Семінар в галузі метрології

Спеціальність: Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка
Код дисципліни: 8.152.00.O.010
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Інформаційно-вимірювальних технологій
Лектор: Байцар Р.І.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є вивчення існуючих підходів до одного з основних видів занять, призначених для поглибленого вивчення метрології та метрологічного забезпечення, розвитку творчої самостійності, посилення інтересу до науки і наукових досліджень у галузі метрології і метрологічного забезпечення.
Завдання: За результатами вивчення дисципліни здобувач освіти повинен знати: - історію розвитку метрології на теренах України, заснування першої метрологічної служби в Галичині; - нормативно-правову регламентацію законодавчої метрології, розвиток метрології у Львівській політехніці; - дидактичні цілі, завдання, функції, види семінару і його структуру, нормативні документи з метрології; - порядок проходження документів при захисті дисертацій у спеціалізованій та разовій вчених радах.
Результати навчання: Підготовлений фахівець повинен вміти: - оцінити стан вимірювань, метрологічного забезпечення, методів випробування; - використовувати інструментарій для забезпечення стабільності рівня якості продукції, процесів та послуг; - аналізувати факти, явища і проблеми та формувати уміння і навички до здійснення професійної метрологічної діяльності; - оформляти наукові роботи і опанувати мистецтво усного і письмового викладу матеріалу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Метрологія. Інформаційно-вимірювальна техніка. Метрологічне забезпечення виробництва. Оцінювання відповідності продукції та послуг.
Короткий зміст навчальної програми: У навчальній дисципліні розглядаються особливості семінару, важливість активної участі його учасників у з’ясуванні сутності проблем, питань, що розглядаються. Можливості вільного висловлення під час їх обговорення дозволяє вільно будувати свої міркування, що вимагає належної підготовки до занять. Особливу увагу приділено ознайомленню з основними дидактичними цілями семінару із забезпечення умов для поглиблення і закріплення знань з метрології, завданнями, функціями, видами і структурою семінару, основними критеріями оцінювання його якості. Завдяки семінарам розвивається творча самостійність здобувачів, посилюється їх інтерес до наукових досліджень. В процесі опанування наукового апарату, здобувачі освіти набувають навичок з оформлення наукових робіт і майстерності усного і письмового викладу матеріалу в галузі метрології та метрологічного забезпечення.
Опис: 1. Семінарське заняття, методика його підготовки та проведення. Семінарська форма навчання. Дидактичні цілі і завдання проведення семінарського заняття. 2. Основні функції семінарського заняття. Види і особливості семінару. 3. Структура семінарського заняття. Методика підготовки та проведення семінару. 4. Управління семінаром. Основні критерії оцінювання якості семінару. 5. Історія розвитку метрології. Історичні періоди розвитку, завдання історії метрології і етапи досліджень. 6. Стан та перспективи розвитку метрології в незалежній Україні. 7. Заснування першої метрологічної служби в Галичині. Історичні постаті в царині метрології. 8. Розвиток метрології у Львівській політехніці. Сторінки історії кафедр діяльність яких пов’язана з вимірюваннями. 9. Роль метрології в системі технічного регулювання. Європейський підхід до технічного регулювання та його законодавчі аспекти. 10. Реформування сфери технічного регулювання в Україні. Законодавчі онови реформування. 11. Основні напрямки розвитку сфери технічного регулювання в Україні. Стратегічні завдання. 12. Оцінка метрологічних аспектів технічного регулювання в Україні. Державна метрологічна система. 13. Проблеми у сфері технічного регулювання та шляхи їх розв’язання. 14. Метрологічне забезпечення стандартизації та сертифікації продукції. Метрологічне забезпечення сертифікаційних випробувань і якості продукції. 15. Основні вимоги до випробувальних лабораторій. Права та обов’язки випробувальної лабораторії. 16. Вимоги ISO/IEC 17025 до компетентності випробувальних (калібрувальних) лабораторій. 17. Інновації в метрологічній діяльності. Державна підтримка інновацій. 18. Нормативні документи з метрології. Позначення і розроблення НД. 19. Державний метрологічний контроль та нагляд. Метрологічний нагляд за забезпеченням єдності вимірювань. 20. Метрологічний контроль та нагляд на підприємстві. За забезпеченням єдності вимірювань 21. Метрологічна експертиза технічної документації. Зміни законодавства України у сфері метрології. 22. Адміністративна відповідальність за правопорушення у сфері метрології і сертифікації.
Методи та критерії оцінювання: У процесі викладання навчальної дисципліни «Семінар в галузі метрології» використовуються такі методи оцінювання знань: ? поточний контроль знань здобувачів освіти під час проведення занять; ? проведення семестрового контролю - екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі: Практичні заняття. Поточний контроль - 30 бал. Екзамен. контроль (письмова частина) - 60 бал. Екзамен. контроль (усна частина) - 10 бал.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бичківський Р.В., Столярчук П.Г., Гамула П.Р. Метрологія, стандартизація, управління якістю і сертифікація: Підручник/ Р.В.Бичківський, П.Г.Столярчук, П.Р.Гамула. – Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2004. – 500 с. 2. Ціж Б.Р., Байцар Р.І., Варивода Ю.Ю., Васерук Н.Я. Кваліметрія: Навч. посібник. –Львів: В-во ЛНУВМ та БТ імені С.З.Гжицького, 2014. – 150 с. 3. Величко О.Г., Должанський А.М., Віткін Л.М. і ін. Інноваційна діяльність у сферах техніки, технології, технічного регулювання і забезпечення якості/ О.Г.Величко, А.М.Должанський, Л.М.Віткін і ін. – Дніпропетровськ: Вид-во «Свідлер А.Л.», 2010. – 393 с. 4. Тріщ Р.М., Янушкевич Д.А., Москаленко М.В. і ін. Метрологія та стандартизація/ Р.М. Тріщ, Д.А. Янушкевич, М.В. Москаленко і ін. – Х.: Укр. інж.-пед. акад. , 2014. – 444 с. 5. Сопільник Л.І., Остапенко О.І. Стандартизація, якість продукції, метрологія, сертифікація в системі адміністративного права: Навч. посібник/ Л.І.Сопільник, О.І.Остапенко, Львів: Львів. університет бізнесу та права, 2011. – 124 с. 6. Чабан О.П. Сертифікаційні випробування і метрологічне забезпечення : навч. посібник / О.П.Чабан. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 332 с. 7. Закон України «Про метрологію та метрологічну діяльність», 2014. 8. Жиляєв І.Б., Чижевський Б.Г. Словник-довідник основних понять та визначень українського освітнього законодавства/І.Б.Жиляєв, Б.Г.Чижевський. – К.: Нора-Друк, 2011. – 112 с. 9. Семінар//Юридична енциклопедія: ред.. кол.: Ю.С. Шемшученко (відп. ред.). – К.: Українська енциклопедія ім.. М.П. Бажана, 2003. – Т. 5: П – С. – 736 с. 10. Семінар//Універсальний словник-енциклопедія. – 4-те вид. – К.: Тека, 2006. 11. Семінарське заняття. Словник професійної термінології для майбутніх фахівців Національної гвардії України. – с. 59. 12. Подоляк Л.Г., Юрченко В.І. Психологія вищої школи: Практикум. Навч. посіб. – К.: Каравела, 2008. – 336 с. 13. www.me/kmu.gov.ua, www.ukrndnc.org.ua, http://sdla.gov.ua/. 14. http://studies.in.ua/pedag_seminar/4527-semnarske-zanyattya-cl-zavdannya-vidi-osoblivost.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).