Основи охорони праці та безпека життєдіяльності

Спеціальність: Технології ортопедичних та реабілітаційних виробів медичного призначення
Код дисципліни: 6.163.04.O.032
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доцент Дацько Олександра Сергіївна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у майбутніх фахівців з вищою освітою необхідного в їхній подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь з правових і організаційних питань охорони праці, з питань гігієни праці, виробничої санітарії, техніки безпеки та пожежної безпеки, визначеного відповідними державними стандартами освіти, а також активної позиції щодо практичної реалізації принципу пріоритетності охорони життя та здоров'я працівників по відношенню до результатів виробничої діяльності та полягає у набутті студентом базових знань для здійснення професійної діяльності з урахуванням ризику виникнення техногенних аварій і природних небезпек, які можуть спричинити надзвичайні ситуації та привести до несприятливих наслідків; формування у студентів відповідальності за особисту та колективну безпеку.
Завдання: знати: – законодавчі, нормативно-правові, інженерно-технічні та санітарно-гігієнічні основи охорони праці та безпеки життєдіяльності; – сучасні проблеми головних завдань безпеки життєдіяльності; – механізми ефективного управління охороною праці та створення безпечних умов праці; – методи локалізації та ліквідації НС; – методи захисту персоналу, населення, матеріальних та культурних цінностей в умовах НС; вміти: – визначити коло своїх обов’язків з питань охорони праці на робочому місці; – аналізувати механізми впливу небезпек на здоров'я людини; – обґрунтувати та забезпечувати виконання у повному обсязі заходів з колективної та особистої безпеки; – розробляти економічно обґрунтовані заходи з охорони праці з метою покращення умов праці; – вміти надавати допомогу та консультації працівникам та населенню з практичних питань безпеки життєдіяльності та захисту у надзвичайних ситуаціях; – оцінювати небезпечні та шкідливі чинники та їх вплив на здоров’я людини; – надати першу долікарську допомогу .
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: ПР22. Вміти враховувати соціальні, екологічні, естетичні, економічні аспекти, вимоги охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки під час формування технічних рішень. Вміти використовувати різні види, форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. ПР28. Вміти проводити та обирати методи контролю, в тому числі інструментального контролю та керування біотехнологічним процесом та надавати фахові послуги з підготовки біоагентів для галузей охорони здоров’я і екології довкілля.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Загальна хімія, Екологія.
Короткий зміст навчальної програми: Основи охорони праці — це комплексна дисципліна, яка вивчає законодавчу та нормативну базу з питань охорони праці, гігієну праці та виробничу санітарію, техніку безпеки та пожежну безпеку, обумовлену відповідними державними стандартами освіти, для збереження охорони життя та здоров'я працівників по відношенню до результатів виробничої діяльності. Безпека життєдіяльності як наука розглядає проблеми охорони здоров’я і безпеки людини у навколишньому середовищі, виявляє небезпечні та шкідливі чинники, розробляє методи і способи захисту людини шляхом зниження небезпечних і шкідливих чинників до допустимих значень, розробляє способи ліквідації наслідків небезпечних і надзвичайних ситуацій.
Опис: 1. Законодавча та нормативна база з питань охорони праці. 2. Гігієна праці та виробнича санітарія. 3. Електробезпека. 4. Пожежна безпека. 5. Категорії і поняття в безпеці життєдіяльності, таксономія небезпек, ризик як кількісна оцінка небезпек. 6. Природні загрози та характер їхніх проявів і дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки. 7. Техногенні небезпеки та їх наслідки. 8. Застосування ризик-орієнтованого підходу для побудови імовірнісних структурно-логічних моделей виникнення та розвитку надзвичайних ситуацій.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – (45 %). Виконання обов’язкових лабораторних робіт та їх захист у вигляді усної компоненти. Виконання індивідуальних практичних занять, написання розрахунково-графічної роботи. Підсумковий контроль (55%, диференційований залік): тестування
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі Денна форма навчання Поточний контроль (ПК) Лабораторні заняття - 20 балів Практичні (семінарські) заняття - 10 балів Розрахунково-графічна робота - 15 балів Тематичні контрольні роботи - 55 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Безпека життєдіяльності: Навчальний посібник / Мохняк С.М., Дацько О.С., Козій О.І. і ін. – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2009. - 264с. 2. Гогіташвілі Г.Г. та ін. Управління охорони праці та ризиком за міжнародними стандартами. – К.: Знання, 2007. – 367 с. 3. Жидецький В.Ц. та ін. Охорона праці. – Львів: Афіша, 2000. – 348 с. 4. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці. Курс лекцій. Практикум: Навчальний посібник. – 2-ге вид., стер. – Суми: ВТД “Університетська книга”, 2007. – 496 с. 5. Кучерявий В.П., Павлюк Ю.Є., Кузик А.Д. Охорона праці: Навч. посібник. – Львів: Оріяна-Нова, 2007. – 368 с. 6. Яремко З.М., Тимощук С.В., Третяк О.І. та ін. Охорона праці: навч. посібник. – Львів: Видав. центр ЛНУ ім. І.Франка, 2010. – 374 с. 7. Пістун І. П. Безпека життєдіяльності: Навч. посіб. – Суми: Університет. книга, 1999. – 301 с. 8. Ярошевська В.М., Ярошевський М.М., Москальов І.В. Безпека життєдіяльності. – К.: НМЦ, 1997. – 292 с. 9. Петрук М.П., Гіщак Х.Я., Гончарук В.Є., Васійчук В.О., та ін. Безпека життєдіяльності: Конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей і форм навчання – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2011. – 226 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).