Турбіни теплових електростанцій, частина 2

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.01.E.048
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: Доцент, к.т.н., Кравець Тарас Юрійович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надання знань з основних положень і принципів роботи парових турбін промислових підприємств та режимів їх роботи. Розширення вмінь, компетентностей та розвинення навичок творчого використання знань під час роботи з паровими турбінами на об’єктах теплоенергетики, ТЕЦ, ТЕС та АЕС. В результаті вивчення дисципліни студенти повинні освоїти класифікацію парових турбін; принцип роботи турбіни; типи і конструкції основних теплових схем турбоустановок; конструктивні матеріали, які застосовуються в турбобудуванні; послідовність конструкторського і теплового розрахунку ступенів та циліндрів парових турбін; принцип побудови процесу розширення пари в I – S діаграмі; типи і конструкції основних елементів турбоустановки.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: - загальні компетентності: ЗК5: здатність до застосування знань на практиці; ЗК6: здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; ЗК9: уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення; ЗК15: потенціал до подальшого навчання. - фахові компетентності: ФК3: базові знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації теплоенергетичного обладнання; ФК6: знання сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; - фахові компетентності спеціалізації: ФКС1.1: здатність застосовувати професійно-профільовані знання і практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також експлуатації систем та обладнання теплових електростанцій; ФКС1.2: здатність використовувати знання і уміння для розрахунку, дослідження, вибору, впровадження, ремонту, та проектування систем та складових теплових електростанцій.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: – здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області термодинаміки, тепломасообміну, теорії теплообмінних апаратів, процесів виробництва, перетворення і транспортування теплової енергії, ефективного енерговикористання; – здатність продемонструвати знання та навики моделювання у теплоенергетичних системах; – здатність продемонструвати знання та розуміння нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов; – здатність продемонструвати знання сучасного стану справ та новітніх технологій в галузі теплоенергетики; – застосовувати знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення технічних задач спеціальності, використовуючи відомі методи; – застосовувати знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування та обладнання для вирішення технічних задач спеціальності; – здійснювати пошук інформації в різних джерелах для розв’язання задач спеціальності; – ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу систем і їх складових; – здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також експлуатації теплоенергетичних систем ТЕС та їх устаткування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Котельні установки промислових підприємств, частина1; Котельні установки промислових підприємств, частина2; Турбіни теплових електростанцій, частина 1, Теплові електричні станції.
Короткий зміст навчальної програми: Висвітлено теоретичні основи теплового процесу стаціонарних парових і газових турбін. Наведено загальні принципові схеми паро- та газотурбінних установок об’єктів теплоенергетики, теплових та атомних електростанцій. Розглянуто методики вибору конструкції та теплового розрахунку. Наведено основні особливості їх експлуатації в стаціонарних та перехідних режимах роботи, технічні характеристики сучасних типів парових і газових турбін. Описано системи регулювання і захист. Наведено основні відомості про конденсаційні пристрої. Розглянуто принципи конструювання конденсаторів, їх тепловий розрахунок, а також допоміжне обладнання конденсаційних установок.
Опис: Робочий процес багатоступеневих парових турбін. Коефіцієнт повернення теплоти. Внутрішні та зовнішні втрати в паровій турбіні. Внутрішній відносний ККД проміжного ступеня турбіни. Осьові зусилля в паровій турбіні. Типи ущільнень та їх призначення. Процес протікання пари в лабіринтових ущільненнях. Схеми трубопроводів кінцевих ущільнень. Способи паророзподілу. Процес протікання пари в I – S діаграмі при різних способах паророзподілу. Робота турбіни при змінному режимі її роботи. Зв'язок між тиском і витратою пари в ступенях турбіни при змінному режимі її роботи. Регульований і останній ступінь конденсаційної турбіни і їх ККД при змінних режимах роботи. Змінний режим роботи одиничного ступеня турбіни при відхиленні параметрів від заданих. Діаграми режимів роботи турбіни. Задачі регулювання парових турбін. Системи регулювання турбіни. Статична характеристика та нерівномірність регулювання. Синхронізатор та його функції. Турбіни для комбінованого виробітку електричної і теплової енергії. Турбіни з протитиском. Турбіни з регульованим відбором пари і протитиском. Турбіни з двома регульованими відборами пари. Особливості роботи паротурбінних установок АЕС. Заходи по боротьбі з ерозійним зношуванням деталей турбін. Призначення і схема конденсатора та конденсаційної установки. Процеси в конденсаторі та його техніко-економічні показники. Повітрявидаляючі пристрої конденсаторів. Система оливопостачання з об’ємною помпою. Схема оливопостачання з відцентровою помпою. Газотурбінні та парогазові установки ТЕС. Схеми простих газотурбінних установок. Схеми удосконалених газотурбінних установок. Парогазові установки.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: • усне опитування перед початком занять; • оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.; • опитування та доповіді під час практичного заняття. Екзаменаційний контроль проводиться у формі письмового та усного опитування та/або тестового контролю. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та семестрового екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 30 балів: - робота на практичних заняттях. Екзаменаційний контроль - 70 балів: - письмова компонента - 60 балів; - усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Тепловий розрахунок нерегульованих ступенів парової турбіни: Методичні вказівки до курсового проектування з курсу “Турбіни теплових та атомних електростанцій“./ Укл. Кравець Т.Ю., Галянчук І.Р., Ягольник С.Г., Баранович Д.С. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка“. 2011, - 24с. 2. Тепловий розрахунок регенеративної схеми турбоустановки та вибір типу і розрахунок регулювального ступеня парової турбіни: Методичні вказівки до курсового проектування з курсу “Турбіни теплових та атомних електростанцій“./ Укл. Кравець Т.Ю., Галянчук І.Р., Ягольник С.Г. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка“. 2012, - 58с. 3. Турбіни теплових та атомних електростанцій: Методичні вказівки та контрольне завдання до практичних занять з курсу “Турбіни теплових та атомних електростанцій“./ Укл. Кравець Т.Ю., Мисак Й.С.. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка“. 2003, - 12с. Рекомендована література - Базова література 1. Турбіни ТЕС та АЕС. Конспект лекцій для студентів денної, заочної форм навчання і екстернату базового напряму 6.050601 "Теплоенергетика". Кравець Т.Ю., Галянчук І.Р., (Реєстраційний номер: 3600 від 01.09.2011р.) - Львів, 2011. - 95с. 2. Зупинка парових турбін енергоблоків ТЕС. Мисак Й.С., Кравець Т.Ю., Дворовенко В.М. НВФ "Українські технології", Львів, 2011. – 194с. 3. Пускові режими роботи парових турбін енергоблоків ТЕС. Мисак Й.С., Галянчук І.Р. , Дворовенко В.М. НВФ "Українські технології", Львів, 2008. – 265с. 4. Паровые и газовые турбины. Под ред. М.А.Костюка, В.В.Фролова, - М.:Электроатомиздат, 1985, 352с. 5. Е.И.Бененсон, Л.С.Йоффе, Теплофикационные паровые турбины. - М.: Энергия, 1976 – 248с. - Допоміжна 6. Паровые турбины. Теория теплового процесса и конструкции турбин. Книга 1. А.В. Щегляев, М.: Энергоатомиздат, 1993, – 384с. 7. А.Г. Костюк, А.Н. Шерстюк, Газотурбинные установки. – М.: Высш. Школа, 1979, – 254 с. 8. Аркадьев Б.А. Режимы работы турбоустановок АЭС - М.: Электроатомиздат, 1986, 264с. 9. А.М. Леонков. Паровые и газовые турбины (курсовое проектирование). – М., Высшая школа, 1986. – 265с. 10. Константінов С.М. Технічна термодинаміка – К.:Політехніка, 2001 – 368с. Інформаційні ресурси 1. Доброумов Л.А. Телякова Т.В. Паротурбинные установки для ТЭС и АЭС: каталог [Електронний ресурс] – Режим доступу http://www.studmed.ru/dobroumov-la-telyakova-tv-paroturbinnye-ustanovki-dlya-tes-i-aes_8942743451c.html. 2. Трояновский Б.М., Самойлович Г.С. Паровые и газовые турбины. Сборник задач [Електронний ресурс] / – М. Энергоатомиздат, 1987, 240 c. – Режим доступу https://www.twirpx.com/file/323744/.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).