Системи підтримки прийняття рішень в автоматизованому проєктуванні

Спеціальність: Системне проектування
Код дисципліни: 7.122.03.E.016
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Системи автоматизованого проектування
Лектор: Корпильов Д.В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни - є одержання студентами необхідних знань з теорії прийняття рішень; ознайомлення з особливостями практичного використання методів та моделей прийняття рішень; надання теоретичних знань та практичних вмінь прийняття ефективних рішень в різних галузях інформаційних технологій; формування сучасного математичного апарату прийняття рішень в складних системах; набуття студентами необхідних знань та практичних навичок у розробці моделей для розв’язання задач прийняття рішень в умовах невизначеності та ризику; розкриття теоретичних основ закономірностей прийняття рішень, методів і моделей пошуку оптимальних (раціональних) рішень; набуття навичок практичної реалізації задач підтримки прийняття рішень у професійній діяльності.
Завдання: Загальні компетентності: • ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі комп’ютерних наук або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів інформаційних технологій і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. • ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. • ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. • ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. • ЗК7. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. • ЗК8. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). • ЗК9. Здатність працювати в команді. • ЗК11. Здатність приймати обґрунтовані рішення. Фахові компетентності: • ФК1. Здатність гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти й розв’язати проблеми та задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій; • ФК2. здатність використовувати поглиблені теоретичні та фундаментальні знання в галузі інформаційних технологій для розроблення складних систем; • ФК6. Здатність до системного мислення, застосування методології системного аналізу для дослідження складних проблем різної природи, методів формалізації та розв’язування системних задач, що мають суперечливі цілі, невизначеності та ризики. • ФК7. Здатність застосовувати теоретичні та практичні основи методології та технології моделювання для дослідження характеристик і поведінки складних об'єктів і систем, проводити обчислювальні експерименти з обробкою й аналізом результатів. ФК8. Здатність проектувати та розробляти програмне забезпечення із застосуванням різних парадигм програмування: узагальненого, об’єктно-орієнтованого, функціонального, логічного, з відповідними моделями, методами й алгоритмами обчислень, структурами даних і механізмами управління. • ФК9. Здатність реалізувати багаторівневу обчислювальну модель на основі архітектури клієнт-сервер, включаючи бази даних, знань і сховища даних, виконувати розподілену обробку великих наборів даних на кластерах стандартних серверів для забезпечення обчислювальних потреб користувачів, у тому числі на хмарних сервісах. • ФК10. Здатність застосовувати методології, технології та інструментальні засоби для управління процесами життєвого циклу інформаційних і програмних систем, продуктів і сервісів інформаційних технологій відповідно до вимог замовника. • ФК11. Здатність до інтелектуального аналізу даних на основі методів обчислювального інтелекту включно з великими та погано структурованими даними, їхньої оперативної обробки та візуалізації результатів аналізу в процесі розв’язування прикладних задач.
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен знати: - загальні аспекти прийняття рішень; - бінарні відношення та механізми прийняття рішень; - метризовані відношення й експертні оцінювання; - концепцію корисності та раціональний вибір, стратегічні та статистичні ігри. - методологічні основи прийняття рішення; - основні класи задач теорії прийняття рішення; - аксіоматику раціонального прийняття рішення; - основні методи теорії прийняття рішень; - психологічні аспекти поведінки людини при прийнятті рішення. Підготовлений фахівець повинен вміти використовувати моделі та методи: - прийняття рішень за умов багатокритерійності і в умовах нечіткої інформації, невизначеності та ризику; - багатоособового прийняття рішень. - застосовувати сучасну методологією і математичний апарат теорії прийняття рішення для вироблення оптимальних (раціональних) технічних і управлінських рішень; - складати статистичні і детерміновані математичні моделі, що застосовуються в теорії прийняття рішення; проводити оцінювання ступеню ризику і ефективності прийнятого рішення; - проводити оцінювання ступеню ризику і ефективності прийнятого рішення; - проводити дослідження моделей і методів теорії прийняття рішення на ПЕОМ з метою отримання оптимальних (раціональних) рішень
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: -Дискретні моделі в САПР -Теорія прийняття рішень -Розробка систем комп’ютерного проектування
Короткий зміст навчальної програми: Метою навчальної дисципліни - одержання студентами необхідних знань з теорії прийняття рішень; ознайомлення з особливостями практичного використання методів та моделей прийняття рішень; надання теоретичних знань та практичних вмінь прийняття ефективних рішень в різних галузях інформаційних технологій; формування сучасного математичного апарату прийняття рішень в складних системах; набуття студентами необхідних знань та практичних навичок у розробці моделей для розв’язання задач прийняття рішень в умовах невизначеності та ризику; розкриття теоретичних основ закономірностей прийняття рішень, методів і моделей пошуку оптимальних (раціональних) рішень; набуття навичок практичної реалізації задач підтримки прийняття рішень у професійній діяльності
Опис: X семестр I частина “Теоретичні основи вибору альтернатив” Задачі та етапи прийняття рішень. Бінарні відношення у теорії прийняття рішень Прийоми розв’язання протиріч. Метризовані відношення в прийнятті рішень. Багатокритерійність і невизначеність у прийнятті рішень II частина “Моделі, методи та алгоритми прийняття рішень” Загальні принципи розробки рішень. Класифікація і типологія рішень. Технології і моделі процесу розробки рішень. Аналіз зовнішнього і внутрішнього середовища та їх вплив на реалізацію альтернатив. Евристичні методи розробки рішень. Методологія процесу розробки рішень. Евристичні методи розробки та прийняття рішень. Організація та ефективність використання експертних оцінок. Аналітичні методи обґрунтування рішень. Системний аналіз в теорії прийняття рішень. Багатопланові аналітичні методи. Розробка і вибір рішень в умовах невизначеності та ризику. Поняття умов невизначеності та ризику. Ризики та заходи по їх зменшенню. Правила і критерії прийняття рішень в умовах невизначеності та ризику. Психологія поводження у ситуаціях ризику та використання механізму інтуїції для розробки рішень. Елементи теорії ігор. Основні поняття теорії ігор. Матрична гра двох осіб. Принцип мінімакса. Основна теорема теорії ігор. Парна матрична гра з нульовою сумою.
Методи та критерії оцінювання: поточний контроль (50%): поточні звіти з лабораторних робіт і контрольні роботи, реферати і усне опитування ; підсумковий контроль (50%, екзамен): виконання тестових завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. А.В.Катренко, В.В.Пасічник. Прийняття рішень: теорія та практика: Підручник.- Львів: «Новий світ – 2000», 2013.- 447 с. Л.К. Гліненко, А.А. Смердов. Технологія інженерного проектування. НУ „ЛП”, Львів: 2004. -388 с. М.М. Глибовець. Основи комп’ютерних алгоритмів. Вид. дім «КМ Академія». – К.:2007,– 572 с. І.Б. Гевко. Методи прийняття управлінських рішень. Кондор, К.: 2011.- 187с. Т. Кормен и др. Алгоритмы: построение и анализ.-М.:МЦНПО, 2002.960 с. Література до лабораторних занять. С.В. Ржевський, В,М, Александрова. Дослідження операцій - К.: Академвидав, 2006.-560с. Джордж Ф. Люгер. Искусственный интеллект – К.: «Вильямс», 2003. – 864 с. О.М. Верес. Технології підтримання прийняття рішень – Львів: Видавництво НУ «ЛП», 2010.- 252с. А.В. Журахівський та ін. Основи технічної творчості та наукових досліджень – Львів: Видавництво НУ «ЛП», 2012.- 380 с. А.Д. Бутко, О.О. Заремба. Методи і моделі прийняття управлінських рішень в аналізі та аудиті – К.: КНЕУ, 2010.- 323с. 12. В.М. Томашевський. Моделювання систем – К.: Видавнича група BHV, 2005, 352с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).