Картографічне моделювання

Спеціальність: Картографія
Код дисципліни: 7.103.02.E.016
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: к.ф.-м.н., доцент Бридун Андрій Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є ознайомлення студентів-магістрів з картографічним моделювання, яке представляє процес, що охоплює аналіз об’єктів та явищ, створення картографічного зображення, його оцінку та перетворення як моделі з метою їх використання і набуття нових знань про них.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: • здатність продемонструвати знання з предмету картографічного моделювання; • застосовувати знання зі створення карт щодо об’єктів, явищ та процесів з абстрагуванням, класифікацією, спрощенням, символізацією та індукуванням з метою створення системи карт як моделей дійсності; • використовувати знання теоретичні, експериментальні, математичні та інші види картографічного моделювання. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: • Вміння виявляти, ставити, вирішувати проблеми. фахових: • Володіння сучасними методами досліджень, які використовуються у виробничих та науково-дослідницьких організаціях при вивченні Землі, її геосфер та їхніх компонентів. • Уміння здійснювати картографічний моніторинг для забезпечення раціонального використання природних ресурсів та охорони навколишнього середовища на основі застосування матеріалів космічного знімання. • Уміння створювати загальногеографічні та тематичні карти і атласи.
Результати навчання: • Аналізувати особливості природних та антропогенних систем і об'єктів геосфер Землі. • Вміти здійснювати екологічну оцінку, аудит, ліцензування, сертифікацію використання природних ресурсів, прогнозувати розвиток екологічних, технологічних, економічних та соціальних наслідків на окремих об’єктах природокористування. • Розробляти та впроваджувати механізми територіального менеджменту, геопланування, здійснювати моніторинг регіонального розвитку, складати плани та програми. • Вирішувати практичні задачі наук про Землю (за спеціалізацією) з використанням теорій, принципів та методів різних спеціальностей з галузі природничих наук. • Використовувати сучасні методи моделювання та обробки геоінформації при проведенні інноваційної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Вища математика. • Інфраструктура геопрсторових даних. • Технології веб-картографування. • Математико-статистичні методи в картографії.
Короткий зміст навчальної програми: Узагальнено найсучасніші розробки з питань методології, теорії та практики картографічного моделювання. Подано систему понять про об’єкти, предмет та методи побудови та використання картографічних моделей у дослідженнях системи суспільство-природа. Проблеми математизації науки.
Опис: Тема 1. Загальні положення та визначення моделювання. Визначення моделі та системи. Поняття системи та моделі. Класифікація моделей. Методи побудови моделей. Технологія моделювання. Тема 2. Загальні відомості з картографічного моделювання. Карта як модель. Система принципів картографічного моделювання. Серії карт та атласів як моделі геосистем. Тема 3. Предмет картографічного моделювання. Поняття про об’єкт картографічного моделювання. Відображення взаємозв’язків між елементами геосистем. Тема 4. Теоретико-картографічне моделювання. Сумісне застосування карт та інших моделей при вивченні складних геосистем. Теоретико-методичні основи проектування систем картографічних знаків. Тема 5. Математико-картографічне моделювання. Поєднання математичних та картографічних моделей для створення карт. Функції карт при математико-картографічному картографуванні. Застосування хронологічних, стохастичних та експертних моделей в картографії. Тема 6. Експериментально-картографічне моделювання. Дослідження та моделювання об’єктів в лабораторних умовах та представлення їх на картах. Застосування ДЗЗ при створенні карт різного призначення. Тема 7. Аерокосмічне та картографічне моделювання. Аерокосмічні моделі та можливості їх використання. Створення та кількісний аналіз моделей на основі дистанційної інформації. Тема 8. Картографічне моделювання та ГІС-технології. Зв’язок між картою та географічними інформаційними системами. Створення інформаційної бази для картографічного моделювання. Тема 9. Картографічне моделювання в різних галузях господарювання. • Картографічне моделювання при управлінні адміністративно-територіальними одиницями. • Концептуальні основи картографічного моделювання природокористування. • Еколого-географічні проблеми та їх картографічне моделювання. • Картографічне моделювання промислових об’єктів. Гірничодобувна промисловість та перспективи розвитку на основі картографічного моделювання. • Картографічне моделювання соціально-економічних систем. • Картографічне моделювання територій водогосподарських систем.
Методи та критерії оцінювання: • Робота на лабораторних заняттях, усне опитування, тести (40%). • Підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Виконання та захист лабораторних робіт (max 40 балів): Лаб. роб. №1 – 4 (кожна з робіт оцінюється max 10 балів). 2. Екзаменаційний контроль (max 60 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Козаченко Т.І., Пархоменко П.О., Молочко А.М. Картографічне моделювання. Навчальний посібник. Київ. Антекс.1999.С.-320. 2. Божок А.П., Молочко А.М., Остроух В.І. Картографія. Підручник. Київ. ВПЦ «Київський університет». 2008. С.-270. 3. Берлянт А.М. Образ пространства: карта и информация. Москва «Мысль».1986. С.-238. 4. Берлянт А.М. Картография. Учебник для вузов, М.: Аспектпресс., 2001. С.-336.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).