Теоретична геодезія

Спеціальність: Космічна геодезія
Код дисципліни: 7.193.07.E.018
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Вища геодезія та астрономія
Лектор: професор Савчук Степан Григорович,
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування професійних компетенцій, що визначають готовність і здатність студента до використання знань в області теоретичної геодезії при вирішенні практико-орієнтованих завдань в рамках виробничо-технологічної, проектно-вишукувальної, організаційно-управлінської та науково-дослідницької професійної діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: фахові компетентності: ФК 10. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також вибору технічних засобів для їх виконання; фахові компетентності професійного спрямування: ФКC 1.1. Здатність визначати геодинамічні рухи Земної поверхні на основі методів космічної геодезії; ФКС 1.2. Здатність до професійної експлуатації сучасного супутникового обладнання і космічних технологій та проводити самостійний аналіз і дослідження питань теоретичної геодезії. ФКС 1.6. Уміння використовувати та застосовувати базові навики прийняття рішень у області космічних технологій. ФКС 1.7. Уміння проектувати базові моделі типових стаціонарних досліджень у космічній геодезії. ФКС 1.8. Уміння складати загальну технологічну схему опрацювання даних ГНСС спостережень та проводити аналіз отриманих результатів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ЗН1 Здатність продемонструвати глибокі знання та навики щодо проведення експериментів, збору даних, моделювання та аналізу отриманих результатів, системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей у геодезії та землеустрої ЗН12 Розуміння впливу технічних досягнень в суспільному, економічному, соціальному і екологічному аспекті. УМ2 Застосовувати знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування та обладнання для вирішення технічних задач з геодезії та землеустрою УМ3 Здатність продемонструвати знання сучасного стану справ та новітніх технологій в галузі геодезії та землеустрою. УМ8 Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію діяльності для вирішення завдань спеціальності (спеціалізації) з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів. УМ10 Ідентифікувати, класифікувати та описувати технологію робіт у галузі. КОМ1 Здатність працювати результативно в групах, щоб локалізувати, отримати та опрацювати дані для вирішення завдання дослідження та брати відповідальність за організацію періодів роботи. КОМ3 Здатність використовувати різноманітні методи, зокрема інформаційні технології, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ3 Здатність усвідомлювати важливість отриманих знань з метою здобуття нових фахових умінь, адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Референцні системи в геодезії Геоматика та дистанційні методи дослідження території Космічна геодезія та геодинаміка Фізична геодезія Супутні і наступні навчальні дисципліни Інфраструктура геопросторових даних Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Основні задачі, що входять у сферу інтересів теоретичної геодезії. Про взаємодію астрометрії, гравіметрії та геодезії в галузі вивчення обертання Землі. Обертання та орієнтація Землі. Конвенційна небесна референцна система та її реалізація. Земні референцні системи та їх реалізації. Зв’язок між земною референцною системою та геоцентричною небесною референцною системою.
Опис: Тема 1. Задачі теоретичної геодезії та її зв'язок із іншими природничими науками Основні задачі, що входять у сферу інтересів теоретичної геодезії. Про взаємодію астрометрії та геодезії в галузі вивчення обертання Землі. Про взаємодію гравіметрії та геодезії в галузі вивчення обертання Землі. Тема 2. Обертання та орієнтація Землі Рух полюса Землі. Обертання Землі. Зміщення небесного полюса. Аналіз геофізичних даних для інтерпретації змін у часі/просторі параметрів орієнтації Землі та моделювання таких варіацій. Вимірювання орієнтації Землі. Геодезична інфраструктура. Тема 3. Конвенційна небесна референцна система та її реалізація Міжнародна небесна референцна система (ICRS) та її реалізація ICRF. Радіоінтерферометрія із наддовгою базою (VLBI) та її сервісна служба IVS. Тема 4. Земні референцні системи та їх реалізації Основні поняття. Класичний підхід до встановлення земної референцної системи. Система координат 1942 р.: історія створення та етапи розвитку. Становлення сучасних земних референцних систем. Міжнародна земна референцна система ITRS (International Terrestrial Reference System). Реалізації відлікової системи ITRS. Трансформація між реалізаціями ITRS. Трансформація “to” та реалізація ETRS89. Відлікові системи/основи в GNSS. Становлення сучасних національних відлікових систем: геодезична референцна система кординат України – УСК-2000. Тема 5. Зв’язок між земною референцною системою та геоцентричною небесною референцною системою Загальні відомості про зв'язок між небесною та земної референцними системами. Алгоритм трансформування відлікових систем.
Методи та критерії оцінювання: Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, (30%); підсумковий контроль (50 %, контрольний захід, екзамен; усна форма - 20%).
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Опитування при захисті лабораторних робіт 2. Перевірка Контрольних робіт 3. Екзамен – письмова форма (питання, задачі та тести у ВНС). Лабораторні роботи, які оцінюються по 10 балів: - 10 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; - 7 балів – («добре») виставляється за знання навчального матеріалу вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; - 4 бали – («посередньо» («задовільно») виставляється за посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; - 2 бали – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; - 0 балів – («дуже погано») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Лабораторні заняття: 10 балів – за надіслані на перевірку звіти про виконання кожної з 3-х лабораторних робіт та усний захист результатів роботи; Максимальна оцінка за поточний контроль – 30 балів. Екзаменаційний контроль: Письмова компонента: тестові запитання – 6 запитань першого рівня, 3 бали кожне (максимальна кількість балів за правильні відповіді – 18 балів); 4 запитання другого рівня, 6 балів кожне (максимальна кількість балів за правильні відповіді – 24 балів); 2 запитання третього рівня, 9 балів кожне (максимальна кількість балів за правильні відповіді – 18 балів); Усна компонента: Відповіді online на два короткі теоретичні питання – по 5 балів максимум за одне питання. Час на підготовку до відповіді – не передбачений. Максимальна оцінка за екзамен – 60 балів письмова компонента + 10 балів усна компонента. Максимальна оцінка за семестр ПК + ЕК 100 балів. Критерії оцінювання письмової компоненти – відповідність обраної відповіді контрольному значенню.
Рекомендована література: 1. Савчук С.Г. Вища геодезія. Житомир: ЖДТУ, 2005. -315 с. 2. Перетворення та трансформування координат. Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи для студентів спеціальності «Геодезія» /Уклад. Савчук С.Г. –Львів: Вид-во Національного ун-ту “Львівська політехніка”, 2016. – 16 с. 3. Torge, W. and Muller, J. (2012) Geodesy. 4th Edition, Walter de Gruyter, Berlin. 433 p. 4. Теоретична геодезія 193 - https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=12449
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).