Діагностика обладнання теплових електростанцій
Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 7.144.02.M.020
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: Доцент, к. т. н. Матіко Галина Федорівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК1 - знання спеціальних розділів математики, в обсязі, необхідному для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності;
ЗК2 - здатність до аналізу та синтезу;
ЗК3 - здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел;
ЗК7 - креативність, здатність до системного мислення
фахові компетентності:
ФК2 - здатність застосовувати знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для вирішення задач синтезу теплоенергетичних систем керування технологічними процесами;
ФК4 - здатність обирати параметри оптимізації, метод та алгоритм оптимізації теплоенергетичної системи для конкретної задачі;
ФК5 - здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології, графічні редактори та комп’ютерні інтегровані середовища для моделювання та розв’язання оптимізаційних задач інженерної діяльності;
ФК6 - здатність до знання і розуміння сучасних технологій процесів та систем технологічної підготовки виробництва, технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації теплоенергетичного устаткування;
ФК7 - здатність застосовувати методи аналізу, ідентифікації явищ та елементів процесів та виконувати експериментальні дослідження при проведенні наукових досліджень;
ФК8 - здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати нетехнічні аспекти при розв’язанні інженерних задач та проведенні досліджень;
ФК9 - здатність оцінювати ефективність застосованих технічних рішень та засобів, доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу систем керування; критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: ПР2: знання і розуміння впливу технічних рішень в суспільному, економічному, соціальному і екологічному контексті.
Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод,
самостійна робота: репродуктивний метод.
Поточний контроль: усне опитування; тестовий контроль; виступи на заняттях, представлення доповідей, рефератів та презентацій, тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень тощо.
ПР3: знання сучасного стану і тенденцій розвитку, перспективних вітчизняних та зарубіжних розробок і новітніх технологій в галузі теплоенергетики
Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод,
самостійна робота: репродуктивний метод.
Поточний контроль: усне опитування; виступи на заняттях, представлення доповідей, рефератів та презентацій, тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень тощо.
ПР4: професійно-профільовані знання для синтезу, проектування та налагодження теплоенергетичних систем із врахуванням особливостей об’єктів
Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод,
самостійна робота: репродуктивний метод.
Поточний контроль: усне опитування; виступи на заняттях, представлення доповідей, рефератів та презентацій, тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень тощо.
ПР5: володіння принципами та методами оптимізації систем керування та їх елементів
Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод,
самостійна робота: репродуктивний метод.
Поточний контроль: усне опитування; виступи на заняттях, представлення доповідей, рефератів та презентацій, тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень тощо.
ПР7: знання методів аналізу, та об’єктів моделювання, виконання експериментів при проведенні наукових досліджень
Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод,
самостійна робота: репродуктивний метод.
Поточний контроль: усне опитування; виступи на заняттях, представлення доповідей, рефератів та презентацій, тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень тощо.
ПР8: здатність продемонструвати розуміння впливу технічних рішень в суспільному, економічному, соціальному і екологічному контексті Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод,
самостійна робота: репродуктивний метод.
Поточний контроль: усне опитування; виступи на заняттях, представлення доповідей, рефератів та презентацій, тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень тощо.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
• Комбіновані енергоустановки об'єктів теплоенергетики;
• Методи аналізу показників роботи об'єктів теплоенергетики.
Кореквізити:
• Захист від корозії та консервування теплоенергетичного устаткування;
• Налагодження об'єктів теплоенергетики.
Короткий зміст навчальної програми: В дисципліні передбачено вивчення основних методів і засобів контролю технічного стану обладнання і систем теплових електричних станцій, зокрема неруйнівних методів контролю, таких як візуально-оптичний, капілярний, ультразвуковий, радіографічний, тепловий метод, а також руйнівних методів, таких як механічні випробування, металографічні дослідження, вимірювання твердості тощо. Розглянуто основні задачі діагностики обладнання ТЕС, показники і характеристики технічного діагностування. Розглянуто види систем діагностування обладнання ТЕС. Особливої уваги надано вивченню систем контролю якості зварних з’єднань і основного металу обладнання ТЕС, систем діагностування котлоагрегатів, теплообмінних апаратів, трубопроводів, насосів, арматури та іншого обладнання ТЕС.
Опис: Вступ. Основні поняття технічного діагностування. Види дефектів теплових електростанцій та причини їх виникнення.
Методи контролю та діагностування технічного стану обладнання теплової електричної станції
Загальна характеристика методів і засобів неруйнівного контролю і діагностики
Акустичні методи і засоби неруйнівного контролю та діагностики
Магнітні методи і засоби неруйнівного контролю та діагностики
Теплові методи і засоби неруйнівного контролю та діагностики
Методи і засоби промислової радіографії для контролю та діагностики
Вихорострумові методи і засоби неруйнівного контролю та діагностики
Вібраційні методи і засоби неруйнівного контролю та діагностики
Капілярні методи і засоби неруйнівного контролю та діагностики
Методи і засоби пошуку витоків (контроль герметичності).
Руйнівні методи контролю.
Контроль металу і продовження терміну експлуатації основних елементів котлів, турбін і трубопроводів теплових електростанцій
Контроль технічних характеристик стану насосів, арматури, тепломеханічного обладнання.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах:
• усне опитування перед початком занять;
• оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.;
• опитування під час практичного заняття;
Підсумкове оцінювання проводиться за результатами виконання контрольної роботи, роботи на практичних заняттях та контролю знань лекційного матеріалу.
Критерії оцінювання результатів навчання: Контрольна робота /реферат - 30 балів
Робота на практичних заняттях (доповіді, презентації) - 20 балів
Контроль знань лекційного матеріалу - 50 балів
Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Неразрушающий контроль и диагностика: Справочник / В. В. Клюев, Ф. Р. Соснин, А. В. Ковалев и др.; Под ред. В.В. Клюева. 2-е изд., испр. и доп. – М.: Машиностроение, 2003. – 656 с., ил.
2. Технічне діагностування та контроль технічного стану. Терміни та визначення: ДСТУ 2389-94. – К. : Держстандарт України, 1994. – 24 с.
3. Рыжкин В.Я. Тепловые электрические станции. – М.: Энергия, 1974.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).