Культурна спадщина і туризм: засади правового регулювання

Спеціальність: Управління культурною спадщиною та культурним туризмом
Код дисципліни: 7.027.03.E.014
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: Оксана Годованська
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Створення сприятливих умов для професійного розвитку магістрів у процесі формування активної правової, громадянської позиції і почуття особистої відповідальності. Навчальний курс має потенційні можливості надати магістрам базові засади та джерела для правового регулювання пам’яткоохоронної та туристичної галузі. Навчальна дисципліна стимулює розвиток у магістрів критичного мислення, експертного аналізу та правової оцінки історико-культурної спадщини та туристичного досвіду.
Завдання: - Загальні компетентності: (ЗК1) здатність приймати обґрунтовані рішення; (ЗК3) здатність працювати з урахуванням вітчизняного і міжнародного (правового) контексту. - Фахові компетентності: (ФК1) здатність вибудовувати стратегії розвитку музейної, пам’яткоохоронної та туристичної справи; (ФК9) здатність здійснювати управління і адміністрування музейними, пам’яткоохоронними та туристичними установами.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - ЗН 1. Знати та застосовувати методи і технології менеджменту в пам’яткоохоронній та туристичній галузі. - ЗН 4. Знати зміст основних дискусій щодо поняття «культурна спадщина» у сучасному світі, зосереджуючись на питаннях ідентичності, власності, комерціалізації, прав національних меншин. - ЗН5 Знати головні положення і механізми правового регулювання пам’яткоохоронної та туристичної галузі. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні уміння: - УМ1. Розуміти проблеми збереження, інтерпретації та використання історико-культурної спадщини, оцінювати та аналізувати поточний стан і ключові тенденції розвитку музейної, пам’яткоохоронної та туристичної галузі у цілому. - УМ9. Аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати ефективні управлінські рішення, пов’язані із управлінням культурною спадщиною та культурним туризмом, і забезпечувати їх реалізацію. - УМ12. Працювати над проєктами по залученню громади до сфери культурної спадщини та розвитку культурного туризму.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Управління культурним туризмом. Культурний ландшафт та ідея інтегрованого захисту.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення магістрами НУ «Львівська політехніка» навчальної дисципліни «Культурна спадщина і туризм: засади правового регулювання» передбачає знання правових базових засад у музейній, пам’яткоохоронній та туристичній галузях на основі вивчення світового та національного досвідів. Головне завдання навчальної дисципліни сформувати правосвідомість і повагу до історико-культурних цінностей, культурного різноманіття українського громадянського суспільства. Здобуті знання і вміння під час вивчення навчальної дисципліни сприятимуть професійному зростанню та формуванню експертного середовища у туристичній та пам’яткоохоронній справі.
Опис: Основні теми вивчення: - Культурна спадщина як об’єкт правового регулювання. - Туристична діяльність як об’єкт правового регулювання. - Джерела правового регулювання музейної, пам’яткоохоронної та туристичної діяльності. - Національне правове регулювання музейної, пам’яткоохоронної та туристичної галузі. - Міжнародне законодавство у сфері культурної спадщини і туризму.
Методи та критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 45 балів (опитування, презентації, відповіді усні, письмові; включно із індивідуальною роботою/есе/проєкт (на вибір) – 10 балів); підсумковий контроль – 55 балів (екзаменаційний контроль: письмова компонента – 50 балів і усна компонента – 5 балів).
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах: Виступи та відповіді на семінарських або практичних заняттях (ПрЗ) 35 Письмова компонента(ПК) 15 Поточний контроль (ПК) 50 Екзаменаційний контроль (ЕК) 50 Разом за дисципліну (СЕО=ПК+ ЕК)100 де: ПрЗ – оцінки виступів та відповідей на семінарських або практичних заняттях; Ауд. КР – оцінка контрольної аудиторної роботи; ІЗ – оцінка за виконання індивідуального завдання з написання есе, реферату чи рецензій, підготовки відеоматеріалів чи презентацій; НДР – участь в гуртках, конкурсах, олімпіадах; ПСК – періоди семестрового контролю; ПК – загальна кількість балів за поточний контроль; КЗ – оцінка за виконання контрольного заходу; СМО=ПК+КЗ– семестрова модульна оцінка.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ващишин М. Правове регулювання туристичної діяльності: навч.- метод. Посібник. – Львів, 2014. 2. Рибчинський Олег. Аналіз програм збереження культурної спадщини України: в проекту “CHOICE: культурна спадщина і сучасність”. – Львів, 2017. 3. Копієвська О. Культурна функція держави в контексті національного державотворення : монографія. – Київ, 2010. 4. Ожеван М.А., Дубов Д. В. Homo ex Machina. Філософські, культурологічні та політичні передумови формування конвергентного суспільства. – Київ, 2017. 5. Державне управління регіональним розвитком України. / за заг. ред. В. Є. Воротіна, Я. А. Жаліла. – Київ, 2010. 6. Рекомендація з охорони на національному рівні культурної та природної спадщини. Зб. документів. – Київ, 2002. 7. Міністерство культури та інформаційної політики України. Режим доступу: https://mkip.gov.ua/content/pro-ministerstvo.html 8. Нормативно-правові акти галузі охорони культурної спадщини. Режим доступу: https://mkip.gov.ua/content/normativnopravovi-akti-galuzi-ohoroni-kulturnoi-spadshchini.html 9. Про охорону культурної спадщини// Верховна рада Україна. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1805-14#Text 10. Інституційні та правові проблеми збереження культурної спадщини. Режим доступу: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/gumanitarniy-rozvitok/instituciyni-ta-pravovi-problemi-zberezhennya-kulturnoi 11. Центр культурного менеджменту. Режим доступу: https://www.kultura.org.ua/?page_id=14 12. UNESCO Database of National Cultural Heritage Laws Updated. Режим доступу: https://en.unesco.org/news/unesco-database-national-cultural-heritage-laws-updated 13. Cultural Heritage. Режим доступу: https://www.peacepalacelibrary.nl/research-guides/special-topics/cultural-heritage/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).