Системи радіозв'язку та передавання інформації

Спеціальність: Телекомунікації та радіотехніка (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.172.04.E.064
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Радіоелектронні пристрої та системи
Лектор: д.т.н., проф. Прудиус Іван Никифорович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є освоєння студентами основних теоретичних положень принципів побудови і функціонування систем радіозв’язку та передавання інформації, їх особливостей проектування та використання в реальних умовах, а також з методами експериментального дослідження окремих вузлів систем.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК-4. Здатність продукувати нові ідеї, проявляти креативність, здатність до системного мислення. ЗК-7. Уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати обґрунтовані рішення. ЗК-10. Знання та розуміння предметної області та розуміння фаху. ЗК-12. Уміння думати абстрактно, здатність до аналізу та синтезу, що дає змогу формулювати висновки (діагноз) для різних типів складних управлінських задач, здійснювати планування, аналіз, контроль та оцінювання власної роботи та роботи інших осіб. ЗК-13. Мати навички розроблення та керування проектами для забезпечення високого рівня ефективності реалізації різних видів проектів у предметній області. ЗК-14. Навички використання інформаційних та комунікативних технологій, впровадженні комп’ютерних програм та використання існуючих. фахові компетентності: ФК-1. Базові знання фундаментальних наук в обсязі, необхідному для освоєння загально професійних дисциплін. ФК-6. Базові уявлення про методи аналізу та синтезу компонентів та пристроїв електронної техніки. ФК-7. Базові уявлення про засоби вимірювання характеристик матеріалів та пристроїв електроніки, їх налагодження та діагностики. ФК-9. Базові уявлення про засоби вимірювання характеристик матеріалів та пристроїв електроніки, їх налагодження та діагностики. ФК-10. Базові уявлення про основи аналогової та цифрової схемотехніки і мікропроцесорної техніки. ФК-11. Базові уявлення про сучасні комп’ютерні технології та інструменти інженерних і наукових розрахунків, оброблення даних, графіки, моделювання та оптимізації, сучасні засоби інформаційних технологій. ФК-12. Базові уявлення про сучасні ресурси науково-технічної, довідникової та наукової інформації. ФКС-6. Уміння аналізувати науково-технічної літератури щодо стану, тенденцій та розвитку електронної техніки, технічної, технологічної та конструкторської документації, у тому числі іноземною мовою. ФКС-7 Уміння проводити випробування, експериментальні та теоретичні досліджень властивостей матеріалів, компонентів та пристроїв електронної техніки.
Результати навчання: РН1: ЗН3. Проектування (конструювання) РТС. РН2: ЗН4. Уміння аналізувати науково-технічну літературу щодо стану, тенденцій та розвитку електронної техніки, технічної, технологічної та конструкторської документації, у тому числі іноземною мовою, для РТС РН3: ЗН5. Уміння вибирати компоненти та засоби електронної техніки для виконання заданих функцій РТС РН4: ЗН7. Здатність розробляти проектно-конструкторську, технологічну, метрологічну та організаційно-керівну документації РТС; РН5: УМ3. За заданою електронною схемою, технологічними, економічним та іншими показниками провести топологічне проектування пристроїв РТС. РН6: УМ5. Проводити за допомогою ПК розрахунки, пов'язані з розробленням конструкцій деталей, вузлів та блоків приладів РТС. РН7. КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. РН8: АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання упродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Сигнали та процеси в радіотехніці, Електродинаміка та поширення радіохвиль, Антенно-фідерні пристрої, Методи генерування формування та сигналів, Методи приймання та обробки сигналів Супутні і наступні навчальні дисципліни: Проектування радіотехнічних систем, Системи та пристрої відображення та запису інформації.
Короткий зміст навчальної програми: В процесі викладання дисципліни розглядаються питання принципів побудови та роботи радіосистем, властивостей сигналів, як носіїв інформації, властивостей поширення радіохвиль в середовищах, використання фідерних трактів і антен, вибору каналів передавання, методів зменшення впливу завад та підвищення завадостійкості, особливості побудови радіорелейних, супутникових та тропосферних ліній передавання, сучасні та перспективні цифрові технології, методи проектування таких систем.
Опис: Інформація – як одна із ключових частин базису розвитку суспільства. Основні поняття, наукові погляди, види інформації, їх джерела. Принципи побудови систем радіозв’язку (СРЗ) та передавання інформації (СПІ) Джерела інформації, їх моделі, інформативні параметри. Поширення радіохвиль на трасах систем радіозв’язку. Оптимальне приймання сигналів систем радіозв’язку та передавання інформації, основні вимоги. Завади і спотворення сигналів на трасах та в системах зв’язку. Методи боротьби з завмираннями в радіосистемах передавання. Антенні і фідерні пристрої систем радіозв’язку. Архітектура систем радіозв’язку. Структурні схеми станцій. Радіорелейні системи передавання прямої видимості. Принципи організації зв’язку з використанням штучних супутників Землі Радіотехнології в телекомунікаційних мережах.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: вибіркове усне опитування перед початком занять; оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Контрольні запитання поділяються на: а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру; в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 30%; Екзаменаційний контроль: Письмова компонента – 50%; Усна компонента – 20%
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конахович Г.Ф. Системи радіозв’язку./Навч. Посібник для студентів ВНЗ, Київ.НАУ 2004.– 312с. 2. Поповський В.В. Супутникові та радіорелейні системи передачі. Конспект лекцій, Харків, 2006. – 152с. 3. Булгач В.Л. Цифрові радіорелейні системи передачі. Основні технічні параметри: Навчальний посібник для вузів. – К: КІЗ УГАЗ ім. О.С. Попова. 2000.– 40 с. 4. Мазурков М.І., Правда В.І., Баранов П.Ю., Єрімічой І.М., Чечельницький В.Я. Системи телекомунікацій/ Під ред. М.І. Мазуркова і В.І. Правди. Підручник для ВНЗ.– Одеса, ТЕС, 2005. – 288 с. 5. Беделл П. Сети. Беспроводные технологии/ П. Беделл; пер. с англ. – М.: НТ Пресс, 2008.– 441с. 6. Гепко И.А., Олейник В.Ф., Чайка Ю.Д., Бондаренко А.В. Современные беспроводные сети: Состояние и перспективы развития. Киев, ЕКМО, 2009, 670 с. 7. Теорія сигналів: навч. підручник / М. Сумик, І. Прудиус, Р. Сумик.– Львів, 2008. – 231 с. 8. Бондарєв А.П., Мандзій Б.А., Давіденко С.В. Пристрої цифрових систем стільникового зв’язку. Львів, 2011, 222 с. Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни «Системи радіозв’язку та передавання інформації» ВНС Львівської політехніки System Identification Toolbox пакету MATLAB. – Режим доступу: www.mathworks.com/products/sysid/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Системи радіозв'язку та передавання інформації (курсова робота)

Спеціальність: Телекомунікації та радіотехніка (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.172.04.E.065
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Радіоелектронні пристрої та системи
Лектор: д.т.н., проф. Прудиус Іван Никифорович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою курсової роботи є поглиблення теоретичних знань, і практичних навиків, набутих під час вивчення дисципліни «Системи радіозв’язку та передавання інформації». Оволодіння сучасними методами розрахунку показників радіорелейних ліній зв’язку та результатами наукових досліджень в цій галузі. Здобуття навиків самостійного пошуку необхідних даних у літературі та їх обробка.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК-4. Здатність продукувати нові ідеї, проявляти креативність, здатність до системного мислення; ЗК-7. Уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення; ЗК-11. Уміння ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях; ЗК-12. Уміння думати абстрактно, здатність до аналізу та синтезу, що дає змогу формулювати висновки (діагноз) для різних типів складних управлінських задач, здійснювати планування, аналіз, контроль та оцінювання власної роботи та роботи інших осіб; ЗК-13. Мати навички розроблення та керування проектами для забезпечення високого рівня ефективності реалізації різних видів проектів у предметній області; ЗК-14. Навички використання інформаційних та комунікативних технологій, впровадження комп’ютерних програм та використання існуючих; ЗК-15. Уміння оцінювати та підтримувати якість виконаної роботи. фахові компетентності: ФК-1. Базові знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння загально-професійних дисциплін; ФК-7. Базові уявлення про засоби вимірювання характеристик матеріалів та пристроїв електроніки, їх налагодження та діагностики; ФК-8. Базові уявлення про сучасні технології одержання матеріалів, виробництва компонентів та пристроїв мікро- та наноелектроніки; ФК-9. Базові уявлення про основи автоматизації процесів у технології, проектуванні, виробництві та вимірювальних засобах; ФК-10. Базові уявлення про основи аналогової та цифрової схемотехніки і мікропроцесорної техніки; ФК-11. Базові уявлення про сучасні комп’ютерні технології та інструменти інженерних і наукових розрахунків, оброблення даних, графіки, моделювання та оптимізації, сучасні засоби інформаційних технологій; ФК-12. Базові уявлення про сучасні ресурси науково-технічної, довідникової та наукової інформації; ФК-13. Базові уявлення про методологію наукових досліджень в електроніці; ФКС-6. Уміння аналізувати науково-технічну літературу, щодо стану, тенденцій та розвитку електронної техніки, технічної, технологічної та конструкторської документації, у тому числі іноземною мовою.
Результати навчання: РН1: ЗН3. Проектування (конструювання) РТС. РН2: ЗН7. Здатність розробляти проектно-конструкторську, технологічну, метрологічну та організаційно-керівну документації РТС. РНЗ: УМ4. За технічним завданням, електронною схемою, технологічними, економічним та іншими показниками розробити (брати участь у розробленні) конструкції приладу РТС чи закінченого пристрою або системи. РН4: КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. PH5: АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Радіотехнічні системи, Антенно-фідерні пристрої, Методи приймання та обробки сигналів радіотехнічних систем; Супутні і наступні навчальні дисципліни: Радіотехнічні пристрої та системи захисту інформації, Телевізійні системи та пристрої відображення інформації, Проектування радіотехнічних систем.
Короткий зміст навчальної програми: У результаті виконання курсової робота студенти засвоюють основні принципи розрахунку та функціонування систем радіозв’язку та передавання інформації. Студенти засвоюють методики розрахунку інтервалів радіорелейних ліній з урахуванням рефракції, показників неготовності та якості, запасу на завмирання. Навчаються здійснювати вибір апаратури, яка забезпечує задані, або розраховані показники та обґрунтувати цей вибір.
Опис: Методологія виконання курсового проекту з дисципліни Системи радіозв’язку та передавання інформації. Основні вимоги до проекту. Ознайомлення з літературними джерелами.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль - у формі перевірки викладачем частин курсової роботи згідно з описом етапів виконання курсової роботи – 60%; Підсумковий контроль - у формі захисту курсової роботи – 40%.
Критерії оцінювання результатів навчання: Погодження технічного завдання і складання змісту –10; Вступ та огляд технічних рішень – 20; Виконання технічної частини – 30; Захист курсової роботи – 40.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конахович Г.Ф. Системи радіозв’язку./Навч. Посібник для студентів ВНЗ, Київ.НАУ 2004.– 312с. 2. Поповський В.В. Супутникові та радіорелейні системи передачі. Конспект лекцій, Харків, 2006. – 152с. 3. Булгач В.Л. Цифрові радіорелейні системи передачі. Основні технічні параметри: Навчальний посібник для вузів. – К: КІЗ УГАЗ ім. О.С. Попова. 2000.– 40 с. 4. Мазурков М.І., Правда В.І., Баранов П.Ю., Єрімічой І.М., Чечельницький В.Я. Системи телекомунікацій/ Під ред. М.І. Мазуркова і В.І. Правди. Підручник для ВНЗ.– Одеса, ТЕС, 2005. – 288 с. 5. Беделл П. Сети. Беспроводные технологии/ П. Беделл; пер. с англ. – М.: НТ Пресс, 2008.– 441с. 6. Гепко И.А., Олейник В.Ф., Чайка Ю.Д., Бондаренко А.В. Современные беспроводные сети: Состояние и перспективы развития. Киев, ЕКМО, 2009, 670 с. 7. Теорія сигналів: навч. підручник / М. Сумик, І. Прудиус, Р. Сумик.– Львів, 2008. – 231 с. 8. Бондарєв А.П., Мандзій Б.А., Давіденко С.В. Пристрої цифрових систем стільникового зв’язку. Львів, 2011, 222 с. 1. Розрахунок цифрової радіорелейної лінії зв’язку: метод. вказівки до курсової роботи з дисципліни “Системи радіозв’язку та передавання інформації” для студентів другого (магістерського) рівня навчання спеціальності 172 “Телекомунікації та радіотехніка” спеціалізації 172.04 “Радіоелектронні пристрої системи та комплекси” / уклад.: І.Н. Прудиус, В.Г. Сторож. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – 36 с. 2. Матеріали ВНС з дисципліни “ Системи радіозв’язку та передавання інформації ” Узагальнені умови застосування радіоелектронних засобів – Режим доступу: https://nkrzi.gov.ua/images/upload/256/5810/UUZ
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).