 18. Comparison of personality-oriented and formal-role communication of curators of academic groups. (class teachers). 19. Comparison of pedagogical and acting. 20. Analysis of A. Makarenko's skill in using the methods of pedagogical influence. 21. The humanistic orientation of the teacher's personality in the works of V. Sukhomlynsky. 22. Research of the influence of communication styles of teachers on the attitude of students to learning. 23. Research of communication strategies of a modern school teacher. 24. Professional ideal of a teacher in his interaction with students in the works of outstanding teachers. 25. Comparison of the experience of authoritarian and humanistic pedagogy in the psychological attitude of students to dialogue at the beginning of the lesson. 26. Professional competence of a teacher. 27. Research of positive dominant qualities of the modern teacher. 28. Research of the reasons of occurrence and overcoming of barriers in pedagogical communication. 29. Psychological and pedagogical characteristics of the modern step in the innovative activity of the modern teacher. 30. Research of criteria of pedagogical skill. 31. Analysis of ethical protection of teachers in professional communication. 32. The problem of pedagogical tact and manipulation of the teacher of a modern school. 33. Features of professional thinking of the teacher and ways of its development. 34. Pedagogical interaction in the modern school: theory and practice. 35. Comparison of constructive and destructive reactions of the teacher in class.
Assessment methods and criteria: timeliness of performance and presentation of work, compliance of the content and structure of work with the topic and requirements, design of work in accordance with the requirements.
Recommended books: 1. Бєсєдіна, Л.М., Сторубльов, О.І. Педагогічна майстерність, активні методи навчання та методична робота у навчальних закладах: методичний посібник; 2-ге вид., перероб. і доп. К.: Логос, 2009. . 204 с. 2. Буряк, В. Викладач університету: вимоги до особистісних і професійних рис : Творчий викладач. Педагогічна майстерність. Культура мислення, почуттів, поведінки, педагогічного спілкування, самоосвіти викладача// Вища школа. 2010. № 3-4. С. 11-35. Бібліогр.: 15 назв. 3. Гуревич, Р.С. Інноваційні педагогічні технології в підготовці магістрів// Теорія і практика управління соціальними системами : філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2013. № 2. С. 100-105. 4. Даниленко, Л.І. Педагогічні інновації та інноваційні педагогічні технології: сутність і структура// Нові технології навчання. К., 2005. С. 270-276. 5. Зязюн, І.А., Крамушенко, Л.В., .Кривонос, І.Ф. Педагогічна майстерність: підручник для вищих педагог. навч. закладів2-е вид., доп і перероб. К.: Вища шк., 2008. 376 с. 6. Зязюн, І.А. Проективний аналіз технологій педагогічної дії : поняття, завдання освітньої технології. Пошук технологій, що відповідають новим освітнім запитам. Класифікація навчальних предметів // Педагогіка і психологія. 2010. № 2. С. 22-33. 7. Князян, М.О. Педагогічна технологія формування самостійно-дослідницької діяльності студентів // Проблеми освіти. К., 2007. С. 64-69. Бібліогр.: 8 назв. 8. Коцур, В. Найвищий педагогічний ідеал – виховання людяності: [Педагогічна майстерність. Моральне виховання. Людяність] // Вища освіта України 2005. № 2. С. 72-78. 9. Лавріненко, О.А. Творчий розвиток і опанування педагогічної майстерності в Україні (1917 - 1919) // Теорія і практика управління соціальними системами : філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2010. № 4. С. 101-110. 10. Максимюк, С.П. Педагогіка: навчальний посібник для студ. вищих навч. закладів. К.: Кондор, 2009. . 670 с. 11. Нові технології навчання: Науково-методичний збірник. Вип. 40. . К.: Науковометод. центр вищої освіти, 2005. 279 с. 12. Новітні технології навчання. Спецвипуск: Наук.-метод.зб. . К.: НМЦ ВО, 2003. . 248с. 13. Онокович, Г. "Діалог культур" як сучасна педагогічна технологія. // Вища освіта України. 2011. № 4. С. 42-48. 14. Паскаль, О.В. Технології соціально-педагогічної діяльності: навчальний посібник. Х.: БУРУН-КНИГА, 2011. 288 с. 15. Пихтіна Н.П. Основи педагогічної техніки [текст] :навч. посіб – К. : «Центр учбової літератури», 2013.-316с. 16. Пихтіна Н.П.Основи педагогічної майстерності та красномовства соціального педагога: Тексти лекцій / Н.П. Пихтіна.- Ніжин: Вид-во НДУ ім. М. Гоголя, 2008, 111с.