Поведінка та надійність роботи водія
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Код дисципліни: 7.275.02.M.017
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: кант. техн. наук, доцент Бойків Микола Васильович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • знати особливості поведінки водіїв у складних умовах руху;
• знати закономірності та моделі зміни основних параметрів транспортних потоків з урахуванням функціонального стану водія;
• вміти досліджувати та описувати режими руху на вулично-дорожній мережі та його вплив на надійність роботи водія;
• мати уявлення про основні напрямки розвитку і перспективи практичного застосування різних моделей руху для оцінки надійності роботи водія для підвищення безпеки руху на небезпечних ділянках вулиць і доріг.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Організація дорожнього руху, частина 2;
• Безпека руху транспортних засобів;
• Основи теорії процесів і систем;
• Інформаційне забезпечення учасників дорожнього руху;
• Надійність транспортної системи.
Короткий зміст навчальної програми: Роль людського фактору в забезпеченні надійності транспортного процесу. Психофізіологічні особливості людини як учасника транспортного процесу. Функціональний стан водія та його вплив на швидкість та безпеку руху. Час реакції людини як показник надійності роботи водія. Функціональний стан та його вплив на надійність роботи водія, як одної із ланок системи «ВАДС». Методи дослідження функціонального стану водія. Зорове сприйняття водія. Методи визначення безпечної дистанції автомобіля та рівня завантаження автомобільної дороги з урахуванням ФС водія. Вплив показників транспортного потоку на функціональний стан людини за різних умов руху.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з практичних робіт, усне опитування, контрольна робота (40%)
• підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (60%)
Рекомендована література: 1. Баевський Р. М. Анализ вариабельности сердечного ритма при использовании различных электрокардиографических систем / Р. М. Баевський, Г. Г. Иванов, Л. В. Чирейник и др. // Весник Аритмологии. – 2001. – №24. – С. 65 – 87.
2. Гюлєв Н. У. Особливості ергономіки та психофізіології в діяльності водія: навч. посібник / Н. У. Гюлєв; Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. – Х.: ХНАМГ, 2012. – 185 с.
3. Системологія на транспорті / Е. В. Гаврилов, М. Ф. Дмитриченко, В. К. Доля та ін; під заг. ред. М. Ф. Дмитриченка. – Кн. V : Ергономіка. – К. : Знання України, 2008 р. – 256 с.
4. Доля В. К. Залежність параметрів основної діяльності водіїв від їх інформаційного навантаження / В. К. Доля, І. А. Афанасьєва, І. П. Енглезі // Науково-технічний збірник. – 2011. – №99. – С. 356 – 362.
5. Жук М. М. Аналіз методів дослідження функціонального стану водія і показників його діяльності / М. М. Жук, В. В. Ковалишин // Східноєвропейський журнал передових технологій. – 2011. – № 5/2. – С. 12 – 15.
6. Давідіч, Ю. О. Проектування автотранспортних технологічних процесів з урахуванням психофізіології водія / Ю. О. Давідіч. – Х. : ХНАДУ, 2006. – 292 с.