Навчально-дослідницька практика

Спеціальність: Екологія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.101.00.O.012
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: Сергій ГУГЛИЧ
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладення дисципліни є набуття знань, вміння та безпосередньо практичної підготовки до самостійної роботи після закінчення магістратури на відповідних посадах, набуття досвіду інже¬нерно-організаційної, технологічної та дослідницько-експе¬риментальної роботи у виробничих підрозділах підприємств.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та проблеми у сфері екології, охорони навколишнього середовища та збалансованого природокористування при здійсненні професійної діяльності або в процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій, та характеризуються комплексністю і невизначеністю умов та вимог; К01. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; К08. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. спеціальні (фахові) компетентності: К14. Здатність управляти стратегічним розвитком команди в процесі здійснення професійної діяльності у сфері екології, охорони довкілля та збалансованого природокористування; К16. Здатність до самоосвіти та підвищення кваліфікації на основі інноваційних підходів у сфері екології, охорони довкілля та збалансованого природокористування.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: ПР02. Уміти використовувати концептуальні екологічні закономірності у професійній діяльності; ПР09. Знати принципи управління персоналом та ресурсами, основні підходи до прийняття рішень в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог; ПР11. Уміти використовувати сучасні інформаційні ресурси з питань екології, природокористування та захисту довкілля; ПР12. Уміти оцінювати ландшафтне і біологічне різноманіття та аналізувати наслідки антропогенного впливу на природні середовища; ПР18. Уміти використовувати сучасні методи обробки і інтерпретації інформації при проведенні екологічних досліджень; ПР19. Уміти самостійно планувати виконання дослідницького завдання та формулювати висновки за його результатами.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Метеорологія та кліматологія; Грунтознавство;Інженерна екологія ;Оцінка ризику в екології; Основи промислової екології;Нормування антропогенного навантаження на навколишнє середовище
Короткий зміст навчальної програми: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни ознайомлення з підприємством, його впливом на навколишнє середовище, методики та технічних засобів здійснення природоохоронних робіт, ознайомлення з екологічними програмами підприємств, заходами з охоро¬ни природи та безпеки життєдіяльності, впровадження на підприємстві сучасних досягнень науки і техніки, органі¬зації інформаційного забезпечення технологічної та приро¬доохоронної діяльності, закріплення та поглиблення знань зі спеціальних та загальноінженерних дисциплін, набут¬тя практичних навичок з професійної та організаторської діяльності фахівців з екології, охорони навколишнього се¬редовища та збалансованого природокористування.
Опис: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: • організація природоохоронної служби на підприємстві; • сучасний екологічний стан території та кожного компо¬нента природного середовища; • техногенне (антропогенне) навантаження на природні екосистеми; • обґрунтування і план проведення природоохоронних за¬ходів; • еколого-економічна ефективність діяльності підприємс¬тва; • геологічне середовище та мінерально-сировинні ресурси, їх стан, порушення ї забруднення; • стан розробки мінерально-сировинних ресурсів; • геоморфологічна карта з порушеннями рельєфу сучасни¬ми та прадавніми геодинамічними процесами; • природний стан та хімічне, бактеріальне, радіонуклідне забруднення підземних, ґрунтових та поверхневих водних ресурсів; • водопостачання, водоспоживання, водовідведення та во¬догосподарський баланс; • очищення вод, утилізація відходів, зворотне водокористу¬вання; • забруднення атмосферного повітря стаціонарними джере¬лами; • забруднення атмосферного повітря автотранспортом; • тенденції змін стану повітряного басейну і прогнозування їх розвитку в близькому і подальшому майбутньому; • стан мікрокліматичних ресурсів; • несприятливі метеорологічні явища (зливи, грози, град, по¬сухи і суховії, заморозки, тумани, гололідно-наморозкові явища, заметілі та снігоперенос тощо) та їх прогнозування; • забруднення ґрунтового покриву та стан земельних ре¬сурсів; • структура земельних ресурсів; • рекультивація земель; • тенденції змін земельних ресурсів і прогнозування дина¬міки їх використання в близькому і подалыиому майбут¬ньому; • стан природних та штучних рослинних ресурсів; • тваринний світ, його охорона і раціональне використання; • заповідний фонд і перспективи його розвитку; • охорона об'єктів біосфери; • пам'ятники природи; • джерела забруднення, об'єм розповсюдження шкідливих викидів у повітря, воду та на поверхню землі; • каталог джерел забруднення, їх об'єм і розподіл за типом; • характеристика очисних споруд; • побутові та промислові відходи; • екологічні ситуації в районах сміттєзвалищ; • радіаційне забруднення; • деталізація аномалій і вивчення їх природи; • шумове, електромагнітне, високочастотне забруднення; • загальна характеристика населення району; • санітарно-гігієнічний та медико-біологічний стан тери¬торії; • природні та санітарно-гігієнічні умови виникнення ін¬фекційних захворювань та природних біогеохімічних епідемій; • професійні захворювання та їх зв'язок зі станом навко¬лишнього середовища; • вплив мінеральних добрив, отрутохімікатів, куріння, радіації тощо на здоров'я людей; • карта професійних захворювань на промислових підпри¬ємствах і в сільській місцевості; • тривалість життя і дитяча смертність. Програмою дисципліни передбачено заключна підготовка студентів як висококваліфікованих користувачів обчислювальної техніки і формування у студентів теоретичних знань та практичних навичок, необхідних для вирішення професійних завдань з використанням обчислювальної техніки.
Методи та критерії оцінювання: Згідно з робочою програмою проходження практики студентів контролюється керівни¬ком практики від університету та керівником практики від бази практики. Доводяться до відома організаційні заходи пе¬ред від'їздом студентів на практику: інструктаж про порядок проходження практики та з техніки безпеки, надання студен¬там необхідних документів (програми практики, щоденника, методичні поради від керівника практики тощо). Вказується на те, що на базах практики існує установлений режим пра¬ці, якого повинні дотримуватися студенти. Висвітлюються питання, які стосуються контролю за діяльністю студентів керівником практики від університету і підприємства. Підсумковий контроль – проводиться в усній формі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів Максимальна оцінка в балах усна компонента 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Електронний навчально-методичний комплекс у форматі Moodle розміщено за адресою: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=11741. 8. Рекомендована література Базова 1. Сафранов Т.А. Екологічні основи природокористування: Навч. Посіб. Для студ. ВНЗ. – Л.: Новий Світ – 2000, 2003. – 248 с. 2. Комплексна програма енергозбереження Львівської області: На виконання рішення сесії обласної ради/ Львів. обл.. держ. адміністрація; Керівник розробки програми Л. Мельник. – Л., 2000. – 113 с. 3. Генсірук С.А. Регіональне природокористування: Навч. Посібник. – Львів: Світ, 1992. – 336 с.: іл.. 4. Токар Ю.С., Караван Ю.В. Основи раціонального природокористування: Посібник.- Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2000.- 159 с. 5. Дячок В.В., Попович О.Р., Захарко Я.М., Основи екології. Навчальний посібник.- Л. ЛІСВ, 2008 - 132 с. 6. Березюк Д.О, Мальований М.С, Дячок В.В., Ятчишин Ю.Й. Екологічна етика: Навчальний посібник. - Львів: Бак, 2010. - 268 с. 7. Дячок В.В., Попович О.Р., Захарко Я.М., Основи екології. Навчальний посібник.- Л. ЛІСВ, 2008 - 132 с. Допоміжна Семенишин Є.М., Мальований М.С. Енерготехнологія хіміко-технологічних процесів. Навч. посібник.- Львів: НУ “Львівська політехніка”, 2004.- 412 с. 9. Інформаційні ресурси 1. Офіційний сайт Міністерства екології і природних ресурсів України. – Режим доступу: http://www.menr.gov.ua. 2. Веб-сторінка Екологічної програми Європейської комісії. – Режим доступу: http://www.europa.eu.int/comm/dgs/environment/index en.htm. 3. БФ "Екоправо-Львів" [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ecopravo.lviv.ua. 4. Харківська міська громадська організація "ЕкоПраво-Харків". – Режим доступу: http://www.ecopravo.kharkov.ua 5. Веб-каталог з довкілля. – Режим доступу : http://www.webdirectory.com/. 6. Глобальний ресурсний інформаційний банк даних [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.grida.no. 7. Екологічні сторінки України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nature.org.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).