Теорія та методологія досліджень у сфері політології та міжнародних відносин

Спеціальність: Політологія
Код дисципліни: 8.052.00.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: Доцент, к. політ. н. Кукарцев Олег Вікторович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є сформувати у молодих науковців системні знання про теорію та методологію політичних досліджень, особливості застосування методів та методик дослідження політичних явищ та процесів, поглибити загальні теоретичні знання та практичні уміння і навики з політології, здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми під час професійної діяльності у науковій сфері, застосовувати теорії та методи політології при здійсненні наукових досліджень.
Завдання: ІНТ. Здатність продукувати нові ідеї, розв'язувати комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері політології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення. ЗK01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗK02. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК04. Здатність розв’язувати комплексні проблеми політичних наук на основі системного наукового світогляду та загального культурного кругозору із дотриманням принципів професійної етики та академічної доброчесності. СК02. Здатність виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання в політичних науках та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах і можуть бути опубліковані у провідних наукових виданнях з політичних наук та суміжних галузей. СК03. Здатність застосовувати сучасні методології, методи та інструменти емпіричних і теоретичних досліджень у сфері політичних наук, сучасні цифрові технології, бази даних та інші електронні ресурси, спеціалізоване програмне забезпечення в науковій та освітній діяльності. СК05. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми дослідницького характеру у сфері політичних наук, оцінювати та забезпечувати якість виконаних досліджень. СК07. Здатність аналізувати та оцінювати сучасний стан, тенденції розвитку політичних наук.
Результати навчання: РН01. Мати передові концептуальні та методологічні знання з політичних наук та на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні останніх світових досягнень з відповідного напряму, та отримання нових знань у сфері політичних наук та/або здійснення інновацій. РН04. Формулювати проблеми, конструювати дизайн та використовувати кількісні та якісні методи під час проведення теоретичних та/або прикладних досліджень. РН06. Критично аналізувати та узагальнювати результати власних досліджень і доробок інших дослідників у контексті всього комплексу сучасних знань щодо досліджуваної наукової проблеми. РН07. Застосовувати сучасні інструменти і технології пошуку, оброблення та аналізу інформації, зокрема статистичні методи аналізу даних великого обсягу та/або складної структури, спеціалізовані бази даних та інформаційні системи. РН09. Глибоко розуміти загальні принципи та методи соціально-поведінкових наук, а також методологію наукових досліджень, застосовувати їх у власних дослідженнях у сфері політичних наук та у викладацькій практиці. РН12. Розуміти інструменти і стратегії діагностування та аналізу розвитку політичних явищ на рівні, що дозволить працевлаштування за фахом на національному та міжнародному рівнях. РН13. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування нових наукових досліджень у сфері політики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: 1. Прикладна політологія 2. Дослідницький семінар у галузі політології та міжнародних відносин
Короткий зміст навчальної програми: Метою вивчення дисципліни є сформувати у молодих науковців системні знання про теорію та методологію політичних досліджень, особливості застосування методів та методик дослідження політичних явищ та процесів, поглибити загальні теоретичні знання та практичні уміння і навики з політології, здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми під час професійної діяльності у науковій сфері, застосовувати теорії та методи політології при здійсненні наукових досліджень.
Опис: Суть, особливості, типологія наукових досліджень у політичній науці. Теорія політологічного дослідження. Теоретико-методологічні підходи у дослідженні політології. Напрямки досліджень національних політологічних шкіл. Академічні політичні дослідження та дослідження, орієнтовані на вироблення політики. Теоретичний і прикладний рівні політологічного дослідження. Інформаційне забезпечення політологічних досліджень. Структура, основні елементи та етапи політичних досліджень. Мета, завдання, програма політологічного дослідження. Інституційний підхід у політичних дослідженнях. Методологія та методи досліджень у політичній науці. Методи дослідження емпіричного та теоретичного рівнів у політології. Якісні та кількісні методи досліджень у політичній науці.Методологія порівняльного політичного дослідження. Базові методики прикладного аналізу політичних інституцій. Публікація та презентація результатів політологічного дослідження.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему. • Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Байме К. Політичні теорії сучасності / К. Байме ; [пер. з нім.]. — К. : Стилос, 2008. — 396 с. • Бебик В. М. Базові засади політології: історія, теорія, методологія, практика / В. М. Бебик. – К. : МАУП, 2000. – 501 с • Бурдяк В.І. Теоретичні і методологічні проблеми політологічних досліджень: Навч. посібник / В.І. Бурдяк. – Чернівці: Рута, 2005. – Ч.І. – 104 с. • Вайс К. Г. Оцінювання: методи дослідження програм та політики / Пер. з англ. Р. Ткачука та М. Корчинської; наук. ред. пер. О. Кілієвич. - К.: Основи, 2000. - 671 с. • Говлет Міхаель, Рамен Магадеван. Дослідження державної політики: цикли та підсистеми політики / Пер. з англ. —Львів, 2004. • Денисенко І. Д. Проблемне поле методології політичних досліджень / І. Д. Денисенко // Вісник Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого. Серія : Філософія, філософія права, політологія, соціологія. — 2010. — № 5. — С. 116—124. • Дослідження державних політик: методологія, процедури та європейські практики : монографія / авт. кол. : [Л. В. Гонюкова, В. М. Козаков, В. А. Ребкало та ін.] ; за заг. ред. Л. В. Гонюкової, В. М. Козакова. – Київ : НАДУ, 2018. – 400 с • Іщенко М. П. Методологічні основи розвитку політології / М. П. іщенко / НТШ. – Черкаси, 2002. – 381 с. • Кармазіна М. С. Предмет, структура, методологія політичної науки: підходи вітчизняних та зарубіжних дослідників // Політичний менеджмент. - 2010. - №1 • Кустовська О.В. Методологія системного підходу та наукових досліджень: Курс лекцій / О.В.Кустовська. – Тернопіль: Економічна думка, 2005. – 124 с. • Парсонс Вейн. Публічна політика. Вступ до теорії та практики аналізу політики: пер. з англ. Київ: ВД "Києво-Могилянська академія", 2006. 549 с. • Політичні партії і вибори: українські та світові практики: зб.ст. і тез за результатами наук. конф. «Політичні партії і вибори : українські та світові практики» (пам’яті Юрія Романовича Шведи) від 3 листопада 2018 року / відп. за випуск Анатолій Романюк, Віталій Литвин, Ігор Осадчук. – Львів : ЛНУ ім.І. Франка, 2019.– Вип. 3. –284 с. • Шейко В. Організація та методика науково-дослідницької діяльності: підручник / В.М. Шейко, Н.М. Кушнаренко. – К.: Знання, 2004. – 307 с • Ярош О.Б. Загальна теорія політики. - Луцьк: РВВ "Вежа" Волин. держ. ун-ту Ім. Лесі Українки, 2005,- 240 с. • Янґ Е., Куінн Л. Як написати дієвий аналітичний документ у галузі державної політики: Практичний посібник для радників з державної політики у Центральній і Східній Європі / Пер. з англ. С. Соколик. Наук. ред. пер. О. Кілієвич. – К.: „К.І.С.”, 2003. – 130 с • Berndtson E. European Study of Politics: Political Science, Political Sciences or Political Studies – Do National Traditions Still Matter? [Електроннийресурс] / Erkki Berndtson [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://paperroom.ipsa.org/papers/paper_14307.pdf • International Encyclopedia of Political Science. Eight volume set. Published by Sage in association with IPSA, 2011 [Електроннийресурс]. – Режим доступу: https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/international-encyclopedia-of-political science/book231996 • Political Science in the 21 Century, 2011 / APSA Report [Електроннийресурс]. – Режим доступу: http://www.apsanet.org/portals/54/Files/Task% 20Force%20Reports/TF_21st%20Century_AllPgs_webres90.pdf • Robinson Jr. E.A. A Mathematical Look at Politics / Jr. E.A. Robinson, D.H. Ullman. — N.-Y.: CRC Press, 2010. — 477 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).