Моделі екологічних процесів в енергетиці

Спеціальність: Математичне та комп'ютерне моделювання
Код дисципліни: 7.113.02.E.019
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Прикладна математика
Лектор: д.т.н., проф., професор кафедри ПМ Бунь ростислав Адамович (лекції, лабор.)
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни є оволодіння сучасними методами побудови математичних моделей складних екологічних процесів в енергетиці, теоретичними основами та практичними навиками використання цих математичних моделей до вирішення практичних задач екології та охорони довкілля.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: знання в області соціально-економічних наук, що сприяють розвитку загальної культури й соціалізації особистості, знання та використання етичних цінностей; розуміння причинно-наслідкових зв’язків розвитку суспільства; вміння використовувати їх в професійній та соціальній діяльності; професійні знання методів математичного моделювання необхідні для майбутньої професійної діяльності чи подальшого навчання; уміння ставити та розв’язувати задачі в області математичного моделювання та інформаційних технологій; здатність до застосування знань на практиці; володіння дослідницькими навичками; мати навички розроблення та управління проектами; уміння аналізувати і синтезувати отримані результати, приймати обґрунтовані рішення, продукувати нові ідеї в області професійної діяльності; уміння до письмової та усної комунікації українською мовою; уміння працювати як індивідуально, так і в команді; уміння ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях; креативність, здатність до системного мислення; потенціал до подальшого навчання; відповідальність за якість виконуваної роботи. фахові компетентності: професійні знання наукових понять, теорій та методів, необхідних для розуміння принципів побудови, аналітичного та числового (обчислювальний експеримент) дослідження математичних моделей; уміння застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших спеціальностей; уміння використовувати та впроваджувати нові технології, брати участь в модернізації систем та комплексів з метою підвищення їх ефективності; здатність розуміти та враховувати соціальні, екологічні, етичні та економічні аспекти, що впливають на формування прийнятих чи рекомендованих рішень; здатність використовувати набуті знання та вміння для побудови, дослідження, вибору впровадження та проектування математичних моделей та програмно-інформаційних комплексів для їх дослідження; здатність застосовувати професійно-профільовані знання та практичні навички для побудови розв’язання задач математичного моделювання явищ чи систем, а також експлуатації програмно-інформаційних комплексів; вміння ідентифікувати, класифікувати та досліджувати модельовані системи та їх складових шляхом використання як аналітичних, так і числових методів; вміння досліджувати проблеми та визначати обмеження зумовлені як впливом на суспільство та навколишнє середовище, так і на безпеку життєдіяльності; уміння аргументувати вибір методів дослідження математичних моделей, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: У результаті вивчення модуля студент повинен: - знати основні підходи до побудови математичних моделей екологічних процесів, спричинених енергетикою, основні методи аналізу невизначеностей результатів; - уміти здійснювати обчислювальні експерименти із використанням математичних моделей складних екологічних процесів, візуалізовувати та інтерпретувати результати математичного моделювання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Програмування; Програмні засоби інформаційного забезпечення наукових досліджень; Просторове моделювання екологічних процесів Кореквізити: -
Короткий зміст навчальної програми: Загальні принципи побудови математичних моделей складних екологічних процесів на місцевому, регіональному, національному та глобальному рівнях; отримання вхідних даних для моделювання; засади розроблення геоінформаційних технологій аналізу і прогнозування складних екологічних процесів; принципи реалізації обчислювальних експериментів з моделювання екологічних процесів; підходи до верифікації результатів математичного моделювання.
Опис: Мета та завдання предмету. Загальні принципи формування математичних моделей складних екологічних процесів в енергетиці. Формування математичних моделей екологічних процесів, пов’язаних з функціонуванням житлового сектору. Формування математичних моделей екологічних процесів, пов’язаних з видобуванням та переробленням твердих, рідких та газоподібних видів викопного палива. Формування математичних моделей екологічних процесів, пов’язаних з функціонуванням автомобільного транспорту. Формування математичних моделей екологічних процесів, пов’язаних з функціонуванням залізничного, водного та авіаційного транспорту. Формування математичних моделей екологічних процесів, пов’язаних з використанням викопного палива у переробній промисловості та будівництві. Підготовка вхідних даних для математичного моделювання складних екологічних процесів в енергетиці. Принципи реалізації обчислювальних експериментів з математичного моделювання складних екологічних процесів в енергетиці. Аналіз невизначеності та верифікація результатів математичного моделювання складних екологічних процесів в енергетиці.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань здобувачів освіти проводиться за допомогою: 1. Проміжного контролю: знань – на основі підготовленої презентації та усних відповідей на питання, пов’язані з формуванням математичних моделей екологічних процесів; уміння – на основі усного представлення і презентації власних прикладів, пов’язаних з формуванням математичних моделей екологічних процесів; компетентності – на основі здатності використовувати різноманітні підходи до математичного моделювання екологічних процесів для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. 2. Практичних робіт. 3. Семестрового контролю (залік).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%): виконання практичних завдань, письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування. Підсумковий контроль (60%): залік.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Розподіл балів: теоретичний курс – 70%, практичний курс – 30%. Оцінка за практичні роботи складається з оцінок за виконання окремих робіт (по 6 балів за кожну роботу). Оцінювання кожної виконаної здобувачем освіти роботи складається з трьох компонент: 1) знання теоретичного матеріалу, необхідного для виконання роботи – 50%; 2) виконання поставленого завдання – 25%; 3) уміння проаналізувати та пояснити результат, зробивши висновки, що відображені у описі виконання практичної роботи – 25%.
Рекомендована література: Бунь Р. А. Інформаційні технології просторової інвентаризації парникових газів у енергетичному секторі та аналіз невизначеності / Бунь Р. А., Бойчук Х. В., Бунь А. Р., Лесів М. Ю. – Львів : ПП Сорока Т.Б., 2012. – 464 с. Просторове моделювання емісії парникових газів від стаціонарних джерел / Р. Бунь, Н. Чарковська, О. Данило та ін. – Львів : ПП Сорока Т.Б., 2016. – 480 с. Інформаційні технології інвентаризації парникових газів та прогнозування вуглецевого балансу України / за ред. Р. А. Буня. – Львів : УАД, 2004. – 376 с Бунь Р.А. Інформаційні технології формування кадастру емісій парникових газів Львівщини / Р.А.Бунь та ін. – Львів : Видавничий дім «Укрпол», 2010. – 272 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Моделі екологічних процесів в енергетиці (курсова робота)

Спеціальність: Математичне та комп'ютерне моделювання
Код дисципліни: 7.113.02.E.020
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Прикладна математика
Лектор: д.т.н., проф., професор кафедри ПМ Бунь ростислав Адамович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни є оволодіння сучасними методами побудови математичних моделей складних екологічних процесів в енергетиці, теоретичними основами та практичними навиками використання цих математичних моделей до вирішення практичних задач екології та охорони довкілля.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: знання в області соціально-економічних наук, що сприяють розвитку загальної культури й соціалізації особистості, знання та використання етичних цінностей; розуміння причинно-наслідкових зв’язків розвитку суспільства; вміння використовувати їх в професійній та соціальній діяльності; професійні знання методів математичного моделювання необхідні для майбутньої професійної діяльності чи подальшого навчання; уміння ставити та розв’язувати задачі в області математичного моделювання та інформаційних технологій; здатність до застосування знань на практиці; володіння дослідницькими навичками; мати навички розроблення та управління проектами; уміння аналізувати і синтезувати отримані результати, приймати обґрунтовані рішення, продукувати нові ідеї в області професійної діяльності; уміння до письмової та усної комунікації українською мовою; уміння працювати як індивідуально, так і в команді; уміння ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях; креативність, здатність до системного мислення; потенціал до подальшого навчання; відповідальність за якість виконуваної роботи. фахові компетентності: професійні знання наукових понять, теорій та методів, необхідних для розуміння принципів побудови, аналітичного та числового (обчислювальний експеримент) дослідження математичних моделей; уміння застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших спеціальностей; уміння використовувати та впроваджувати нові технології, брати участь в модернізації систем та комплексів з метою підвищення їх ефективності; здатність розуміти та враховувати соціальні, екологічні, етичні та економічні аспекти, що впливають на формування прийнятих чи рекомендованих рішень; здатність використовувати набуті знання та вміння для побудови, дослідження, вибору впровадження та проектування математичних моделей та програмно-інформаційних комплексів для їх дослідження; здатність застосовувати професійно-профільовані знання та практичні навички для побудови розв’язання задач математичного моделювання явищ чи систем, а також експлуатації програмно-інформаційних комплексів; вміння ідентифікувати, класифікувати та досліджувати модельовані системи та їх складових шляхом використання як аналітичних, так і числових методів; вміння досліджувати проблеми та визначати обмеження зумовлені як впливом на суспільство та навколишнє середовище, так і на безпеку життєдіяльності; уміння аргументувати вибір методів дослідження математичних моделей, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: У результаті вивчення модуля студент повинен: - знати основні підходи до побудови математичних моделей екологічних процесів, спричинених енергетикою, основні методи аналізу невизначеностей результатів; - уміти здійснювати обчислювальні експерименти із використанням математичних моделей складних екологічних процесів, візуалізовувати та інтерпретувати результати математичного моделювання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Програмування; Програмні засоби інформаційного забезпечення наукових досліджень; Просторове моделювання екологічних процесів Кореквізити: -
Короткий зміст навчальної програми: Загальні принципи побудови математичних моделей складних екологічних процесів на місцевому, регіональному, національному та глобальному рівнях; отримання вхідних даних для моделювання; засади розроблення геоінформаційних технологій аналізу і прогнозування складних екологічних процесів; принципи реалізації обчислювальних експериментів з моделювання екологічних процесів; підходи до верифікації результатів математичного моделювання.
Опис: Мета та завдання предмету. Загальні принципи формування математичних моделей складних екологічних процесів в енергетиці. Формування математичних моделей екологічних процесів, пов’язаних з функціонуванням житлового сектору. Формування математичних моделей екологічних процесів, пов’язаних з видобуванням та переробленням твердих, рідких та газоподібних видів викопного палива. Формування математичних моделей екологічних процесів, пов’язаних з функціонуванням автомобільного транспорту. Формування математичних моделей екологічних процесів, пов’язаних з функціонуванням залізничного, водного та авіаційного транспорту. Формування математичних моделей екологічних процесів, пов’язаних з використанням викопного палива у переробній промисловості та будівництві. Підготовка вхідних даних для математичного моделювання складних екологічних процесів в енергетиці. Принципи реалізації обчислювальних експериментів з математичного моделювання складних екологічних процесів в енергетиці. Аналіз невизначеності та верифікація результатів математичного моделювання складних екологічних процесів в енергетиці.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань здобувачів освіти проводиться за допомогою: 1. Проміжного контролю: знань – на основі підготовленої презентації та усних відповідей на питання, пов’язані з формуванням математичних моделей екологічних процесів; уміння – на основі усного представлення і презентації власних прикладів, пов’язаних з формуванням математичних моделей екологічних процесів; компетентності – на основі здатності використовувати різноманітні підходи до математичного моделювання екологічних процесів для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. 2. Захисту курсової роботи (залік).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%): усне опитування. Підсумковий контроль (60%): залік.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Розподіл балів: теоретичний курс – 70%, практичний курс – 30%.
Рекомендована література: Бунь Р. А. Інформаційні технології просторової інвентаризації парникових газів у енергетичному секторі та аналіз невизначеності / Бунь Р. А., Бойчук Х. В., Бунь А. Р., Лесів М. Ю. – Львів : ПП Сорока Т.Б., 2012. – 464 с. Просторове моделювання емісії парникових газів від стаціонарних джерел / Р. Бунь, Н. Чарковська, О. Данило та ін. – Львів : ПП Сорока Т.Б., 2016. – 480 с. Інформаційні технології інвентаризації парникових газів та прогнозування вуглецевого балансу України / за ред. Р. А. Буня. – Львів : УАД, 2004. – 376 с Бунь Р.А. Інформаційні технології формування кадастру емісій парникових газів Львівщини / Р.А.Бунь та ін. – Львів : Видавничий дім «Укрпол», 2010. – 272 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).