Експлуатація систем водопостачання та водовідведення

Спеціальність: Водопостачання та водовідведення
Код дисципліни: 7.192.08.E.018
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: доцент Попадюк Ігор Юрійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовка спеціаліста до виробничо-технологічної, організаційно-керівної, проектної та дослідницької роботи під час будівництва та експлуатації водопровідних та водовідвідних споруд та систем.
Завдання: IНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері будівництва та цивільної інженерії. СК01. Здатність інтегрувати знання з інших галузей і спеціалізовані концептуальні знання в галузі будівництва та цивільної інженерії, у поєднанні з дотриманням чинних нормативно-правових документів, для розв’язання складних задач у широких або мультидисциплінарних контекстах. СК03. Здатність розробляти та реалізовувати проєкти в галузі будівництва та цивільної інженерії. СКП 1.3. Здатність організовувати обслуговування обладнання систем ВВ (водозаборів, магістральних та розподільчих водопроводів, очисних споруд, санітарно-технічного обладнання) в процесі їх експлуатації замовником; СКП 1.4. Вміння досягти конкурентноспроможності шляхом впровадження сучасного ефективного обладнання в системи ВВ з одночасною оптимізацією цінового фактору.
Результати навчання: РН02. Приймати ефективні проєктні та технічні рішення, враховуючи особливості об’єкта будівництва, аспекти соціальної та етичної відповідальності, техніко-економічного обґрунтування, визначення оптимального режиму його функціонування та впровадження заходів із ресурсо- та енергозбереження. РН04. Забезпечувати якість при реалізації об’єктів будівництва та цивільної інженерії. РН07. Розробляти заходи з охорони праці та навколишнього середовища при проведенні досліджень та у виробничій діяльності. РНС 1.1. Застосовувати набуті знання, вміння та навички для планування, виконання та контролю якості проектновишукувальних робіт у галузі водопостачання та водовідведення; РНС 1.2. Застосовувати набуті знання, вміння та навички для планування, виконання та контролю якості будівельномонтажних і пусконалагоджувальних робіт у галузі водопостачання та водовідведення; ЗН1. Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень. ЗН2. Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань. УМ 1. Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур. УМ 2. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах. УМ 3. Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію. КОМ 2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ 1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. АіВ 2. Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів. АіВ 3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технічна механіка рідин і газів, Водопостачання і водовідведення, Насосні та повітродувні станції, Водозабірні споруди, Санітарно-технічне обладнання будівель, Мережі водовідведення, Водовідвідні очисні споруди, Водопостачання та водовідведення промислових підприємств, Обробка та утилізація осадів стічних вод
Короткий зміст навчальної програми: До об’єктів водного господарства та природоохоронних споруд відносяться: комунальне та сільського-господарське водопостачання, водосховища; зрошувальні системи, осушувальні системи та їх гідротехнічні споруди; гідротехнічні споруди великих систем технічного водопостачання підприємств промисловості та енергетики, споруди, берегоукріплення річок, водне господарство гідроелектростанцій тощо. Метою викладання курсу є теоретична та практична підготовка студентів до технічної експлуатації водогосподарських та природоохоронних об’єктів.
Опис: Організація технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення,. Завдання експлуатації, законодавчі і нормативні документи. Загальні вимоги до систем водопостачання і водовідведення (ВВ). Структура підприємств експлуатаці систем ВВ, Вимоги до експлуатаційного персоналу та його обов'язки. Експлуатація систем водопостачання і водовідведення. Основна експлуатаційна і технічна документація, вимоги до її ведення. Планування ремонтів систем ВіВ. Водозабірні споруди. Завдання та основні вимоги нормативних документів. Резервуари і водонапірні башти. Обсяг експлуатаційного контролю та необхідна технічна оснащеність резервуарів та башт. Періодичність обстеження та ремонт резервуарів і башт. Експлуатація водопровідної мережі. Організація експлуатації та контроль технічного стану зовнішніх систем подачі і розподілу води. Поточний і капітальний ремонти. Ліквідація аварій. Прийманню в експлуатацію та врізки водопроводу. Облік водоспоживання і оцінка втрат води. Облік відбору води з джерел водопостачання, обсягів подачі та реалізації води. Втрати і витоки води з водопроводу. Експлуатація систем внутрішнього водопроводу та каналізації Експлуатація насосних станцій. Загальні вимоги, експлуатаційні режими та контроль насосних агрегатів та допоміжного обладнання. Окремі помилки та удосконналення експлуатації насосної станції. Можливі неполадкиі у роботі свердловин і глибинних насосів. Експлуатація водоочисних споруд. Реагентні цехи. Засоби коагуляції. Споруди попереднього освітлення води. Змішувачі та камери флокуляції. Відстійники і освітлювачі. Споруди і установки для знезараження води. Стабілізація, фторування та дефторування води. Можливі несправності в роботі очисних споруд водопостачання і способи їх усунення. Експлуатація каналізаційних мереж. Загальні експлуатаційні вимоги до мережі і споруд. Фактори впливу на стан каналізаційної мережі. Причини та характерні руйнування споруд, водовідведення, нагляд за станом каналізаційної мережі. Причини та характерні руйнування каналізаційної мережі. Нагляд за станом каналізаційної мережі. Поточний і капітальний ремонти. Ліквідація аварій. Експлуатація каналізаційних очисних споруд. Основні завдання експлуатації каналізацйних очисних споруд (КОС). Технічна документація на КОС. Лабораторно-виробничий контроль. Технологічний контроль роботи КОС. Дезинфекція стічних вод. Експлуатація споруд механічної очистки стічних вод. Експлуатація решіток, проціджувачів і пісколовок. Експлуатація відстійників. Експлуатація преаераторів та біокоагуляторів. Експлуатація споруди біологічного очищення стічної води. Біологічні фільтри і аерофільтри. Поля зрошення і фільтрацїі і окислювальні канали. Аеротенки. Вторинні відстійники. Компактні установки заводського виготовлення. Споруди доочищення стічних вод. Експлуатація споруд для обробки осадів на КОС. Мулові майданчики. Метантенки. Мулоущільнювачі. Аеробні стабілізатори. Вакуум-фільтри, центрифуги. Термообробка осадів.
Методи та критерії оцінювання: - оцінювання роботи студентів під час практичних знятаь; – виконання тестових завдань у Віртуальному навчальному середовищі НУ ЛП; – оцінювання виконання розрахункової роботи;
Критерії оцінювання результатів навчання: Розрахункова робота -20 балів Тести у Віртуальному навчальному середовищі НУ ЛП -70 балів Практичні заняття -10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Правила тех експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України. Із змінами 2015 2. Водний кодекс України. - К.: ІВА, «Астрея», 1995, -60с 3. Гідротехнічні споруди. Навч. посібник під ред. Дмітрієва А. Ф., Рівне, 1999. – 430c. 4. Водне господарство в Україні./за ред.. А.В.Яцика. К.: ІВА, «Генеза», 2000, -456с 5. Хлапук М.М., Шинкарук Л.А., Дем’янюк А.В., Дмитрієва О.А. Гідротехнічні споруди: Навчальний посібник. – Рівне: НУВГП, 2013. – 241 с. 6. Гідротехнічні споруди: навчальний посібник / B. Чернюк, О. Гвоздецький, А.В.Мусієнко //. – Львів. :Вид-во Львів. політехніки, 2017. – 208 с. 7. Юхновський В.Ю., Конаков Б.І., Дударець С.М., Малюга В.М. Гідротехнічні меліорації лісових земель: підручник за ред. В.Ю. Юхновського. – К. : Кондор-Видавництво, 2014. – 374 с. 8. Полонский Г.А. Механическое оборудование гидротехнических сооружений. М.: Стройиздат, 1982. –158с. 9. Коваленко П.И., Тугай Л.М. Мелиоративные гидротехнические сооружения – Киев. Будивельник–1974. –250с. 10. Кириенко И.И., Химерик Ю.А. Гидротехнические сооружения. – К.: Вища школа, 1987. 11. Правила безпечної експлуатації водного господарства, ГТС та гідромеханічного обладнання електростанцій.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Експлуатація систем водопостачання та водовідведення (курсовий проєкт)

Спеціальність: Водопостачання та водовідведення
Код дисципліни: 7.192.08.E.021
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: доцент Попадюк Ігор Юрійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовка спеціаліста до виробничо-технологічної, організаційно-керівної, проектної та дослідницької роботи під час будівництва та експлуатації водопровідних та водовідвідних споруд та систем.
Завдання: IНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері будівництва та цивільної інженерії. СК01. Здатність інтегрувати знання з інших галузей і спеціалізовані концептуальні знання в галузі будівництва та цивільної інженерії, у поєднанні з дотриманням чинних нормативно-правових документів, для розв’язання складних задач у широких або мультидисциплінарних контекстах. СК03. Здатність розробляти та реалізовувати проєкти в галузі будівництва та цивільної інженерії. СКП 1.3. Здатність організовувати обслуговування обладнання систем ВВ (водозаборів, магістральних та розподільчих водопроводів, очисних споруд, санітарно-технічного обладнання) в процесі їх експлуатації замовником; СКП 1.4. Вміння досягти конкурентноспроможності шляхом впровадження сучасного ефективного обладнання в системи ВВ з одночасною оптимізацією цінового фактору.
Результати навчання: РН02. Приймати ефективні проєктні та технічні рішення, враховуючи особливості об’єкта будівництва, аспекти соціальної та етичної відповідальності, техніко-економічного обґрунтування, визначення оптимального режиму його функціонування та впровадження заходів із ресурсо- та енергозбереження. РН04. Забезпечувати якість при реалізації об’єктів будівництва та цивільної інженерії. РН07. Розробляти заходи з охорони праці та навколишнього середовища при проведенні досліджень та у виробничій діяльності. РНС 1.1. Застосовувати набуті знання, вміння та навички для планування, виконання та контролю якості проектновишукувальних робіт у галузі водопостачання та водовідведення; РНС 1.2. Застосовувати набуті знання, вміння та навички для планування, виконання та контролю якості будівельномонтажних і пусконалагоджувальних робіт у галузі водопостачання та водовідведення; ЗН1. Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень. ЗН2. Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань. УМ 1. Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур. УМ 2. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах. УМ 3. Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію. КОМ 2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ 1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. АіВ 2. Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів. АіВ 3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технічна механіка рідин і газів, Водопостачання і водовідведення, Насосні та повітродувні станції, Водозабірні споруди, Санітарно-технічне обладнання будівель, Мережі водовідведення, Водовідвідні очисні споруди, Водопостачання та водовідведення промислових підприємств, Обробка та утилізація осадів стічних вод
Короткий зміст навчальної програми: До об’єктів водного господарства та природоохоронних споруд відносяться: комунальне та сільського-господарське водопостачання, водосховища; зрошувальні системи, осушувальні системи та їх гідротехнічні споруди; гідротехнічні споруди великих систем технічного водопостачання підприємств промисловості та енергетики, споруди, берегоукріплення річок, водне господарство гідроелектростанцій тощо. Метою викладання курсу є теоретична та практична підготовка студентів до технічної експлуатації водогосподарських та природоохоронних об’єктів.
Опис: Організація технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення,. Завдання експлуатації, законодавчі і нормативні документи. Загальні вимоги до систем водопостачання і водовідведення (ВВ). Структура підприємств експлуатаці систем ВВ, Вимоги до експлуатаційного персоналу та його обов'язки. Експлуатація систем водопостачання і водовідведення. Основна експлуатаційна і технічна документація, вимоги до її ведення. Планування ремонтів систем ВіВ. Водозабірні споруди. Завдання та основні вимоги нормативних документів. Резервуари і водонапірні башти. Обсяг експлуатаційного контролю та необхідна технічна оснащеність резервуарів та башт. Періодичність обстеження та ремонт резервуарів і башт. Експлуатація водопровідної мережі. Організація експлуатації та контроль технічного стану зовнішніх систем подачі і розподілу води. Поточний і капітальний ремонти. Ліквідація аварій. Прийманню в експлуатацію та врізки водопроводу. Облік водоспоживання і оцінка втрат води. Облік відбору води з джерел водопостачання, обсягів подачі та реалізації води. Втрати і витоки води з водопроводу. Експлуатація систем внутрішнього водопроводу та каналізації Експлуатація насосних станцій. Загальні вимоги, експлуатаційні режими та контроль насосних агрегатів та допоміжного обладнання. Окремі помилки та удосконналення експлуатації насосної станції. Можливі неполадкиі у роботі свердловин і глибинних насосів. Експлуатація водоочисних споруд. Реагентні цехи. Засоби коагуляції. Споруди попереднього освітлення води. Змішувачі та камери флокуляції. Відстійники і освітлювачі. Споруди і установки для знезараження води. Стабілізація, фторування та дефторування води. Можливі несправності в роботі очисних споруд водопостачання і способи їх усунення. Експлуатація каналізаційних мереж. Загальні експлуатаційні вимоги до мережі і споруд. Фактори впливу на стан каналізаційної мережі. Причини та характерні руйнування споруд, водовідведення, нагляд за станом каналізаційної мережі. Причини та характерні руйнування каналізаційної мережі. Нагляд за станом каналізаційної мережі. Поточний і капітальний ремонти. Ліквідація аварій. Експлуатація каналізаційних очисних споруд. Основні завдання експлуатації каналізацйних очисних споруд (КОС). Технічна документація на КОС. Лабораторно-виробничий контроль. Технологічний контроль роботи КОС. Дезинфекція стічних вод. Експлуатація споруд механічної очистки стічних вод. Експлуатація решіток, проціджувачів і пісколовок. Експлуатація відстійників. Експлуатація преаераторів та біокоагуляторів. Експлуатація споруди біологічного очищення стічної води. Біологічні фільтри і аерофільтри. Поля зрошення і фільтрацїі і окислювальні канали. Аеротенки. Вторинні відстійники. Компактні установки заводського виготовлення. Споруди доочищення стічних вод. Експлуатація споруд для обробки осадів на КОС. Мулові майданчики. Метантенки. Мулоущільнювачі. Аеробні стабілізатори. Вакуум-фільтри, центрифуги. Термообробка осадів.
Методи та критерії оцінювання: - оцінювання роботи студентів під час практичних знятаь; – виконання тестових завдань у Віртуальному навчальному середовищі НУ ЛП; – оцінювання виконання розрахункової роботи;
Критерії оцінювання результатів навчання: Розрахункова робота -20 балів Тести у Віртуальному навчальному середовищі НУ ЛП -70 балів Практичні заняття -10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Правила тех експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України. Із змінами 2015 2. Водний кодекс України. - К.: ІВА, «Астрея», 1995, -60с 3. Гідротехнічні споруди. Навч. посібник під ред. Дмітрієва А. Ф., Рівне, 1999. – 430c. 4. Водне господарство в Україні./за ред.. А.В.Яцика. К.: ІВА, «Генеза», 2000, -456с 5. Хлапук М.М., Шинкарук Л.А., Дем’янюк А.В., Дмитрієва О.А. Гідротехнічні споруди: Навчальний посібник. – Рівне: НУВГП, 2013. – 241 с. 6. Гідротехнічні споруди: навчальний посібник / B. Чернюк, О. Гвоздецький, А.В.Мусієнко //. – Львів. :Вид-во Львів. політехніки, 2017. – 208 с. 7. Юхновський В.Ю., Конаков Б.І., Дударець С.М., Малюга В.М. Гідротехнічні меліорації лісових земель: підручник за ред. В.Ю. Юхновського. – К. : Кондор-Видавництво, 2014. – 374 с. 8. Полонский Г.А. Механическое оборудование гидротехнических сооружений. М.: Стройиздат, 1982. –158с. 9. Коваленко П.И., Тугай Л.М. Мелиоративные гидротехнические сооружения – Киев. Будивельник–1974. –250с. 10. Кириенко И.И., Химерик Ю.А. Гидротехнические сооружения. – К.: Вища школа, 1987. 11. Правила безпечної експлуатації водного господарства, ГТС та гідромеханічного обладнання електростанцій.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).