Обліково-звітна система в архітектоніці сучасної економіки

Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 8.071.00.M.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: Професор Пилипенко Л.М.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є сформувати у молодих науковців системні знання з теорії та практики побудови й функціонування систем бухгалтерського обліку та звітності в інформаційному забезпеченні управління економічними суб’єктами та регулювання економіки.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: - здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері обліку і оподаткування на міжнародному та національному рівні; - набуття універсальних навичок дослідника, зокрема, організації та проведення навчальних занять, застосування сучасних інформаційних технологій (робота з ВНС, Microsoft, Teams, Zoom тощо).
Результати навчання: - здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного і зарубіжного наукового доробку та практичного досвіду у сфері бухгалтерського обліку та звітності як системи інформаційного забезпечення управління економічними процесами на мікро- та макрорівні; - здатність продемонструвати глибинні знання теоретико-прикладних засад широкого спектру різновидів та сфер обліку і звітності; - здатність продемонструвати ґрунтовні знання і розуміння класичної та сучасної методологічно-методичної бази досліджень соціально-економічних явищ і процесів у різних сферах обліково-аналітичних парадигм та процесів управління; - уміння інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у дослідженнях з побудови обліково-звітної системи в архітектоніці сучасної економіки; - уміння обирати і застосовувати методологію та інструментарій наукового дослідження при здійсненні теоретичних й емпіричних досліджень у сфері обліку та звітності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: - Методологія наукових досліджень в обліково-аналітичній сфері знань - Новітні теорії в бухгалтерському обліку Кореквізити: - Сучасні концепції та технології стратегічного аналізу - Моделювання інформаційних систем в обліку і оподаткуванні
Короткий зміст навчальної програми: В навчальній дисципліні «Обліково-звітна система в архітектоніці сучасної економіки» розглядаються теоретичні, методологічні та практичні аспекти формування обліково-звітної системи як основного джерела інформаційного забезпечення управління й регулювання економічних процесів на мікро- та макрорівні, розкриваються сутність і функціональне призначення обліково-звітної системи з урахуванням особливостей архітектоніки сучасної економіки.
Опис: Тема 1. Стан і передумови розвитку наукових та прикладних засад обліково-звітної системи в архітектоніці сучасної економіки Обліково-звітна система підприємств в системі інформаційного забезпечення ринкової інфраструктури. Концептуальна спрямованість обліково-звітної системи підприємств та її адаптивності до умов сучасної економіки. Тема 2. Суспільна диспозиція обліково-звітної системи підприємств та її функціональна роль в процесах регулювання економіки Роль обліково-звітного інструментарію в інформаційному забезпечення управління макроекономічними процесами та регулювання економіки. Змістові та методологічні зв’язки обліково-звітного та статистичного інструментарію. Тема 3. Концептуально-теоретичні засади формування обліково-звітної системи підприємств Концепції менеджменту і економічного розвитку та їхній вплив на розвиток обліково-звітних систем інформаційного забезпечення управління підприємств. Концепція (парадигми) бухгалтерського обліку. Тема 4. Теоретико-методологічний базис обліково-звітної системи підприємств: зіставність і відмінність принципів її формування Теоретичні засади побудови обліково-звітних систем. Зіставлення методологічних положень різних облікових концепцій і теорій. Тема 5. Концептуальні засади вироблення стандартизованих регламентацій обліку та звітності у різних системах та їх гармонізація Еволюція моделей бухгалтерського обліку. Проблеми стандартизації та конвергенції принципів і правил бухгалтерського обліку та фінансової звітності Тема 6. Концептуальні засади репрезентації результатів діяльності в обліково-звітній системі підприємств Прибутки як формалізований показник ефективності діяльності підприємств. Концептуальні підходи до формування і відображення у звітності прибутків. Тема 7. Обліково-звітна репрезентація вартості підприємств Валюта балансу і величина власного капіталу як показники вартості підприємства. Проблеми репрезентації в обліку та фінансовій звітності ринкової капіталізації підприємств Тема 8. Інвестиції та процеси об’єднання бізнесу в обліково-звітній системі підприємств Підходи до визнання й оцінювання інвестицій в бухгалтерському обліку: проблемні аспекти. Обліково-звітне відображення гудвілу та його вплив на публічну репрезентацію вартості підприємств Тема 9. Проблеми обліково-звітного відображення фінансової діяльності підприємства Репрезентація фінансових активів і фінансових зобов’язань в бухгалтерському обліку: проблеми визнання й оцінювання Відображення деривативів підприємств в системі їх бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Тема 10. Методологія бухгалтерського обліку як інструмент захисту капіталу підприємства від редукції Обліково-звітне забезпечення управління ризиками підприємств. Резервування і страхування капіталу в системі бухгалтерського обліку. Тема 11. Концептуальні підходи до розвитку формату публічної звітності підприємств Методологічні підходи до стандартизації облікових процедур власного (акціонерного) капіталу підприємств. Обґрунтування адаптивного формату фінансової звітності підприємств. Тема 12. Моделювання обліково-звітної системи підприємств Методи моделювання в методології бухгалтерського обліку. Моделювання структурної будови бухгалтерського балансу та інших форм публічної звітності. Тема 13. Розвиток нефінансової компоненти у системі публічної звітності підприємств Звітність в системі забезпечення сталого розвитку підприємств. Розвиток інтегрованої звітності підприємств. Тема 14. Проблеми верифікації та забезпечення надійності публічної звітності підприємств Розвиток аудиту в забезпеченні прозорості обліково-звітної системи підприємства. Проблеми верифікації нефінансової, неформалізованої та нестандартизованої інформації. Тема 15. Інструментарій оцінки та аналізу публічної звітності корпорацій Інструментарій аналізування формалізованих показників фінансової звітності підприємств. Використання показників обліково-звітної системи підприємств ринковими інституціями.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – виконання та захист індивідуального науково-дослідного завдання, усне опитування, тестування у ВНС. Екзаменаційний контроль – письмова та усна компоненти
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: усне опитування - 10 балів, захист індивідуального науково-дослідного завдання - 20 балів. Семестровий контроль: екзамен - 70 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Пилипенко Л.М. Розвиток концепцій побудови системи публічної звітності корпорацій в умовах постіндустріальної економіки : монографія / Л.М. Пилипенко. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 336 с. 2. Легенчук С.Ф. Багатоваріантність в бухгалтерському обліку: історико-теоретичні аспекти / С.Ф. Легенчук. – Житомир : ЖДТУ, 2017. – 204 с. 3. Плахтій Т.Ф. Розвиток теорії і методології бухгалтерського обліку на основі якісного підходу : монографія / Т.Ф. Плахтій. – Житомир: Вид. О.О. Євенюк, 2017. – 304 с. 4. Юхименко-Назарук І.А. Розвиток теорії і методології бухгалтерського обліку в контексті неоінституційної теорії : монографія / І.А. Юхименко-Назарук. – Житомир : Вид. О.О. Євенюк, 2017. – 300 с. 5. Трачова Д.М. Розвиток амортизаційної політики:обліково-інформаційний аспект : монографія / Д.М. Трачова. – Мелітополь : Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні, 2018. – 357 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).