Основи ергономіки

Спеціальність: Промислова безпека і охорона праці
Код дисципліни: 7.263.01.M.012
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доцент Кіт Юрій Володимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: 1
Завдання: 1
Результати навчання: КУ1. Прогнозувати вплив шкідливих та небезпечних виробничих факторів на відповідний контингент працівників, населення та довкілля, рівень ризиків та передбачити і пропонувати організаційні, технічні та інші рішення для конкретної небезпеки; КУ2. Аналізувати виробничі процеси на відповідність дотримання стандартів з охорони праці, промислової безпеки; ПН2.Застосовувати свої знання для фахового консультування з техніки безпеки на об'єктах економіки та практичних питань безпеки життєдіяльності; РН6 Пояснити процеси впливу шкідливих та небезпечних чинників , що виникають в разі небезпечної події. РН7 Обирати оптимальні заходити і засоби, спрямовані на зменшення професійного ризику. РН 11. Визначити фізичні, хімічні, біологічні та психофізіологічні шкідливі виробничі чинники та аналізувати безпечність виробничого устаткування. РН 14. Ідентифікувати небезпеки та можливі їх джерела, оцінити ймовірність виникнення небезпечних подій та їх наслідки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Безпека життєдіяльності Фізика Біологія Хімія
Короткий зміст навчальної програми: Небезпеки робочого місця. Показники небезпек розладу людини на робочому місці. Ергономіка. Механіка тіла – баланс. Мікро- та макроергономіка. Класифікація підгалузей ергономіки. Завдання сучасної ергономіки та її склад. Поняття механіки тіла людини та параметри її опису. Баланс положення тіла, як основа мінімізації енергетичних витрат людини. Ергономічного рівняння та його складові. Принципи складання ергономічного рівняння робочого місця Застосування ергономічного рівняння робочого місця до виробничої сфери та офісної діяльності. Методи профілактики втомленості людини у системі "людина-машина- середовище". Підходи до визначення нейтральної пози для робочих місць різного типу. Вільний рух та його значення у створенні ергономічного робочого місця Забезпечення вільного руху. Підхід до визначення часу відновлення сил для робочих місць різного типу. Заходи запобігання перевтомі працівників на виробництві. Критерії вибору оптимальної робочої пози. Оптимальна робоча поза при роботі сидячи. Робота стоячи. Методи та засоби визначення та вимірювання показників ергономічності робочого місця. Номенклатура показників. Показники ергономічності. Оцінка ергономічних показників. Принципи проектування робочих місць з оптимальними ергономічними параметрам. Організація робочого місця. Вибір положення працюючого. Просторова компоновка робочого місця. Розмірні характеристики робочого місця. Планування офісного простору. Зонування офісного простору. Колірна гамма. Освітлення. Меблі. Обладнання Наведення порядку на робочому місці .
Опис: 1
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40%): письмові звіти з практичних та лабораторних робіт Підсумковий контроль (60%): диф.залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: 1
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Панеро Дж. Основи эргономики. Человек, пространство, интерьер: справочник по проектним нормам: пер. с англ./ Джулиус Панеро, Мартин Зелник. - М.: АСТ. Астрель, 2006. -319 с. 2. Мунипов, В. М. Эргономика. / В. М. Мунипов, В. П. Зинченко — Логос, 2011, —С. 356. 3. Рунге В. Ф. Эргономика и оборудование интерьера / В. Ф. Рунге. - М.: Архитектура-С, 2010. - 310 с. 4. Раздорожный А. А. Охрана труда и производственная безопасность: Учебно-методическое пособие / А. А. Раздорожный — Москва: Изд-во «Экзамен», 2012. — 512 с. (Серия «Документи и комментарии») 5. Азнакаєв Е. Г. Біофізика : [навч. посіб.]. - К. : Книжкове вид-во НАУ, 2005. ? 308 с. 6. Абрамов О.О. Основи ергономіки: Навчальний посібник. - М.: РГОТУПС, 2001.-264 с. 7. Крушельницька Я. В. Фізіологія і психологія праці: Навч. посібник. — К.: КНЕУ, 2000. ? 232 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).