Методологія досліджень та моделювання процесів очищення промислових відходів

Спеціальність: Екологія та охорона навколишнього середовища
Код дисципліни: 7.101.01.O.002
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: Д.т.н., професор Сабадаш Віра Василівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення і засвоєння майбутніми фахівцями галузі «екологія та охорона навколишнього середовиша» основ наукового прогнозування рівня забруднення довкілля газовими викидами в атмосферу і скидами стічних вод у річки та водойми; вироблення навичок розрахунків гранично-допустимих викидів підприємств в атмосферу і граничнодопустимих скидів у річки та водойми. .
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей загальні компетентності: ІНТ Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та проблеми у сфері екології, охорони навколишнього середовища та збалансованого природокористування при здійсненні професійної діяльності або в процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій, та характеризуються комплексністю і евизначеністю умов та вимог. фахові компетентності: ФК03. Здатність до використання принципів, методів та організаційних процедур дослідницької діяльності для дослідження і моделювання схем поводження із відходами.
Результати навчання: Здатність до використання принципів, методів та організаційних процедур дослідницької діяльності для дослідження і моделювання схем поводження із відходами. Знати на рівні новітніх досягнень основні концепції моделювання процесів очищення промислових відходів та методологію наукового пізнання: • засвоєння методів ідентифікації та класифікації джерел і видів забруднень довкілля відходами промислових підприємств; • ознайомлення з математичними моделями розсіювання забруднень з типових джерел і принципами екологічного прогнозування якості довкілля; • засвоєння методик проектування гранично-допустимих викидів в атмосферу та гранично-допустимих скидів у водні об'єкти; • вироблення навичок проведення інженерних розрахунків в рамках методик проектування гранично-допустимих викидів та гранично допустимих скидів із застосуванням комп'ютерів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Нормування та прогнозування емісій промислових забруднень. • Утилізація промислових та побутових відходів.
Короткий зміст навчальної програми: Предмет і теоретична база курсу «Методологія дослідження та моделювання процесів очищення промислових відходів». Основні поняття, означення, положення і підходи математичного моделювання, класифікація математичних моделей. Етапи та технологія побудови математичних моделей. Принципи розрахунку поля забрудненості викидами із сукупності розсереджених джерел; перетворення координат. Алгоритм розрахунку. Методика розрахунку ГДВ, необхідної висоти труби, розмірів СЗЗ.
Опис: Даний курс призначений для допомоги студентам в одержанні професійних знань щодо процесів перенесення і поширення забруднюючих речовин у воді, формування рівня забруднення навколишнього середовища, оцінки екологічного стану та якості поверхневих вод, систематизації екологічних уявлень. Бурхливий розвиток математичного інструментарію та обчислювальної техніки призвів до активного застосування математичного апарату для дослідження всеможливих процесів людської діяльності. А математичне моделювання за останні десятиліття сформувалося в окрему міждисциплінарну галузь знань зі своїм предметом і методами дослідження. У зв’язку з цим особливої актуальності набуває підготовка фахівців з охорони довкілля. Розглянуто основні поняття, означення, положення і підходи математичного моделювання, подана класифікація математичних моделей. Описані основні етапи, технологія побудови математичних моделей. Аналізуються особливості різних типів математичних моделей (динамічні, статичні; детерміновані, статистичні; дескриптивні, оптимізаційні, управлінські тощо). Значна увага приділена аналізу лінійних та нелінійних моделей, виявленню їх якісних відмінностей. Розглянуто деякі приклади математичних моделей, побудова й дослідження яких ілюструє й доповнює теоретичні положеня
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль, усне опитування (30%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни проводиться згідно з Положенням «Про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів», затвердженим Ректором Національного університету «Львівська політехніка» 23 січня 2019 р. Студент зобов’язаний дотримуватися встановленого графіку виконання ОІР. Оцінювання результатів навчання студента здійснюють відповідно до 100- бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті:
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Введение в математическое моделирование: Учебное пособие / Под ред. П. В. Трусова. – М.: Университетская книга, Логос, 2007.– 440 с. 2. Станжицький О.М., Таран Є.Ю., Гординський Л.Д. Основи математичного моделювання : Навчальний посібник. – К.: Видавничо-поліграфічний центр “Київський університет”, 2006. – 96 с. 3. Павленко П.М. Основи математичного моделювання систем і процесів: Навчальний посібник. – К.: Книжкове вид-во НАУ, 2010.– 198 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).