Методи дослідження в матеріалознавстві

Спеціальність: Матеріалознавство
Код дисципліни: 8.132.00.O.012
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: Лютий Павло Ярославович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: ознайомлення з основами методів дослідження структурних характеристик та фізичних властивостей матеріалів в залежності від їхнього класу, стану і структури
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: фахові компетентності: ІНТ датність оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, продукувати інноваційні наукові ідеї та проводити оригінальні наукові дослідження, розв’язувати науково-прикладні проблеми з оптимізації вибору існуючих матеріалів і технологій та створення нових для потреб промислового виробництва. ? ФК 2 - Оволодіння методами дослідження структури та фізико-механічних властивостей матеріалів;
Результати навчання: ЗН 7 - Знання сучасних методів визначення хімічного складу, структури та властивостей матеріалів УМ 5 - Уміння застосовувати сучасні методи аналізу для встановлення структури, фазового складу та властивостей матеріалів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: -
Короткий зміст навчальної програми: Навчити студентів основам теорії фізичних властивостей та впливу на них реальних структури і складу на фізичні властивості матеріалів. Ознайомити з методами дослідження властивостей. Навчити використовувати їх для рішення задач матеріалознавства
Опис: Основи кристалографії. Сингонії. Типи кристалічних ґраток. Координати атомів. Формульна одиниця. Теоретичний розрахунок густини матеріалів. Щільноупаковані структури. Фактор амо пишучі. Класифікація дифрактометрів. Принцип роботи. . Підготовка зразків до рентгенівського дослідження Рентгенівський фазовий аналіз. Суть методу, можливості застосування. Метод Рітвельда та його застосування для дослідження структури матеріалів. Методи визначення температур фазових перетворень: диференційний термічний аналіз, диференційна амо пиш калориметрія, дилатометрія. Методи визначення хімічного складу матеріалів. EDX/EDS та рентгенівський флуоресцентний аналіз. Магнітні матеріали та методи дослідження магнітних властивостей. Електричні властивості матеріалів. Термоелектричні явища та матеріали. Ефект Зеебека. Ефект Пельтьє. Ефект Томсона. Вимірювання електрорушійної сили Гідридні матеріали. Методи визначення воденьсорбційної ємності матеріалів
Методи та критерії оцінювання: Опитування та допуск до виконання лабораторних робіт. 2. Захист лабораторних робіт, в тому числі виконаних за індивідуальними завданнями. 3. Екзаменаційний контроль з письмовою та усною компонентами.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 40 балів Письмова компонента -50 балів Усна компонента -10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Advanced composite materials / Louis A. Pilato, Michael J. Michno. Berlin ; New York : Springer-Verlag, c1994. 2. В. Копань. Композиційні матеріали : навчальні посібники / К. : Пульсари, 2004. - 196 с. 3. Стабільність композиционных материалов / И. М. Спиридонова, А. Д. Панасюк, Е. В. Суховая, А. П. Уманский / Днепропетровск : Свидлер А. Л., 2011. Опис 244 с. : іл., табл.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).