Математична теорія ризику в інформаційних технологіях

Спеціальність: Інформаційно-комунікаційні технології
Код дисципліни: 7.122.06.O.001
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Прикладна математика
Лектор: К.ф.-м.н., доцент. Сеник Андрій Петрович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовка фахівців, безпосередньо готових до дослідження ризику в галузі ІТ, які вміють ідентифікувати небезпеки, оцінювати конкретні ризики, аналізувати і прогнозувати розвиток небезпечних ситуацій, на основі чого виробляти рекомендації щодо ефективних заходів керування ризиком для осіб, відповідальних за прийняття рішень.
Завдання: • ознайомити студентів із сучасними науковими досягненнями в теоретичних питаннях ризику, навчити способів оцінки ризикових ситуацій в галузі ІТ, методів прогнозування кінцевого результату і вибору оптимальної стратегії в умовах невизначеності, випадковості й конфлікту; • навчити студентів орієнтуватися в ризикових ситуаціях, пов'язаних з різними видами підприємницької і господарської діяльності в галузі ІТ, виробити в них схильність до виправданого ризику, уміння розпізнавати ризик, давати йому якісну й кількісну оцінку, робити прогноз щодо оптимального способу поведінки і вибирати оптимальні стратегії в умовах ризику.
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни студент повинен: знати: як ідентифікувати небезпеки, оцінювати конкретні ризики під час виконання ІТ проектів, аналізувати і прогнозувати розвиток небезпечних ситуацій; уміти: розпізнавати ризикову ситуацію в галузі ІТ, зробити прогноз щодо оптимального способу поведінки і вибирати оптимальні стратегії діяльності; мати уявлення: про сучасні наукові досягнення в теоретичних питаннях ризику, способи оцінки ризикових ситуацій в галузі ІТ, методи прогнозування кінцевого результату і вибору оптимальної стратегії в умовах невизначеності, випадковості й конфлікту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Теорія ймовірностей Математична статистика.
Короткий зміст навчальної програми: «СУТНІСТЬ ЕКОНОМІЧНОГО РИЗИКУ», «ОСНОВНІ ВИДИ ЕКОНОМІЧНИХ РИЗИКІВ», «РИЗИК-МЕНЕДЖМЕНТ В ІТ», «МЕТОДИ ОЦІНКИ РИЗИКУ. В ІТ», «ВИБІР ОПТИМАЛЬНОЇ СТРАТЕГІЇ В УМОВАХ РИЗИКУ, ПОВ'ЯЗАНОГО 3 НЕВИЗНАЧЕНІСТЮ. ОПТИМАЛЬНА ПОВЕДІНКА В УМОВАХ СПЕЦИФІЧНИХ ВИДІВ РИЗИКУ. В ІТ», «МЕТОДИ ЗНИЖЕННЯ РИЗИКУ В СФЕРІ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ (ІТ).»
Опис: Розділ 1. СУТНІСТЬ ЕКОНОМІЧНОГО РИЗИКУ. 1 Об'єктивність постановки проблеми економічного ризику, його суть. 2 Поняття економічний ризик, об'єкт і суб'єкт ризику. Об'єктивні і суб'єктивні джерела виникнення ризику. Аналіз ситуацій виникнення ризиків. Розділ 2. ОСНОВНІ ВИДИ ЕКОНОМІЧНИХ РИЗИКІВ. 3 Класифікація ризиків за: рівнем економічного керування; тривалістю впливу ризику; сферою діяльності виробника; 4 Спеціальні види ризиків Зовнішні і внутрішні ризики виробників. Розділ 3. РИЗИК-МЕНЕДЖМЕНТ В ІТ. 5 Поняття ризик-менеджменту. Контроль за ризиком. 6 Особливості керування ризиками фірми. Концепція корисності фон Неймана-Моргенштерна. Основні аксіоми: Розділ 1. СУТНІСТЬ ЕКОНОМІЧНОГО РИЗИКУ. 6 Особливості керування ризиками фірми. Концепція корисності фон Неймана-Моргенштерна. 7 Побудова функції корисності ОПР на основі його відношення до ризику. Максимізація очікуваної корисності.. 8 Кількісна оцінка як основа для використання статистичних методів виміру економічного ризику. 9 Відносні оцінки ризику: премія за ризик, мінливість очікуваних результатів. 10 Визначення форми розподілу характеристик економічних процесів. Розділ 5. ВИБІР ОПТИМАЛЬНОЇ СТРАТЕГІЇ В УМОВАХ РИЗИКУ, ПОВ'ЯЗАНОГО 3 НЕВИЗНАЧЕНІСТЮ. ОПТИМАЛЬНА ПОВЕДІНКА В УМОВАХ СПЕЦИФІЧНИХ ВИДІВ РИЗИКУ. РИЗИКИ В ІТ 11 Предмет теорії ігор. Поняття конфлікту. 12 Ризик в іграх з природою. Критерії прийняття оптимальних рішень: Лапласа, Вальда, Гурвіца, Севіджа, Байєса. Розділ 6. МЕТОДИ ЗНИЖЕННЯ РИЗИКУ В СФЕРІ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ (ІТ). 13 Способи і принципи зниження ризику: запобігання ризику, утримання ризику в ІТ, передача і зниження ступеня ризику. 14 Поняття хеджування ризику. Методи зниження ризику на сучасному фінансовому ринку. 15 Методи зниження банківського ризику.
Методи та критерії оцінювання: Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, розрахункова робота (40%), підсумковий контроль (60%): контрольна робота у письмово-усній формі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Для оцінювання навчальних досягнень впродовж семестру застосовується 100-бальна національна шкала оцінювання Поточний контроль (ПК) - 40 З них: Виконання лабораторних робіт 30 Виконання розрахункової роботи 10 Разом за ПК 40 Підсумкова контрольна робота 60 Разом за дисципліну 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Сеник А.П., Пабирівський В.В., Уханська О.М., Манзій О.С., Гладун В.Р. Математична теорія ризику в інформаційних технологіях. (Сертифікат № 02780 ) (http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=5342) 2. Пабирівський В.В., Сеник А.П. Програмні засоби інформаційного забезпечення наукових досліджень. ЕНМК у ВНС НУ «Львівська політехніка». (Сертифікат №01005 від 25.12. 2014) (http:// vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=9017) . 3. Сеник А.П. Пабирівський В.В. Математична теорія ризику і страхова справа - електронний навчально-методичний комплекс розміщений у Віртуальному навчальному середовищі Національного університету «Львівська політехніка» http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=8587, сертифікат № 00802 4. risk.org.ua – сайт про ризики в українському Інтернеті 5. Сеник А.П., Пабирівський В.В. Математична теорія ризику і страхова справа Методичні вказівки До виконання лабораторних робіт для студентів спеціальностей 8.04030203-СІМм, 8.04030204-ІКТм, 7.04030101-ПММс.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).