Оцінка ефективності заходів з покращання організації дорожнього руху на ділянці вул. Чупринки (від вул. Мельника до вул. Київська)

Автор: Опікан Олександр Анатолійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Опікан О.А., Афонін М.О. (керівник). Оцінка ефективності заходів з покращання організації дорожнього руху на ділянці вул. Чупринки (від вул. Мельника до вул. Київська). Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. Транспортне планування міст є одним із ключових питань, пов’язаних із комфортом, безпекою та зручністю проживання та пересування містом. В цей час, прийнято досить велику кількість норм і правил щодо проектування міських вулиць та доріг [1]. Проте, надалі проблемними лишаються ті ділянки вулично-дорожньої мережі, які проходять у щільній забудові. В таких випадках не завжди є можливість перепланування елементів ділянок вулиць чи перехресть, тому питання вдосконалення організації дорожнього руху може обмежуватись лише організаційними заходами. В роботі розглянуті основні вимоги до проектування міських вулиць з урахуванням трамвайного руху та наявності зупинок громадського транспорту, що є актуальним для розглянутої в цій роботі ділянки міської вулиці. Ці правила і норми враховуються при розробленні заходів з покращення організації дорожнього руху на перехрестях та приведення геометричних параметрів до нормативних [2-3]. Визначено основні закономірності у зміні пропускної здатності напрямків регульованих перехресть, що надає в подальшому знання щодо не лише часових параметрів світлофорного регулювання, але і просторових [4]. Розглянуто основні принципи та правила натурних досліджень в дорожньому русі. Наведена чітка і послідовна постановка процесу збору даних щодо інтенсивності руху транспортних потоків на регульованих перехрестях, та його складу. Наведено методи моделювання в дорожньому русі та здійснено їх аналіз, який показав, що найбільш зручним та функціональним є імітаційне моделювання. Зважаючи на зручність користування, інтерфейс програмного забезпечення та доступність, серед усіх програмних засобів, які є запропонованими в цей час, найбільш підходящим є Vissim [5]. Об’єкт дослідження – транспортні потоки. Предмет дослідження – закономірності зміни довжини черги перед регульованими перехрестями. Мета дослідження: за допомогою моделювання визначити найбільш ефективні режими роботи світлофорної сигналізації на регульованих перехрестях з урахуванням пріоритетів громадського транспорту. В результаті проведених досліджень визначено зміну черг перед стоп- лініями перехресть залежно від типів регулювання. Результати показали, що існуючий тип регулювання створює значні затримки в русі на другорядних вулицях. В результаті цього запропоновано використовувати адаптивне регулювання, яке передбачає коригування світлофорного циклу за наявності трамвайного руху. Використовуючи засоби моделювання руху, стало можливим обирати різні режими роботи світлофорної сигналізації на перехрестях, де передбачається забезпечення пріоритету громадського транспорту, із мінімізацією негативного впливу на прилеглі елементи вулично-дорожньої мережі. Проведено прогнозування інтенсивності руху на перехрестях із врахуванням годинної нерівномірності руху, що надало можливість визначати робочі режими роботи світлофорної сигналізації в різні періоди доби з точністю до години. Ключові слова – організація дорожнього руху, пріоритет громадського транспорту, світлофорна сигналізація, черги перед перехрестями, моделювання руху. Перелік використаних літературних джерел. 1. Black, J. (2018). Urban transport planning: Theory and practice (Vol. 4). Routledge. 2. Шилова, Т. О. (2016). Принципи проектування міських і заміських доріг. Міжнародний науковий журнал, (6 (2)), 37-44. 3. Quan, Y. S., & sun, M. Z. (2007). Ideas and Practice of Public Transport Priority [J]. Journal of Transportation Systems Engineering and Information Technology, 7(4), 19-23. 4. Haitao, H., Yang, K., Liang, H., Menendez, M., & Guler, S. I. (2019). Providing public transport priority in the perimeter of urban networks: A bimodal strategy. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 107, 171-192. 5. Fellendorf, M., & Vortisch, P. (2010). Microscopic traffic flow simulator VISSIM. In Fundamentals of traffic simulation (pp. 63-93). Springer, New York, NY.