Риторика

Спеціальність: Комп'ютерна інженерія
Код дисципліни: 8.123.00.M.11
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Токарська Антоніна Семенівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Основні проблемні завдання риторики, наукових понять і категорій, спираючись на знання їх традиційних і сучасних пояснень та формулювань. 2. Викладати зміст понять та категорій риторики, розкривати їх найважливіші ознаки та зв?язки з іншими поняттями і категоріями, демонструвати своє бачення основних наукових ідей. 3. Вміти формулювати власні наукові ідеї, розгорнуто розкривати їхній зміст, спираючись на відповідні поняття. 4. Вести розгорнутий монолог (лекцію) з фахової проблематики; ефективну, конструктивну бесіду на будь-яку тему з кола зацікавлень культурної, високоосвіченої людини; 5. Володіти етичними принципами здійснення монологічного та діалогічного публічного виступу; 6. Формувати індивідуальний образ оратора, власний ораторський стиль на засадах гуманістичного риторичного ідеалу; 7. Готувати публічний виступ у різних жанрах красномовства, давати загальнориторичну оцінку ефективності мисленнєво-мовленнєвої діяльності та вдосконалювати техніку власного усного мовлення (дикцію, модулювання звучання голосу, інтонацію тощо). 8. Застосовувати прогресивні та раціонально виважені методи оволодіння знаннями; орієнтуватись у науковій та періодичній літературі та інформації з проблем риторики; готувати виступи з проблематики вирішення соціальних конфліктів різних рівнів (суд, конференція, диспут, наукове повідомлення, рецензія, доповідь тощо). вміти: 1. Послуговуватися державною літературною мовою як усно, так і письмово. 2. Виявляти ціннісно-смислову компетентність, що означає здатність на основі усвідомлення своєї ролі і призначення, творчої спрямованості уміння вибирати цільові та значеннєві установки для своїх дій і вчинків, приймати рішення, формувати цінності. 3. Володіти загальнокультурною компетентністю: проектувати основні особливості національної та загальнолюдської культури, духовно-моральні основи життя людини й людства, окремих народів, основи сімейних, соціальних, суспільних явищ і традицій, роль науки та релігії в житті людини, їх вплив на світогляд і буття. 4. Освоювати навчально-пізнавальну компетентність, що включає елементи логічної, методологічної та евристичної діяльності; здатність за допомогою реальних об?єктів й інформаційних технологій формувати вміння самостійно шукати, аналізувати та відбирати необхідну інформацію, організовувати, перетворювати, зберігати та передавати її. 5. Демонструвати комунікативну компетентність і здатність до ефективних способів взаємодії з людьми, навички роботи у групі
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні: Світоглядні та методологічні проблеми праворозуміння Наступні: Практична психологія
Короткий зміст навчальної програми: Риторика – наука про переконання словом, майстерність мовлення. Ця компетенція пов?язана як з усним виступом, так і з текстовим повідомленням. Ораторське мистецтво, риторика завжди посідали значне місце в класичних наукових традиціях. Їх формування збігається з періодами найбільшого розквіту культури. Риторика – міждисциплінарна наука, вона має традиційні зв?язки з філософією, теорією комунікації, етикою, логікою, політикою, психологією, юриспруденцією, стилістикою. В класичній риториці констатовано потребу фахової роботи, яка не повинна бути відокремленою від наукової істини та етики; «успішна імпровізація можлива тільки завдяки глибоким знанням і багатому досвіду. Промову потрібно здійснювати не для того, щоб вразити, а для того, щоб досягти розуміння». Риторичне знання актуалізується сучасними обставинами у постіндустріальному суспільстві, для якого інформація є найголовнішим ресурсом, в якому з?являються нові інформаційні технології, відбувається формування нового наукорого мислення, визріває нова філософія комунікації. Дискурс, наратив, промова і процеси їхнього сприйняття аналізуються в сучасній риториці, яка еволюціонує завдяки розвитку гуманітаристики й теорії масової комунікації в сучасній культурі. Наявність у майбутніх науковців знань практичної спрямованості у сфері підготовки, написання та техніки виголошення промов забезпечить більшу ефективність їхньої діяльності, яка буде пов?язана із досягненням особистих та суспільно значущих цілей у науковій галузі. Уміння апелювати до свідомості та емоційної сфери вербальної та невербальної комунікації стане запорукою реалізації стратегії соціокультурного успіху. На основі спостережень і аналізу створювати «портрет аудиторії»; ? аналізувати і вибирати професійний жанр, що відповідає конкретній ситуації, та створювати ефективну композицію промови; ? вести розгорнутий монолог, ефективну бесіду із фахової проблематики; ? вирішувати комунікативні завдання в конкретній ситуації; ? логічно правильно, точно, етично й емоційно виражати думки відповідно до змісту, умов комунікації та адресата, прагнучи створити індивідуальний стиль; ? володіти полемічним мистецтвом (диспут, полеміка, дискусія); ? системно аналізувати весь комунікативний процес (рефлексія).
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; контрольна робота; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; підсумкова контрольна робота.
Рекомендована література: 1. Абрамович С. Д., Чікарькова М. Ю. Риторика. Львів: Світ, 2001. 240 с. 2. Бабич Н. Д Основи культури мовлення. Львів: Світ, 1990. 295 с. 3. WOW-виступ по-українськи. Ноу-хау сучасного оратора / Андрій Степура. 2-е вид. Дніпро: Моноліт, 2019. 304 с. 4. Грицаєнко Л. М. Основи красномовства: навч. посібник. Київ. нац. ун-т технологій та дизайну. К.: КНУТД, 2013. 245 с. 5. Каньоса П. С. Риторика: навч. посібник. Кам?янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка. Кам?янець-Подільський: Зволейко Д. Г. (вид.), 2011. 207 с. 6. Куньч З. Й. Українська риторика: історія становлення і розвитку: навч. посібник / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. ун-т «Львівська політехніка». Львів: Вид-во Львів. політехніки, 2011. 247 с. 7. Мацько А. І., Мацько О. М. Риторика: навч. посібник. К., 2006. 311 с. 8. Ораторське мистецтво: навч.-метод. посібник. авт.-уклад.: І. М. Плотницька та ін.; за ред. І. М. Плотницької, О. П. Левченко; Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. 2-ге вид., стер. К. : НАДУ, 2011. 126 с. 9. Требін М. П. та ін. Ораторське мистецтво: підручник / за ред. М. П. Требіна, Г. П. Клімової. X.: Право, 2013. 207 с. 10. Осипова Н. Б., Воднік В. Д., Клімова Т. П. Ораторське мистецтво: навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл. юрид. спец. X.: Одіссей, 2007. 144 с