Проєктування в сейсмічних районах

Спеціальність: Промислове і цивільне будівництво
Код дисципліни: 7.192.01.M.017
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Будівельні конструкції та мости
Лектор: к.т.н., доцент Вегера Павло Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення з причинами виникнення та механізмами прояву землетрусів і принципами районування земної поверхні за сейсмічною активністю; засвоєння суті роботи будівельних матеріалів, конструктивних елементів та їх з’єднань при дії динамічних навантажень типу сейсмічних; розуміння методів визначення сейсмічного навантаження; формування практичних навиків щодо розрахунку будівельних конструкцій на сейсмічні навантаження; надбання творчих навиків щодо проектування монолітних та збірних залізобетонних, крупнопанельних та цегляних будинків в сейсмічних районах; ознайомлення з методами передбачення землетрусів та сейсмозахисту споруд.
Завдання: У результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен володіти загальними та фаховими компетентностями, а саме знати: загальні компетентності: ЗК 11. Знання та розуміння предметної області та розуміння фаху ЗК 15. Навички використання інформаційних та комунікативних технологій, впровадження комп’ютерних програм та використання існуючих; фахових компетентності: ФК 2. Базові знання в галузі будівництва і архітектури, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; ФК 3. Базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи будівельних конструкцій. ФК 5. Здатність складати, оформляти і оперувати технічною документацією при розв’язанні конкретних інженерно-технічних завдань спеціалізації «Промислове та цивільне будівництво»; ФК 10. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності; ФКС 1.1. Здатність проводити комплексне маркетингове дослідження послуг з проектування, монтажу та експлуатації будівель та споруд, розробляти та проводити ефективну цінову і збутову політику підприємств в спеціалізації ПЦБ; ФКС 1.4. Здатність здійснювати аналіз сучасного стану та напрямків розвитку будівництва;
Результати навчання: ПРН 1. Володіння достатніми знаннями в галузях суміжних з дисциплінами ПЦБ, що дасть можливість критично аналізувати ситуацію та визначати ключові тенденції розвитку галузі; ПРН 6. Поглиблення знання в спеціалізації промислове та цивільне будівництво проектування металевих конструкцій, проектування залізобетонних та кам’яних конструкцій, проектування основ та фундаментів, проектування дерев’яних конструкцій, проектування в сейсмічних районах, розробка технологій зведення будівель та споруд ПРН 8. Знання та розуміння методологій проектування та модернізації об’єктів в спеціалізації ПЦБ відповідно до нормативних вимог чинних стандартів і технічних умов; ПРНС 3. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей в сфері послуг з проектування, монтажу та експлуатації будівель та споруд; ПРНС 4. Застосовувати знання технічних характеристик, технологічних особливостей формування та реалізації продукту в спеціалізації ПЦБ; ПРНС 7. Ефективно працювати як індивідуально, так і у складі команди; ПРНС 9. Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію діяльності для вирішення завдань галузі з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів; ПРНС 10. Виконувати відповідні дослідження та застосовувати дослідницькі навички в галузі послуг з проектування, монтажу та експлуатації будівель та споруд; ПРНС 11. Критично оцінювати отримані результати діяльності, та аргументовано захищати прийняті рішення; ПРНС 12. Використовувати на практиці знання, застосовувати методичний інструментарій пізнання у сфері послуг з проектування, монтажу та експлуатації будівель та споруд, аналізувати отримані результати досліджень в контексті існуючих теорій, робити відповідні висновки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Опір матеріалів Будівельна механіка Конструкції для сейсмостійкого будівництва Проектування металевих конструкцій Проектування конструкцій з дерева та пластмас Автоматизоване проектування в будівництві Проектування залізобетонних та кам’яних конструкцій
Короткий зміст навчальної програми: Дана дисципліна присвячена вивченню роботи при сейсмічних впливах статично невизначених конструкцій, висячих конструкцій, попередньо напружених залізобетонних конструкцій, їх проектуванню та розрахункам. Вивчається робота на динамічні впливи будівель гідротехнічних комплексів, спільна робота ґрунтових масивів та фундаментів сейсмостійких споруд.
Опис: Розділ 1. Крутні сейсмічні коливання і їх вплив на протяжні споруди. Тема 1. Вплив протяжних в плані будівель на їх крутні коливання. Розділ 2. Висячі покриття і пологі оболонки при сейсмічних впливах. Частоти і форми коливань споруд складних конструктивних схем. Тема 1. Проектування сейсмостійких висячих покрить та пологих оболонок. Тема 2. Вплив довжин прольотів висячих покрить та пологих оболонок на їх форми коливань Розділ 3. Динамічні характеристики пружно-пластичних матеріалів та їх врахування при проектуванні сейсмостійких конструкцій Тема 1. Пружно пластична робота бетону, та сталі при повторних навантаженнях Тема 2. Міцність матеріалів при мало циклових повторних навантаженнях. Тема 3. Динамічні жорсткості статично невизначених конструкцій Тема 4. Характеристики затухання при коливаннях конструкцій з різних будівельних матеріалів Розділ 4. Проектування попередньо напружених з/б конструкцій для роботи при сейсмічних впливах Тема1 . Досвід проектування та наслідки землетрусів для попередньо напружених з/б конструкцій. Врахування конструктивних вирішень попередньо напружених з/б конструкцій при розрахунку на сейсмічні дії. Тема 2. Сейсмостійкість попередньо напружених з/б колон і згинаних конструкцій Розділ 5. Проектування складних гідротехнічних комплексів в районах підвищеної сейсмічної активності Тема 1. Загальні принципи проектування сейсмостійких будинків, доріг та споруд. Тема 2. Укоси та схили. Потенційно розріджувані ґрунти та підвищене осідання ґрунтів при циклічних навантаженнях Тема 3. Розрахунки ГТС прямим динамічним методом. Тема 4. Розрахунок ГТС лінійно-спектральним методом Тема 5. Заходи з підвищення сейсмостійкості гідротехнічних споруд. Геодинамічний моніторинг. Тема 6. Системи сейсмоізоляції та їх застосування при проектуванні ГТС Розділ 6. Проектування сейсмоізоляції та сейсмоспостереження (моніторинг) Тема 1. Моніторинг сейсмічної активності. Тема 2. Сейсмоізоляція Тема 3. Проектування систем сейсмоізоляції будівель.
Методи та критерії оцінювання: Лекційні тапрактичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; метод проблемного викладу: Самостійна робота: репродуктивний метод 1. Поточний контроль у вигляді захисту лабораторних робіт. 2. Контрольний тест у вигляді контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи 40 балів Контрольний тест 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кархут І.І. Проектування та будівництво в районах з підвищеною сейсмічною активністю. Навч. посібник. Вид-во Львівської політехніки, Львів, 2015, 216 с. 2. ДБН В.1.1-12:2006 Будівництво у сейсмічних районах України 3. Поляков С.В., Бобров Ф.Б. и др. Проектирование сейсмостойких зданий. М.: 1971.; 4. Корчинский И.Л., Бородин Л.А. и др. Сейсмостойкое строительство зданий. М. 1971; 5. Немчінов Ю.І. Сейсмостійкість будинків і споруд. Ч 1. Київ. 2008. – 480 с 7. Дорофєєв В.С., Егупов К.В., Сорока Н.Н., Мурашко А.В. Сейсмостійкість споруд. Одеса. 2006. – 53 с. 8. Єгупов В.К. Розрахунок будівель на міцність, стійкість і коливання / В.К. Єгупов. - Київ: Будiвельник, 1965. - 256 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).