Теорія та конструкція тягового та моторвагонного рухомого складу, частина 2

Спеціальність: Локомотиви та локомотивне господарство
Код дисципліни: 6.273.02.O.034
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: Старший викладач Боярко Владислав Васильович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою та завданням курсу "Теорія та конструкція тягового та моторвагонного рухомого складу, частина 2" є поглиблене вивчення загальних характеристик і властивостей локомотивів, особливостей умов роботи експлуатації та технічних вимог, що пред'являються до вузлів і агрегатів; методів аналізу і розрахунку конструкцій та вузлів допоміжного обладнання; узагальнення знань, отриманих студентами раніше.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійній діяльності у сфері залізничного транспорту відповідно до спеціалізації або у процесі подальшого навчання із застосуванням положень, теорій та методів природничих, технічних, інформаційних та соціально-економічних наук, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов функціонування об’єктів залізничного транспорту. Загальних: 1. Навики використання інформаційних і комунікаційних технологій (ЗК3); 2. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні (ЗК4); 3. Здатність розробляти та управляти проектами (ЗК5); 4. Прагнення до збереження навколишнього середовища (ЗК6); 5. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу (ЗК8); 6. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя (ЗК10). Фахових: 1. Дотримуватися у професійній діяльності вимог нормативно-правових, законодавчих актів України, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничного транспорту та їх систем (ФК1); 2. Розрізняти типи та серії локомотивів, їх системи, агрегати та вузли з визначенням вимог до їхньої конструкції, параметрів та характеристик (ФК2); 3. Здатність проведення вимірювального експерименту з визначення параметрів та характеристик об’єктів залізничного транспорту, їх агрегатів, систем та елементів і оцінки його результатів(ФК3); 4. Здатність розробляти та впроваджувати технологічні процеси, технологічне устаткування і технологічне оснащення, засоби автоматизації та механізації при виробництві, експлуатації, ремонті та обслуговуванні локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів (ФК4); 5. Здатність розробляти з урахуванням естетичних, міцнісних і економічних параметрів технічні завдання і технічні умови на проектування локомотивів, їх систем та окремих елементів; складати плани розміщення устаткування, технічного оснащення та організації робочих місць, розраховувати завантаження устаткування та показники якості продукції (ФК6); 6. Здатність аналізувати технологічні процеси виробництва й ремонту локомотивів як об’єкту управління, застосовувати експертні оцінки для вироблення управлінських рішень щодо подальшого функціонування підприємства з оцінкою якості його продукції (ФК7); 7. Здатність застосовувати методи та засоби технічних вимірювань, технічні регламенти, стандарти та інші нормативні документи при технічній діагностиці локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів (ФК8); 8. Здатність застосовувати сучасні програмні засоби для розробки проектно-конструкторської та технологічної документації зі створення, експлуатації, ремонту та обслуговування локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів (ФК11); 9. Здатність організовувати дію системи звітності та обліку (управлінського, статистичного, технологічного) роботи локомотивів, здійснювати адміністративне діловодство, документування та управління якістю згідно нормативно-правових актів, інструкцій та методик (ФК12); 10. Здатність аналізувати техніко-економічні та експлуатаційні показники локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів з метою виявлення та усунення негативних чинників та підвищення ефективності виробничого процесу (ФК13); 11. Здатність організовувати власну роботу, підлеглих та підпорядкованих підрозділів відповідно до вимог охорони праці, техніки безпеки та протипожежної безпеки під час виробництва, експлуатації та ремонту локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів (ФК14).
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент набуває здатності продемонструвати такі результати навчання: ПРН13. Ідентифікувати типи та серії локомотивів, їх системи, агрегати, вузли та вимоги до їх характеристик та параметрів. ПРН14. Визначати параметри локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів шляхом проведення вимірювального експерименту з оцінкою його результатів. ПРН15. Розробляти та впроваджувати основні технологічні операції, технологічне устаткування, технологічне оснащення, засоби автоматизації та механізації, що використовуються в експлуатації, ремонті та обслуговуванні локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів. ПРН17. Розробляти технічні завдання і технічні умови на проектування локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів; складати плани розміщення устаткування, технічного оснащення та організації робочих місць, розраховувати завантаження устаткування та показники якості продукції. ПРН18. Виконувати розрахунок основних характеристик та параметрів технологічних процесів виробництва, експлуатації та ремонту локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів з метою їх порівняння та формування управлінських рішень щодо подальшого функціонування підприємства з оцінкою якості його продукції. ПРН20. Організовувати роботу структурних підрозділів лінійних підприємств та заводів, малих колективів виконавців (бригад, дільниць, пунктів), щодо виробництва, експлуатації, ремонту та обслуговування локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів. ПРН22. Розробляти проектно-конструкторську та технологічну документацію зі створення, експлуатації, ремонту та обслуговування локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів використовуючи спеціалізовані сучасні програмні засоби. ПРН24. Розраховувати техніко-економічні та експлуатаційні показники локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика Фізика Теоретична механіка Нарисна геометрія та інженерна графіка Основи інформаційних технологій Електротехніка Загально-залізнична практика Навчальна практика Загальний курс залізниць Матеріалознавство та технологія матеріалів Теплотехніка та теплопередача Теорія механізмів та машин Деталі машин Гідравліка та гідропривод Взаємозаміна, стандартизація та технічні вимірювання Основи електроніки та автоматики рухомого складу Гідравлічні передачі локомотивів Теорія та конструкція локомотивів. Частина 1. Наступні навчальні дисципліни: Теорія та конструкція локомотивів. Частини 3,4. Організація та планування виробництва (організація та планування ремонту рухомого складу в умовах промислових підприємств, основи логістики та організація ремонту рухомого складу залізниць) Надійність та технічна діагностика (експлуатаційна надійність рухомого складу, управління ресурсом залізничної техніки) Тягові електричні машини та перетворювачі магістрального транспорту (тягові електричні машини та перетворювачі промислового транспорту, електричні машини рухомого складу) Електричне обладнання локомотивів магістрального транспорту (електричне обладнання локомотивів промислового транспорту, експлуатація та обслуговування електричного обладнання рухомого складу) Теорія локомотивної тяги магістрального транспорту (теорія локомотивної тяги промислового транспорту, теорія локомотивної тяги при розслідуванні залізнично-транспортних пригод) Експлуатація локомотивів та локомотивне господарство магістрального транспорту (експлуатація локомотивів та локомотивне господарство промислового транспорту, системи менеджменту якості в локомотивному господарстві) Виробнича практика (магістральний транспорт, промисловий транспорт, інформаційні центри регіональних філій) Технологія ремонту локомотивів Гальма рухомого складу Ресурсозберігаючі технології Дипломування
Короткий зміст навчальної програми: Основними завданнями вивчення дисципліни є вивчення будови, умов роботи і експлуатації допоміжного обладнання автономних та неавтономних локомотивів і методів розрахунку та вибору їх конструктивних і енергетичних параметрів.
Опис: Перелік тем лекційних заняття: Призначення та структура допоміжного устаткування локомотивів. Паливна система тепловозного дизеля, основні елементи паливної системи та вимоги до неї. Принципові схеми паливних систем. Паливопідкачуючі насоси, вимірювачі рівня (об’єму), та витрати палива (паливоміри). Масляна система локомотива, призначення, класифікація, основні елементи масляної системи та вимоги до неї. Масляні насоси та масляні фільтри. Захисні та вимірювальні пристрої масляної системи. Водяна система, основні елементи, класифікація водяних систем та вимоги до неї. Охолоджувальні системи та пристрої (холодильники) тепловозів. Призначення, основні елементи та вимоги. Тепловий розрахунок водомасляного теплообмінника. Системи повітропостачання та випуску відпрацьованих газів. Призначення та основні елементи. Повітроочищувачі, загальна будова та принцип дії. Класифікація, характеристики та принципи підбору вентиляторів системи охолодження. Регулювання температурного режиму в системах охолодження дизелів. Класифікація основних систем регулювання температурного режиму. Системи приводу допоміжних агрегатів на локомотивах: механічні, гідравлічні, електричні Пневматична система керування. Пісочна система. Системи охолодження тягових електродвигунів. Класифікація та загальна будова. Протипожежна система. Перелік тем практичних занять: Вивчення конструкції паливної системи тепловоза та її основних елементів. Вивчення конструкції масляної системи тепловоза та її основних елементів. Вивчення конструкції водяної системи тепловоза та її основних елементів. Охолоджувальні системи та пристрої (холодильники) тепловозів. Призначення, основні елементи та вимоги. Розрахунок контурів охолодження води, масла та повітря наддування. Розрахунок водомасляного теплообмінника. Розрахунок вентиляторів холодильної камери. Будова повітреочищувачів різних типів. Захист контрольних робіт.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів до лабораторних робіт шляхом проведення усного опитування за тематикою роботи. 2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань. 3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та лабораторних занять.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 45 балів. Заліковий (екзаменаційний) контроль: письмова компонента – 45 балів; усна компонента – 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Боднар Б.Є., Нєчаєв Є.Г., Бобирь Д.В. Теорія та конструкція локомотивів. Допоміжні системи та устаткування: Підручник для ВНЗ залізнич.трансп. / під ред. д-ра техн.наук, проф.Б.Є. Боднара[Текст]: - Д.: ПП «Ліра ЛТЛ», 2010. – 369 с. 2. Тартаковський Е.Д., Агулов А.Ф., Фалендиш А.П. Теорія та конструкція локомотивів. Ч.2. Вибір та розрахунок основних вузлів локомотивів: Навч. посібник. – Харків: УкрДАЗТ, 2009. -150 с 3. Боднар Б. Є., Бобирь Д. В., Капіца М. І. Гідравлічні передачі локомотивів : підручник. Дніпро : Дріант, 2021. 466 с. 4. Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Теорія та конструкція тягового та моторвагонного рухомого складу, частина 2».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).