Економіка та підприємництво

Спеціальність: Розподілені інформаційні системи та технології
Код дисципліни: 6.126.03.O.036
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: доцент Юхман Ярина Василівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета полягає в тому, щоб забезпечити студентам інформаційних систем та мереж розуміння економічних та підприємницьких аспектів їхньої діяльності, щоб вони могли краще розуміти, планувати та управляти фінансами та ризиками у своєму професійному житті
Завдання: Загальні компетентності: ЗК 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК 3. Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності. ЗК 6. Здатність до пошуку, оброблення та узагальнення інформації з різних джерел. ЗК 7. Здатність розробляти та управляти проектами. ЗК 8. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. ЗК 9. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК 10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
Результати навчання: Автономія і відповідальність (АіВ): 1) Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення; 2) Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; 3) Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики; 4) Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування. Програмні результати навчання: ПР10. Розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, вимоги охорони праці, виробничої санітарії, пожежної безпеки та існуючих державних і закордонних стандартів під час формування технічних завдань та рішень. ПР11. Демонструвати вміння розробляти техніко-економічне обґрунтування розроблення інформаційних систем та технологій та вміти оцінювати економічну ефективність їх впровадження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: відсутній
Короткий зміст навчальної програми: Анотація навчальної дисципліни Навчальний курс "Економіка та підприємництво" розглядає об'єктивні основи формування та розвитку підприємницької діяльності. В логічній послідовності викладаються найбільш важливі кроки майбутнього підприємця - від появи та генерування підприємницької ідеї до формування стабільного, процвітаючого бізнесу. Матеріал адаптовано до умов господарювання сучасної України. Дисципліна реально допоможе підприємцям-початківцям оволодіти таємницями сучасного підприємництва, відшукати свій шлях до успіху, зацікавлено і впевнено вести власну справу. Дисципліна вивчає об’єктивні основи виникнення і розвитку підприємництва, пояснює зміст товарного виробництва та умов, що сприяють формуванню підприємницьких відносин. Розкриває сучасне розуміння підприємництва та принципів організації цього виду діяльності. Завданням курсу є отримання знань про фактори економічного успіху, джерела підприємницьких ризиків, основних факторів конкурентоспроможності. Програма курсу передбачає одержання студентами теоретичних знань та практичних навичок як в сфері підприємництва, діючого законодавства та техніко-економічної та соціально-економічної оцінки проектних рішень. Метою дисципліни є формування системи базових знань щодо підприємницької діяльності; розуміння концептуальних засад функціонування підприємств різних форм власності; набуття вмінь обґрунтування створення власного бізнесу; вміння розраховувати техніко-економічні показники підприємства; проведення первинного аналізу господарської діяльності підприємства; формування у студентів цілісного бачення проблем підприємницької діяльності; озброєння студентів навичками і вміннями, необхідними для організації власної справи, творчий пошук шляхів, що ведуть до найефективнішого використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів в галузі соціологія. Завдання вивчення дисципліни полягає у вивченні соціальної і економічної суті поняття підприємництво; вивчення методів і шляхів підприємницької діяльності; розуміння економічних законів і основних ринкових понять; розуміння фінансової, банківської, податкової і інших економічних структур. В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен знати: ? загальнотеоретичні засади підприємництва; ? сучасний стан розвитку підприємництва та його проблемами; ? категорії підприємницької діяльності; ? порядок створення та ліквідації підприємств різних форм власності; ? основи договірних відносин, ліцензування та патентування діяльності підприємств; ? шляхи використання різних джерел фінансування підприємств; ? основні положення економічної політики держави на сучасному етапі; ? економічні основи організації праці. вміти: - розраховувати норми та обсяги амортизації основних виробничих фондів; - визначати точку беззбитковості; - розмежовувати теоретичні особливості основних понять управління персоналом; - розраховувати та аналізувати показники результативності праці; - визначати розмір заробітної плати за простою почасовою та відрядною формами оплати праці
Опис: Тема 1. Природа і сутність підприємництва. Поняття підприємницької діяльності. Законодавче регулювання ведення бізнесу. Поняття підприємства та основні засади його функціонування. Класифікація підприємств. Види та організаційні форми підприємств в Україні, їх загальна характеристика. Тема 2. Витрати виробництва і прибуток. Сутність і структура витрат виробництва. Види прибутку. Оптимальний обсяг виробництва Тема 3. Персонал підприємства, продуктивність і оплата праці. Трудові ресурси та персонал підприємства. Продуктивність праці як економічна категорія. Організація оплати праці на підприємстві. Форми та системи оплати праці працівників різних категорій. Сутність та функції оплати праці. Мотивація трудової діяльності та організація преміювання працівників Тема 4. Бізнес-планування у підприємницькій діяльності. Основні поняття бізнес-плану. Інформаційне поле бізнес-плану та типи бізнес планів. Функції бізнес-плану та його основні завдання. Структура бізнес-плану. Основні вимоги щодо стилю написання бізнес-плану. Основні помилки при розробленні бізнес-плану Тема 5. Стартап. Особливості складання бізнес-плану для стартапу. Поняття стартапу. Етапи розвитку стартапів. Етапи складання бізнес-плану для стартапів. Моделі фінансування стартапів Тема 6. Оподаткування, облік та звітність на підприємстві, державне регулювання. Поняття податків. Системи оподаткування. Облік та звітність на підприємстві. Штрафи за порушення трудового законодавства. Контролюючі органи Тема 7. Реклама в підприємницькій діяльності. Суть маркетингу як філософії бізнесу, сфери діяльності, функції управління. Значення реклами у підприємницькій діяльності. Взаємозв’язок розвитку підприємницької діяльності та рекламної компанії підприємства. Цільова направленість рекламної компанії. Тема 8. Інтелектуальна власність. Припинення діяльності підприємства. Поняття інтелектуальної власності. Ліквідація підприємств та призупинення діяльності. Банкрутство та санація.
Методи та критерії оцінювання: Методи діагностики знань Методами діагностики знань є методи контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролю. У процесі поточного контролю методами діагностики знань є: оцінювання виступів студентів та їх активності під час ділових та імітаційних ігор на лекційних заняттях, перевірка самостійності виконання контрольної роботи, усне опитування на предмет засвоєння матеріалу, перевірка контрольних робіт, обговорення та перевірка розв’язаних задач, проведених розрахунків при виконанні завдань, винесених для самостійного опрацювання. У процесі семестрового контролю методами діагностики знань є виконання залікової контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів Розподіл балів за видами навчальної роботи Розподіл балів у 100-бальній шкалі робота на практичних заняттях 15 виконання та захист контрольної роботи 25 письмове тестування 60 Разом за дисципліну 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бойчик І.М Економіка підприємства: підручник. / І.М.Бойчик. – К.Кондор -Видавництво, 2016. – 378 с. 2. Гетьман О.О.Економіка підприємства: Навч. посіб. – 2-ге видання. /О.О.Гетьман, В.М. Шаповал. – К.: Центр учбової літератури, 2010. – 488 с. 3. Економіка підприємства : підручник / за заг. ред. С. Ф. Покропивного. - 3-є вид., перероб. та доп. - К. : КНЕУ, 2016. - 528 с. 4. Економіка підприємства: навч. Посібник / В.В. Козик, О.Ю. Ємельянов, О.Я. Загорецька, В.М. Мельник, О.І. Гудзь– Львів : Вид-во «Простір –М», 2017. – 406 с. 5. Зарицька О.Л., Симак А.В., Войцеховська В.В., Поліщук І.М., Мирощенко Н.Ю. Бізнес-план у підприємницькій діяльності: навч. посібник. Львів: НУЛП, 2020. –284 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).